
PRESSWATCH

DISTORTIONS, OMISSIONS, LIES by Michael Ledeen

I s there such a thing as a life cycle of
a newspaper? Can one measure its

vital signs and diagnose symptoms of
a possibly fatal disease? There are ques-
tions that are routinely asked about
such evanescent things as civilizations,
societies, and nations; why not news-
papers (which certainly exist, while
"civilizations" are much more prob-
lematic)? I believe that the Washington
Post is now in a period of sharp
decline, for it has abandoned the tradi-
tional task of a newspaper—providing
its readers with the basic facts about
the world—in favor of attempting to
shape its readers political opinions. To
see how this works in practice, compare
the way the New York Times and the
Post covered the same story—the evolu-
tion of the American government's
Persian Gulf policy. It's a good exam-
ple, I think, because the journalists in
question are all first class. The dif-
ferences in the stories reflect the nature
of the publications, not just the quality
of the individual journalists.

Oddly, for a story that clearly re-
quired a good deal of research, both
papers carried it on the front page on
the same day: Sunday, August 23. The
Post story was written by David Ig-
natius; the Times account by Stephen
Engelberg and retired Admiral Bernard
Trainor, who has embarked upon a sec-
ond career in journalism. The lead
paragraphs indicate the differences be-
tween the two newspapers. Ignatius
focused on a narrow question which he
felt illuminated the policy process:

When the Reagan administration has em-
barked on a new foreign policy venture, the
president often has signed a document
known as a "National Security Decision
Directive" outlining the strategy behind the
policy.

But this bit of paperwork was not pre-
pared in the case of America's recent
military buildup in the Persian Gulf. The
reason, officials say, was simple: Nobody
thought a formal new interagency study of

Michael Ledeen is senior fellow in in-
ternational affairs at the Center for
Strategic and International Studies in
Washington, D.C.

our gulf policy was necessary. The decision
to reflag and escort Kuwaiti tankers had
broad support within the administration
and didn't require any formal decision
directive from the president.

Here is the way Engelberg and Trainor
began:

President Reagan decided in March to pro-
tect Kuwait's oil tankers in the Persian Gulf
after being told by his senior Cabinet ad-
visers that it could be done without any in-
crease in America's naval forces there . . .

. . . the policy makers considered few
alternatives and did not see the move as
momentous.

They believed that the Iranians would not
attack American targets because plans did
not call for a change in the number of
United States Navy ships in the gulf.

Interesting, isn't it? For the Post, the
crucial element is whether the Ad-
ministration issued a new policy docu-
ment; for the Times, the central fact
was that the Administration did not
foresee an American naval buildup in
the Gulf. This difference in treatment
is not a mere accident, depending upon
the quality of the individual reporters;
it is the difference between a newspaper
that considers itself the newspaper of

record for educated English-speakers,
and one which is a political-action
organ (the Post, in the event there is any
doubt).

Thus, we learn from the Times story
many things that are not to be found
in the Post, as for example that Howard
Baker did not like the policy, and that
"Mr. Baker's feelings became public in
June when he declared that the Admin-
istration was prepared to consider a
joint United States-Soviet operation in
the gulf, an idea that had no support
among other senior policy makers."
This is a real bombshell (Howard Baker
floating a personal policy trial balloon,
a real lone ranger operation coming
from the man who was supposed to
restore team playing in the White
House), but the Times put it well down
in a page-long story. The Times noted
something else that the Post missed:
"Mr. Weinberger's active role surprised
some in the Administration, who noted
his reputation for counselling the ut-
most caution and prudence in use of
military force." And the Times gave the
information necessary to understand
why Weinberger did it: the key military
leaders, from the chairman of the Joint

Chiefs of Staff on down, were similarly
inclined.

If there is a weakness to the Times
story, it is a failure to look deeply into
the nature of the policy itself. Our Gulf
policy is internally incoherent, for in
the name of fighting Iran, we have
adopted a policy (guaranteeing the safe
shipment of oil in the Gulf) that
benefits the Iranians. The Post made
that point quite clearly. But interesting-
ly, the very weakness of the Times ac-
count points up the great difference be-
tween it and the Post once again: the
Times basically wants its readers to
have enough information to form an
educated opinion; the Post aims to
shape the opinion from the very outset,
and doesn't care so much about pro-
viding the information.

L et's look at another story. On Sep-
tember 9, both papers ran a front-

page story on the trip by an American
congressional delegation to Krasno-
yarsk in the Soviet Union, where a con-
troversial radar base has been built.
American intelligence experts had iden-
tified Krasnoyarsk as a violation of the
ABM treaty, since it was aimed in a
direction to detect incoming ballistic
missiles. The Post headline: "Soviet
Radar Not a Missile Defense, Guests
Say." The Times: "Soviet Radar on
Display." The Post lead:

Three Democratic members of Congress,
returning from an unprecedented visit to a
controversial Soviet radar facility, yesterday
challenged claims by some Reagan admin-
istration officials that the facility is
designed—in violation of the 1972 An-
tiballistic Missile Treaty—to help defend
against a ballistic missile attack.

