GROWING PAINS

ess than a year after the Soviet

Union received its own (far more
verbose and far less clear-cut) version of
the First Amendment, the Law on the
Press, independent newspapers have be-
come a visible and unruly presence on
the scene. They range from the digni-
fied publications of newborn parties,
such as the Russian Republican party’s
Gospodin Narod (“The Sovereign Peo-
ple”), to the frankly sensationalist and
avidly réad tabloid Sovershenno Sekret-
no (“Top Secret’’), whose publisher, So-
viet mystery writer Yulian Semyonov,
has long been rumored to have KGB
connections. Somewhere in between is
the irreverent Kommersant, which offers
weekly updates on Western business ex-
ecutives’ visits to the USSR, politically
astute commentary, and zingy head-
lines, such as this one on a story about
compensation to offset the effect of re-
cent Soviet price increases: ‘“We Won’t
Have Any More Poverty. Or Any Less.”
It also features witty video tips, mostly
for pirated versions of brand-new West-
ern films such as The Silence of the
Lambs (“A deranged tailor requires
women with soft skin for his technical
needs, and finds out that a U.S. Sena-
tor’s daughter would make very good
material. . . .”’)—with the unintention-
ally comical translation The Silence of
the Sheep, but even Kommersant isn’t
perfect.

Nationalist groups of the Pamyat type
have their newspapers, with a knack for
raising cutting questions with not-so-
subtle irony: Is the underrepresentation

of Jews in unskilled factory jobs a re-

sult of anti-Semitic discrimination?
Meanwhile, Russia’s first gay and lesbi-
an magazine, 7éma (“Theme”), has won
a libel suit against the neighborhood pa-
per Karetny Ryad, which had alleged
that 7éma’s editor-in-chief Roman Ka-
linin (see TAS, December 1990) had
spoken in lyrical terms of the joys of
pedophilia. (Pravda and TASS used the
story as an occasion to take a shot at the
radical Moscow City Council, which
had allowed Tema to register legally.)

Cathy Young is the author of Growing
Up in Moscow (Ticknor & Fields).

Tema’s victory in court must be some-
thing of a legal milestone for the strait-
laced Soviets. However, a trustworthy
Moscow source assures me that Kalinin
privately admitted he had not been mis-
quoted—but went ahead with the law-
suit anyway, since he knew that his com-
ments had not been tape-recorded.

The circulation of independent news-
papers has yet to match that of official
ones, which is often in the millions.
And there is still no independent daily,
though the popular Nezavisimaya Ga-
zeta (“The Independent Gazette”’) comes
out three times a week, on Tuesdays,
Thursdays, and Saturdays. The free Rus-
sian press is clearly gaining ground.
What is it like to work for it? For an
inside view, 1 spoke to Arkady Dubnov,
managing editor of the weekly Demo-
kraticheskaya Rossiya (‘“Democratic
Russia”), in the United States for a brief
visit in July. DR, which made its first
appearance as a monthly in June 1990,
then faltered and was reborn as a week-
ly in March, is published by a holding
company of the same name, with world
chess champion and Wall Street Journal
contributing editor Gary Kasparov as
president; its advisory board includes
Vladimir Bukovsky, Elena Bonner, and
the radical parliamentarian Yuri Afan-
asyev.

hat’s it like? The key word is un-

certainty, a state by no means
unique to free newspapers in today’s So-
viet Union. Anyone who opens a private
business, Dubnov reminded me, has to
worry about the prospect that such ac-
tivities may be outlawed as contrary to
the socialist spirit. But a radical news-
paper has special concerns: Dubnov re-
called the first gathering of the paper’s
editorial staff in February. “The first
thing we discussed—and it was natural,
in the wake of January’s events in the
Baltics—was that if we started making
the kind of newspaper we were talking
about, we would be the first candidates
for a visit from the Black Berets. This
thought, perhaps, excited or stimulated
us to a certain degree.” Because Demo-
kraticheskaya Rossiya stays scrupulous-

THE AMERICAN SPECTATOR SEPTEMBER 1991

ly within the bounds of the Law on the
Press (which forbids only the disclosure
of “military secrets”), Dubnov does not
think the paper could be shut down le-
gally, but the same effect could be
achieved by extra-legal means, by cut-
ting off access to paper or printing fa-
cilities. :

With a circulation of about 170,000,

“Clever Book.”

structive and amusing.”