Reps. Thomas J. Downey, Jim Moody,
and Bob Carr . . . said at a news conference
here [the story has no dateline!] that the
radar appeared to be designed only to warn
of a ballistic missile attack [I know it's in-
coherent, but that's what it says!].

The Times:

Although possibly providing new ammuni-
tion for those who charge it with treaty
violations, the Soviet Union has taken the
surprising step of opening a disputed top-

THE AMERICAN SPECTATOR NOVEMBER 1987 31

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



secret radar installation to Western inspec-
tion to show its willingness for an East-West
accord at a critical time in arms control...

The fact of the matter is that the visit
confirmed what had been known for
some time: the radar base is in viola-
tion of the treaty. And the Post
editorialists, evidently concerned about
the incredibly misleading headline and
lead of the story, laid it out two days
later:

The Kremlin is in violation. Rep. Tom
Downey (and his congressional colleagues)
and House Armed Services staffer Anthony
Battista confirm that the facility, once com-
pleted, is meant to serve one or another
phase of missile defense.

And the Post editorialists went on to
make an important point:

. . . it makes glasnost not the servant of
treaty compliance but a substitute for treaty
compliance. Krasnoyarsk is no less a viola-
tion for being acknowledged, finally, by
Moscow. What presents itself here is not
something that needs to be resolved by the
two parties but something that needs to be

Presenting The International
Journal of Intelligence and
Counterintelligence. The first
serious, analytical look at the
broad realm of intelligence and
its relationship to political
intrigue.

Each quarterly issue brings
you incisive, carefully reasoned
and thoroughly researched arti-
cles. Intelligence activities—
between governments and
between corporations. The
politics of international 'intelli-
gence." Terrorism. People in the
public eye . . . or in the shadows.

Editorial Board: John F. Blake.

ended by one party. The radar should be
dismantled.

But to return to my original question
about the life cycle of a newspaper: it's
a bad sign for the health of the publica-
tion when a front-page news story has
to be corrected on the editorial page.
It should have been corrected on the
front page, where the original disinfor-
mation appeared in the first place.
Schizophrenia, Post-style, is a sign of
illness, not evidence of "healthy" inter-
nal debate.

The Toshiba Case . . . Kept from Your
Eyes
In August, the Japanese magazine
Bungei Shunju carried an article by a
new contributor, Mr. Hitori Kumagai,
entitled "These Are the Methods for Il-
legal Trade With the Soviet Union.
Confessions of a Principal in Toshiba
Machine Case. COCOM is Powerless
in Face of Japanese Trading Firm's
Methods. Exclusive Contribution by
Professional Smuggler."

How do we know about this (not

Douglas Blaufarb, William Hood,
Robert Jervis, William R. John-
son. David Kahn, James W.
Lucas. David Miller. Frednc
Mitchell, David Atlee Phillips,
Richard Pipes, Douglas Porch,
Paul Seabury, Major, J. Thomp-
son Strong. USAF. Ralph K.
White, and F. Reese Brown,
Editor-in-Chief.

N I C
THE INTERNATIONAL
JOURNAL OF INTELLIGENCE
AND COUNTERINTELLIGENCE
Published by the Intel Publishing Group, Inc.

THE INTERNATIONAL
JOURNAL OF INTELLIGENCE
AND COUNTERINTELLIGENCE

(ISSN 0885-0607)
Please enter my subscription* for:

Vol. 2 (4 issues: one year)
D Personal Subscription $35.00
D Institutional Subscription $55.00

city, state, zip

NOTE: All subscriptions payable in advance, in U.S. dollars. Please add $7.00 per
volume (each year) for orders outside the U.S. A lso . . . back issues available
upon request. *AII subscriptions start with the first issue of the current volume year.

PLEASE MAIL TO: IJ I C, RO. Box 188, Stroudsburg, PA 18360

many of us are regular readers of
Bungei Shunju, after all)? Thanks to
Senator Jesse Helms, who thoughtful-
ly had an English translation placed in
the Congressional Record, along with
two American articles on the Toshiba
affair, one from the Wall Street Jour-
nal, the other from the Christian
Science Monitor.

Mr. Kumagai was a Japanese trade
representative in Moscow, and he ex-
plains the inner workings of the hor-
rendous sale of equipment by Toshiba
and Kongsberg (of Norway) that en-
abled the Soviets to manufacture sub-
marine propellers that are far quieter
than anything they could have achieved
on their own. Kumagai makes it quite
clear that the deal was designed and
carried out by the KGB:

It is a fact well known by all the resident
staff members in Moscow that KGB mem-
bers are taking part in foreign trade as
members of the Soviet Trade Corporation.
They do not wear their KGB ID cards on
their breast, but if one watches their words
and actions carefully, they can easily be
detected by persons who have been work-
ing for many years in Moscow. This is
because the objects toward which they show
interest are completely removed from those
of ordinary business.