University of Arizona

had to offer. Ah well.”

by Cathy Young

Demokraticheskaya Rossiya remains, af-
ter more than a dozen issues, a losing
enterprise. Dubnov is convinced that the
circulation could rise to more than
700,000. But on top of the paper and
newsprint problems, distribution, too,
remains in the hands of the state—the
Soviet Ministry of Communications.
For now, both Demokraticheskaya Ros-

Do the politicians fail to amuse you?

Then try Princess Navina Visits Malvolia!
This graceful, delightfully illustrated tale is fast
becoming the classic satire of welfare state follies.

R. Emmett Tyrrell, Jr., Author and Editor, The American Spectator
“For those of us who see through the subtlety, it is both con-

Gordon Tullock, Karl Eller Professor of Economics and Political Science,

“| had held out hope against the magog until | heard what Lare

Arthur B. Laffer, Economist and Consultant

r

Return this coupon with payment to:

Lytton Publishing Company

Box 1212

Sandpoint, idaho 83864 '

Price: $7.95 per copy (price includes shipping
and handling)

Name
| Address
l City, State, Zip

(Malvolia residents add 389/32% sales tax)

29




siya and Nezavisimaya Gazeta (which
has a similar circulation but, according
to Dubnov, reaches fewer readers outside
Moscow) are available on newsstands
only; subscriptions are out of the ques-
tion for now, since the Ministry of Com-
munications’ terms are prohibitive. The
Russian Republic has its own ministry
of communications, which has plans to
organize its own subscription service—
sometime in the future. At present,
Kommersant, which has been around
since January 1990 and is backed by the
wealthy Association of United Coopera-
tives, is the only independent newspaper
with its own subscribers. Meanwhile,
Dubnov said that they were getting “a
tremendous number of calls and letters”
from people complaining they couldn’t
find the paper. In the first weeks of pub-
lication, a caller from Pyatigorsk griped
that it was being sold in that town at 15
rubles a copy (quite a profit margin on
the 50-kopeck cover price), and added
that he would gladly pay 20 rubles if he
could only have a copy all to himself.
Such zeal may seem a bit excessive, but
Dubnov pointed out that provincials are
starved for alternative coverage and
points of view: the usual fare on news-
stands in their towns runs to Pravda and
the even more orthodox Sovetskaya Ros-
siya, occasionally spiced up by the cau-
tiously liberal Izvestia. Currently, Demo-
kraticheskaya Rossiya is working toward
an agreement with several other major
independent newspapers to pool their
financial and other resources and organ-
ize their own independent network of
distribution to newsstands across the
Russian Republic.

Production is a problem as well.
While DR is about to acquire its own
typesetting equipment and to start do-
ing the typesetting and layout on the
premises rather than having it done by
a small company for a sizable fee, it still
has to resort to the services of a govern-
ment-owned printshop—that of Litera-
turnaya Gazeta. (Similarly, Nezavisi-
maya Gazeta is printed at the Izvestia,
printshop.) While government-owned,
it is also quite capitalist-minded, giving
preference—such as better quality off-
set printing—to customers who can af-
ford to pay in hard currency. (Dubnov
assured me that, curiously, publications
of a Slavophile and even anti-Semitic
bent seem to get more favorable treat-
ment as well.)

Under such pressures, safeguarding
one’s independence is a constant chal-
lenge. About six weeks after the news-
paper’s March debut, the Russian Re-
public’s minister of media and commu-
nications, Mikhail Poltoranin—who was
a respected journalist before he went
into politics full-time—invited some of
the editors for a chat, complimented
them, and announced that the ministry
would like to co-sponsor DR. The pros-
pect was a tempting one: at the time,

30

the Literaturnaya Gazeta printshop was
threatening to stop printing the paper,
and the ministry was offering help with
money and printing facilities, promis-
ing, at the same time, to refrain from
any interference with editorial decisions.
The offer was to be discussed at a board
meeting of the parent company but ran
into staunch opposition from Gary Kas-
parov. The editors eventually realized
that Kasparov was probably right when,
having criticized some of Yeltsin’s tac-
tics and statements shortly before the
election, they got a message from the
Russian parliament conveying a certain
displeasure. Dubnov said that while he
naturally hoped for the strengthening
of the republican government (at the ex-
pense of the central government’s pow-
ers), he had “no illusions about count-
ing on help from the Russian govern-
ment any time soon. If it leaves us
alone, that’s good enough.”