Many of the Soviet citizens involved
in this deal were KGB officials, and
they are named by Kumagai. He then
explains the techniques by which illegal
shipments go from Japan to the USSR,
and deals with some other militarily
vital equipment that routinely passes
from Japan to the Kremlin, ranging
from air conditioners that are needed
in Soviet tanks (and that the Soviets
themselves cannot manufacture) to
anti-rust paper (needed to store weap-
ons), and even refrigerated coffins (to
ship bodies back from Afghanistan).

Curiously, the two American stories,
although quite long and detailed, do
not mention either the KGB or the fact
that many ostensibly innocent Western
products are desperately needed by the
Kremlin for military purposes.

So if you want to know what really
happened, who did it, and why, you
will have to read the Congressional
Record. Once again, we cannot get the
full story from the American press.

Greeks Bearing Tricks
From time to time I have referred to the
fascinating story of Ethnos, an Athens
newspaper that faithfully presents the
Soviet view of the world to Greek
readers, and that, according to a well-
known Greek journalist named Paul
Anastasi (who writes for the New York
Times and the London Telegraph) and
others (including the Economist
Foreign Report) is funded and guided
directly by the KGB. Ethnos brought
suit against the Economist earlier this
year, failed to convince a British jury

of its independence of the Soviet
Union's doctrines, and settled out of
court. Since then, judging by my first-
hand experience with the Greek press,
I'd say things have gone from the
ridiculous to the hallucinatory.

In a series of articles—well over a
dozen by now—beginning late last year
and running through the autumn, I
have been accused of having spent
several months in Greece (a country in
which I have never set foot), taken con-
trol of the American Embassy in
Athens, given orders to the CIA station
chief there, launched a massive disin-
formation campaign against the
Papandreou government, organized a
tourism boycott against Greece, orga-
nized the assassination of a leading
trade union figure, and attempted the
assassination of Papandreou himself.
The three newspapers that have taken
the lead in this campaign are Pondiki
(which, I am told, is the Greek equiva-
lent of the French Canard Enchaine),
something which is misnamed Demo-
kratikos Logos, and, of course, Ethnos.
The Greek government said it had no
information to support any of these
"charges," and even the Department of
State, normally a paradigm of coward-
ice in such cases, issued a vehement
denial and accused the Greek press of
complete indifference to the truth. To
no avail; the articles continue.

It seems to me there are two points
of interest: first, the degree to which a
number of publications in Greece lend
themselves to a disinformation cam-
paign based entirely on fantasy. The
general rule of disinformation is that
there is supposed to be at least some
kernel of truth at the heart of the cloud
of deception; in this case we have only
lies. The second point is that, although
many American newspapers have
stringers in Greece, no one has seen fit
to report this seizure of journalistic
madness. Yet an account of this cam-
paign would greatly help American
readers understand the political atmo-
sphere in Greece, and the extent to
which pro-Soviet, anti-American pub-
lications, totally out of touch with
reality, influence the national debate.
Two years ago, in a chapter written for
a Hoover Institution volume on disin-
formation, I said that the "Greek case
exposes the KGB at its most arrogant
and aggressive, generally not even
bothering to carefully hide its own
direct involvement in the internal af-
fairs of Greece." I was referring to the
Ethnos case, where the role of the KGB
was evident. I don't know where the
other publications got the idea for the
stories—in tandem with Ethnos's own
accounts. What is clear is the degree to
which total irresponsibility character-
izes much of Greek journalism, and,
alas, political discourse in that coun-
try. •

32 THE AMERICAN SPECTATOR NOVEMBER 1987

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



EMINENTOES

THE DU PONT REVOLUTION by Gordon Jackson

I f ideas are the stuff of political revo-
lutions, then which of the Republi-

can presidential candidates is best
equipped to rekindle the Reagan Revo-
lution? Pete du Pont hasn't any doubt
that he's the one.

He is utterly promiscuous with ideas.
Name the problem, and he's got a pro-
gram to remedy it. And he is not espe-
cially concerned to match his prescrip-
tions with receptive forums. He travels
regularly to Iowa to tell farmers they
should be weaned off of subsidies. He
informs the Ripon Society that they
aren't in the mainstream of anything.
He announces to a gathering of the
Conservative Political Action Con-
ference that South African sanctions
are a good idea that's working just
fine. Such conspicuous confrontation
may be nothing more than tactical
maneuvering, reminiscent of John
Anderson courageously advocating
gun control before the National Rifle
Association while television cameras
broadcast the show to millions, but it
is also obvious that du Pont genuinely
enjoys the interplay of competing view-
points.