I s the newspaper completely uncen-
sored? Apparently so, always with
the exception of “state secrets’ (which
apparently no longer include, as in the
past, the inner sancta of Soviet sausage
factories). A recent issue’s humor page
offered acid, hilariously absurdist “Gor-
bachev anecdotes.” Sample: “Gorba-
chev left home for work one day and
slipped and fell on the ice. Pugo and
Popov rushed to help him up.” Pugo,
the hardline minister of internal affairs,
blames the icy pavement on the “demo-
crats”; Popov, the radical mayor of Mos-
cow (whose often conciliatory attitude

-\ SukHEY
toward Gorbacheyv is surely one of the
targets of this satire), on lack of funds.
Gorby decides to solve the problem by
ordering armored personnel vehicles to
cruise the streets of the city—with the
sole purpose of breaking up the ice, of
course. Demokraticheskaya Rossiya has
not been prosecuted for offending the
honor and dignity of the president, so
perhaps he’s decided to lighten up.
Asked what could appear in Demo-
kraticheskaya Rossiya that could not ap-
pear, say, in the semi-official Literatur-
naya Gazeta—from which most of DR’s
current staff had defected—Dubnov
begged to rephrase the question. He cit-
ed an obsequious article on Prime Min-
ister Valentin Pavlov which had ap-

peared in Literaturnaya Gazeta right af-
ter the infamous monetary reform as the
sort of article that could never run in
DR.

All the professional journalists who
had come to work for the paper, Dub-
nov said, did so at some cost—sacrific-
ing not just higher incomes but all-im-
portant fringe benefits, such as the free
use of cars and summer homes, trips
abroad, and so forth. The rewards in-
clude letters from all over Russia—some
grateful, others hardly so. “I get notes
that brand us Zionists, Jews, kikes,
whores, and various unprintable
things,” said Dubnov, who is Jewish.
“Such letters are few but they are a
source of ineffable delight.” But hate
mail can be more coherent, and more
frightening. One columnist, Ninel Lo-
ginova, received a “death sentence” writ-
ten in quasi-official language.

A similar missive, sent to the editor-
in-chief of Nezavisimaya Gazeta Vitaly
Tretyakov (with the envelope marked
“Personal’’), was published in that news-
paper; it is a remarkable document.
Signed by “The Coordinating Council
of the People’s Committee for the Sal-
vation of Soviet Socialist Russia” and
dated April 3, 1991, it reads:

Because Nezavisimaya Gazeta, and conse-
quently its editor-in-chief citizen TRETYA-
KOV V., is inciting anti-Soviet, anti-socialist,
anti-Communist psychosis . . . doing the
work of Western and American-Israeli intel-
ligence, and preaching the restoration of cap-
italism and Russophobia, the CC PC SSSR,
by a majority of votes, has RESOLVED:
1) to sentence citizen Tretyakov V. to
DEATH;

2) to carry out the sentence PUBLICLY;
3) to DELAY the execution of the sentence
until the full restoration of Soviet socialist
power in Russia;

4) to inform citizen Tretyakov of the sen-
tence.

5) This sentence is final and irreversible, with
no right of appeal.

Maybe they’re just kidding. But the doc-
ument is marked “Case No. 0120.”

Yeltsin’s Creepy Veep
In comparing independent newspapers
such as his to the dependent ones such
as Literaturnaya Gazeta, Dubnov said
proudly that DR would never balk at
antagonizing anyone in power or rising
to power, and pointed out that despite
their political sympathies, the editors
felt it was not merely their right but
their duty to criticize Yeltsin if he did
something wrong: the pre-election issue
(June 7) ran a front-page article by well-
known political commentator Leonid
Batkin, “For Yeltsin But With Eyes
Wide Open.” And yet, as far as I have
been able to find out, most of the Rus-
sian free press gave Yeltsin pretty much
of a free ride on one rather disturbing
score. So did the U.S. media, which can
always plead special ignorance.

The issue is Yeltsin’s choice of a run-

ning mate, Alexander V. Rutskoi, who
headed a “Communists for Democra-
cy” faction (coming next: “Cannibals
for Vegetarianism” and “Rapists for
Women’s Rights”) during the split in the
Commie bloc at the March Congress of
People’s Deputies of thé Russian Feder-
ation. Rutskoi, a 44-year-old colonel in
the Soviet armed forces, flew 428 com-
bat missions in Afghanistan, was shot
down twice while bombing guerrilla
bases (villages?), and spent some time
as a POW; upon returning home, he was
awarded a Hero of the Soviet Union
medal. And that’s only the beginning.
In the spring of 1989, Rutskoi became
one of the principal founders of Ote-
chestvo (Fatherland), a major anti-Se-
mitic group in Moscow. Around the
same time, he ran for a seat in the
USSR People’s Congress. According to
a May 19 dispatch of the News and In-
formation Agency in Moscow, Rutskoi
“enjoyed active support from Pamyat,
Otechestvo, the district committee of
the Communist party and the official
circles of the (Russian Orthodox)
Church.” When his top campaign aide,
Lt. Col. Burkov (an Otechestvo board
member), was asked at a meeting with
voters for his thoughts on Sakharov,
Burkov said, “I’d like to see that Sakha-
rov hang.” Rutskoi later repudiated this
comment “and said that he respected
Sakharov ‘as the scientist who created
the atom bomb.””” He lost the race.

In the spring of 1990, he ran in a
small-town district for a seat in the Rus-
sian parliament (with the support of the
regional committee of the Communist
party) and won. In the same year, he
left his post as vice chairman of Ote-
chestvo but did not resign membership
in the group. At the first Congress of
People’s Deputies of the Russian Feder-
ation, Rutskoi ran into a group of anti-
Communist deputies in the lobby and
remarked, “You’ll come crawling to us
yet, and bring the rope [to hang you
with].” In January 1991, however, Rut-
skoi showed signs of going over to the
other side, coming to the defense of Yelt-
sin against the infamous Col. Victor
Alksnis.

I’'m not saying it’s time to give up on
Yeltsin. But if the free press had done
its job, Yeltsin would have dropped Rut-
skoi faster than you could say David
Duke. And what did the free press do?
The Batkin article chided Yeltsin for
picking a Communist as his running
mate but did not even mention the Ote-
chestvo connection. At a May 21 press
conference, Rutskoi asserted that he had
joined Otechestvo assuming it was mere-
ly a group for the protection of Russian
culture and disassociated himself from
it as soon as he realized the organiza-
tion was taking on anti-Semitic leanings.
Yeah, and Duke thought the Ku Klux
Klan was just a college fraternity with a
funny name. O

THE AMERICAN SPECTATOR SEPTEMBER 1991



i

1
R N
i

|

DOG DAYS AT HAMED’S

hursday is Cairo’s Friday, when the
Marine barracks within the high-
walled compound of the U.S. Embassy
is transformed into an Animal House
with M-16s. Year-abroad Harvardians
and Berkeleyites, hemorrhaging hearts
from the Catholic Relief Agency (most
of whom, strangely, are Episcopalians),
and the not-yet-married daughters of the
Egyptian aristocracy mix amiably with
beer-chugging, burger-flipping, zipper-
headed, ZZ Top-blasting, 19-year-old
American warriors. The other English-
speaking €mbassies have their own in-
tramural fun.
But by my second Thursday in town
I was too good for all that. I had moved
to Cairo in the fall of 1984 with a pur-
pose—to imbibe only the purest nectar
of Egyptian culture. I avoided the em-
bassy parties and the American hotels
and-bars, until my romance with un-
adulterated Arabism was brought low,
and very nearly extinguished, by a never-
to-be-taxonomized gastrointestinal par-
asite.

That Thursday I coaxed a Canadian.

diplomat, a classmate from my Arabic
language program at the American Uni-
versity, to join me at Hamed’s. Hamed’s
stood on the Corniche, across the street
from one of those never-to-be-complet-
ed highway projects found only in the
Third World and certain parts of the
northeastern United States. This one
was a four-lane overpass that would
connect Cairo with an island in the Nile
called al-Gezira. In Arabic, al-Gezira
means “the island.” I lived on “the is-
land” in an apartment building called
“the apartments.” My Canadian friend
Andy lived on the other side of “the is-
land” in a neighborhood called “the en-
gineers.”

Most of the road crew had come from
Nubia (southernmost Egypt) for the
job, and slept in lean-tos on the river-
bank directly opposite Hamed’s front
door. They were divided into two theo-
logical camps: half spent the evenings
prostrating themselves toward Mecca
and polishing a gloss into their prayer

Terence P, Jeffrey is bn editorial writer
at the Washington Times.

beads; the others idled at Hamed’s pol-
ishing off a few cold ones.

amed’s—as we later came to call

it, after the little boy who waited
tables there—was an al fresco establish-
ment. Its front wall was a Schweppes
Orange Soda billboard, its side wall a
crumbling twelfth-century mosque. The
other two sides were formed by a moun-
tain of every conceivable sort of junk,
from Pharaonic rubble to Pirelli tires.
But Hamed’s principal architectural fea-
ture was a red-steel, top-loaded, vintage
1952 Coca-Cola cooler. Within it, be-
neath a brown burlap blanket, amidst
whatever ice could be found, rested the
establishment’s inventory of Stella,
Egypt’s official beer.