He sees himself running from rough-
ly the same place as Jack Kemp—the
man he considers the next-best bet to
hold the White House for Republicans.
Du Pont would have himself cast as a
candidate of substance, a supply-sider,
and a populist conservative trying to
marshal a constituency against estab-
lished interests. Like Kemp, he wants
to solidify a base of Reaganite conser-
vatives before conquering the rest of
the land.

Since du Pont is something of a
road-to-Damascus case, having been
the quintessential Rockefeller Repub-
lican as a congressman in the early to
mid-seventies, movement conservatives,
who regard ideas as their province,
naturally view him with some suspi-
cion. Few of them are entirely certain
that this pin-striped patrician is really
a grunt in the Reagan Revolution. But
du Pont is taking his case directly to

Gordon Jackson is managing editor of
Policy Review.

them with an extensive list of issues and
clear-cut positions.

He is especially reassuring to Rea-
ganites on economic matters. There are
only two candidates in Christendom
who can be counted on to defend the
Reagan tax revolution from the inside-
the-Beltway coalition of Keynesianism
and Stockmanomics—Kemp and du
Pont.

Kemp, of course, is the genuine arti-
cle, the "guru of supply-side econom-
ics," as du Pont calls him. But a Presi-
dent du Pont might be as formidable
on these issues. He enjoyed phenom-
enal success as a supply-side governor
of Delaware, cutting the income tax 42
percent and turning the state's eco-
nomic fortunes completely around.
And unlike Kemp, Gov. du Pont was
diligent in pursuing another mandate
of Reaganomics—cutting government
spending. He browbeat the Delaware
legislature into imposing upon itself a
balanced-budget amendment and a
super-majority rule requiring a three-
fifths vote to raise taxes, both measures
he would support at the federal level.
Du Pont did have the good fortune to
inherit a state on hard times that was
ready for major changes, but his eight-

year tenure as governor is still the
closest thing going to a demonstration
of textbook Reaganomics.

What's interesting about du Pont's
perspective, lending credence to his
characterization of himself as a
populist, is that he seems to belong to
the strain of supply-siders who prefer
cutting individual marginal rates to
helping established businesses lower the
tax costs of capital formation. As scion
of one of the nation's most firmly en-
trenched business families, he might be
forgiven an especially keen sensitivity
to the needs of big business, but he
doesn't hesitate to say that the trade-
off in the 1986 tax reform bill of
business breaks for lower individual
rates is good economics.

T he 1987 model du Pont is a down-
the-line Reaganite on foreign pol-

icy issues as well. He speaks convinc-
ingly of national security as govern-
ment's first priority, regards the Reagan
Doctrine as a necessary response to
Soviet aggression, and favors early
deployment of SDL When asked how
President du Pont would respond to
Sam Nunn's attempt to hold SDI hos-

tage to recondite interpretations of the
fifteen-year-old ABM treaty, du Pont
answered: "I'd ask him to come to the
Oval Office, and I'd say, 'Sam, you and
I both know that the day we turn the
country over to the lawyers is the day
it's going down the tubes.'" The com-
ment reflects the combination of con-
frontational candor and easy affabili-
ty that by all accounts characterized du
Pont's successful dealings with the
Delaware legislature.

In foreign policy, though, he con-
fronts some justifiable skepticism. His
record in Congress can only be charac-
terized as dovish, considering such
votes as: the War Powers Act—for; aid
to Vietnam and Cambodia late in the
war—against; aid to UNITA—against;
prohibition of travel by Americans to
nations with which we are at war
(aimed at the Jane Fondas and Ramsey
Clarks)—against.

It is difficult to gauge the sincerity
of du Pont's conversion, but on the
evidence of these and several similar
votes, it has indeed been a conversion
and one of some magnitude. Du Pont
doesn't defend his voting record, espec-
ially his failure to support Jonas
Savimbi's UNITA. He says simply: "Fif-
teen years ago I cast votes I wouldn't
cast today. We all get wiser as we get
older."

Many conservatives don't seem ter-
ribly skeptical of du Pont's move right-
ward, but all are reserving some
doubts, most especially on social
issues. It's hard to say how much a
President du Pont would do to further
the Reagan goal of arresting moral
decline by articulating a core set of
values. After all, du Pont comes from
a social milieu in which moral values,
aside from a dash of rugged individu-
alism, are rather regarded as opiate for
the masses. He was not, to say the least,
reared in the revival tent, and trying to
make common cause with the sort of
populist social conservatives that make
up a large part of the Reagan consti-
tuency has required the suppression of
his natural instincts.

It's not so much that du Pont is a
blueblood—just more comfortable

THE AMERICAN SPECTATOR NOVEMBER 1987 33

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