As Andy and I arrived, the old man
who ran the place was splashing down
the dirt floor with a bucket of Nile wa-
ter. This was a common housekeeping
trick around Cairo—not only in places
like Hamed’s, which really had a dirt

floor, but also in finer establishments,

where the marble, alabaster, or hard-
wood had been overlaid with strata of

. windblown Sahara. Andy and I took a

table behind the largest puddle.

“You ever been here before?” I asked
Andy.

“Can’t say I have.”

“I’ve been walking by it all week,” I
said. “Couldn’t resist coming here at
least once for a beer.”

A boy of no more than nine swung
over to our table. He was crippled. His
wrists were fitted with leather stirrups,
which came over his knuckles to fit his
fingertips like gloves. His body was bent
somewhere below the waist, at which
juncture he was supported by a leather
sled suspended from his shoulders. He
propelled himself by pivoting from one
gloved fist to the other. His legs dragged
behind him like an afterthought.

“Polio,” Andy remarked under his
breath.

The boy looked at us. “Birra?” he
asked.

“Two,” 1 said.

He swung back to the cooler. The
old man fished for the Stellas. Stella is

THE AMERICAN SPECTATOR SEPTEMBER 1991

i
fﬁiuul i {

iy J'unial

A

the nationalized brewery of Egypt, and
the beer is served everywhere in dingy
brown half-liter bottles. The boy slung
two of them under his arm and swiveled
back our way. He opened the beers in
two quick flips and set them on the
table.

Andy and I drank in silence as the
sun slipped below the Schweppes sign
and the workers began shuffling into
the bar. Two tired and leathery men in
dirty gelabiyyas took the table next to
ours. The old man turned on a black-

by Terence P. Jeffrey

and-white TV that sat on a folding metal
chair.

One of the men turned and spoke.
“Amreeki?”’

“I am. My friend’s Canadian.”

“Two Americans,” the Egyptian said,
dismissing us with a wave of his hand.

We finished our beers. Unbidden, the
boy brought us two more.

A sad-eyed, tongue-dragging dog
crept into the bar. His every step seemed
pained, rheumatic. He made his way
slowly to the puddle beside our ta-

7

The Best Way:

On Your PC,

With Squarenote
Electronic Index

Cards!

What Squarenote does for you:

Q Gives you great organization
and control of your research notes. In
seconds, you can select out certain
notes, order them in four different ways.

Q Allows you to print out all your
notes, or just a selected group of them,
tocarry with you or send tocolleagues.

Q Gives you instant access to any
bit of information on any index card.

Easy To Learn, Use.
Squarenote 3.0 is the easiest-to-
learn, easiest-to-use software evercre-
ated for the PC. It’s for researchers
and writers, not justcomputer experts.
It fits on any PC.

Squarenote 3.0 (new!) allows you
to collect all your research informa-
tionintoone accessible, printable, sort-
able index card file... like the index
card files you have used for years, but
simple to cross-reference, and each
card holds twenty times [!] more in-
k‘ formation.

Researchers, Writers!

The Second Best Way To Keep Your
Research Notes And Information
Is On Index Cards...

"This program saved my neck when
faced with teaching two new courses and
only two months to prepare. Squarenote
gathered all theresearch, organized it, and
evenprinted outmy lecture notes. A basic,
essential tool for anyone doing research...”
ECS, Ilion, NY.

Send No Money!

We are making a special offer to
readers of the American Spectatar who
have been our most loyal users and
buyers for years. Call us now at 617
277 9222, or write us at the address
below. Seénd No Money. Just men-
tion this ad, and we’ll send you acopy
of Squarenote 3.0 to try, at our risk,
for 30 days.

Try Squarenote 3.0. Use it to
organize your notes and ideas, plan
your papers! After 30 days of use, if
you want to keep it, send us just $99,
(rather than our list price of $199.) Or
return it and you owe us nothing.
Call now!

PC Magarzine's

Editor's Choice Award

UnionSquareware

27 St Mary'sCourt, Brookline, MA 02146
Telephone 617-277-9222

24

31



