#00000000000000000080000000000000c0sREEIS

Christopher Byron

Who'll Start the Rain?

Why would a Republican public relations powerhouse
hire a prodigal child of Camelot as its Washington rainmaker?

s everyone knows,

you can’t get through

a revolving door if
you’re carrying too much lug-
gage—a lesson that is current-
ly being learned anew by the
folks at the Burson-Marsteller
& Co. public relations firm.
Last year the Republican-root-
ed firm picked up a
Democratic “living legend”
who was expected to lure
clients to the company, espe-
cially its struggling
Washington, D.C. office. The
would-be rainmaker? Mr.
Pierre Salinger, global super-journalist extraordinaire (so to
speak).

Back in the 1980s, Burson-Marsteller was the quintes-
sence of the plugged-in Republican P.R. powerhouse. The
chief operating officer, Tom Bell, was wired in to every
Republican in. town who mattered. He had been chief of
staff to Senate Republican Bill Brock of Tennessee, and
was once married to Dan Quayle’s first cousin. Bolstered by
the deep pockets of the Young & Rubicam advertising
agency, which acquired Burson-Marsteller in 1984, Bell
went on an acquisition drive that gobbled up some of the
most influential Republican lobbying boutiques in town,
including Black, Manafort, Stone & Kelly and Gold &
Liebengood.

But not even the revelations of Gennifer Flowers could

Christopher Byron is a contributing editor of Esquire.

keep the gravy train on track
forever, and scarcely had Bill
Clinton won the 1992 election
than the phone calls of
Burson-Marsteller’s army of
flacks stopped getting re-
turned. The problem was
acute, because, as the firm’s
confidential records reveal,
Burson-Marsteller’s world-
wide financial prospects were
already darkening, a casualty
of the weak economy and the
cost-cutting pressures bearing
down on the entire flack
industry.

Burson officials say their firm is healthy and growing—
and it certainly looks good when compared with some
other big, multi-line PR operations. But a report from the
company’s bean counters last August, which came out just
about when Salinger was beginning work as the company’s
new “vice chairman,” says Burson’s glory days are over. It
reads, “We continue to perform below expectations, even
as measured against the July forecast. We know everyone
is highly conscious of the situation and is doing their [sic]
best to build income and control costs.” After nearly dou-
bling its fee income in the last two years of the Bush presi-
dency, the Washington office saw its fee income actually
drop in 1993, to $30.5 million—an abrupt reversal of for-
tunes.

Other big PR operations had faced squeezes, too, with
bloated staffs, high-living top brass, and (ever since the
1987 stock market crash) penurious corporate clients. The

26

The American Spectator August 1994



most visible bloodletting took place at Hill & Knowlton,
whose billings plunged after a series of well-publicized
scandals. But Burson-Marsteller’s problem was, if not the
most severe, then certainly the least expected. After ail, here
was a firm that had put together a Washington money-
machine in the Reagan and Bush administrations. Now the
business in that office was coming under pressure, threaten-
ing a financial crunch on the entire worldwide enterprise—
which at its peak at the start of the nineties had numbered
more than 2,000 employees in sixty-two offices in twenty-
eight countries.

‘ ) r hat Burson needed was someone able to bring in
new business worldwide, as well as get those
Washington call-backs coming in from the
Democrats. But who should be offered the job? More to the
point, who could be persuaded to take it? One recently
departed Burson official says a pitch was made to New

York super-flack John Scanlon, who turned it down flat.
(Scanlon confirms that he

league as remarking, “Roone has made it possible for
Pierre to live the life to which he always wanted to become

. accustomed.” Buoyed by his credentials on the Parisian

social circuit, Salinger was appointed Paris bureau chief in
1978, then in 1983 was elevated to the still grander slot of
chief European correspondent. “Pierre was by far the best
known American in Paris,” says a correspondent for a rival
network at the time. “He was better known than any
ambassador or corporate CEO. Every Frenchman knew his
name.”

It is no small accomplishment to be able to promote one-
self into the role of living legend, and that alone made
Salinger valuable to ABC News—at least for a while. In his
spare time, Salinger also managed to author eight books on
various subjects, and that, too, is no mean feat. A recent
adulatory profile quotes one ABC official as observing that
Pierre could simply pick up the phone and get any number
of heads of government on the line—an invaluable resource
for any global news organization.

did indeed turn down an
offer to join the firm, but
says the position involved a
job in New York, not
Washington.)

Be that as it may, one
person was clearly inter-
ested in the job, and that
was Pierre Salinger, who
needed to find a way to
keep trading on the one credential that had kept his entire
30-year career in public life seemingly on the rise: his job as
John Kennedy’s press secretary from Inauguration Day
1961 to Dallas a thousand days later. In the job of global
rainmaker for Burson’s Washington office, Salinger thought
he saw a way to do just that.

Swathed in the aromas of Camelot, Salinger after the
assassination had been appointed a U.S. senator from
California to fill out the term of Clair Engle. After that
came a brief stint as a flack for a B-list airline, then a
prestigious columnist’s slot at the Paris weekly L’Express.
Finally in 1977, Salinger caught the eye of Roone
Arledge, then undergoing his own meteoric rise from head
of ABC Sports to head of the network’s news division.
Bedazzled by Salinger’s celebrity, Arledge offered him a
post in Paris as a roving bigfoot for the network news divi-
sion.

Salinger moved into a spectacular apartment on the rue
de Rivoli, and took up the life of a bon vivant and world-

class name-dropper. Often he could be found ensconced at.

the most visible table in Brasserie Lipp, Paris’s premier lit-
erary and political eatery, a fitting venue for a foreigner
who had been made a Chevalier of the Legion of Honor.
Marc Gunther’s recent book on ABC News! quotes a col-

YThe House That Roone Built: The Inside Story of ABC News, by
Marc Gunther. Little, Brown, 381 pages, $23.95.

It is no small accomplishment
to be able to promote oneself into the role
of living legend, and that alone made
Salinger valuable to ABC News—
at least for a while.

et whatever his
accomplishments as
ABC’s  official

Door Opener to the Palace,
Salinger was less impressive
as an actual journalist. The
trouble was, he never quite
seemed to realize it. Instead,
he kept confusing his stature
as one of the last figures of
Camelot with his role as a working journalist, creating a
sense of overblown self-importance that enveloped him like
a cloud. Marc Gunther cites a hilarious example—when
Salinger began a news segment by declaring, “This is Pierre
Salinger in Rome,” as the screen showed a close-up of the
Pope disembarking from an airplane.

A colleague in Europe still recalls Salinger’s coverage of
a TWA hijacking in the mid-1980s, especially his grand
entrance upon arriving in Algiers via chartered plane from
Nice. As he strode across the tarmac, there was the pilot
tagging behind, carrying his bags. Salinger stayed on the
scene half a day, then strode back across the tarmac and
departed heavenward. In fact, it may well have been only by
chartered jet that Salinger could have gotten to the hijacking
at all. But jealous rivals saw only the spectacle of the
pompous super-journalist making yet another fashionably
late arrival—and early departure.

Salinger did have a coup or two. Gunther notes, for
example, that reporting by Salinger helped ABC scoop the
world on the Iranian hostage release story. Nonetheless, in
1987 Salinger got the first really bad break of his broadcast
career, as ABC, under intensifying cost-cutting pressures
after its takeover by Capital Cities, gutted its Paris opera-
tion, and transferred Salinger to London. Interviewed for
this story, Salinger said that the main reason was that ABC
News was picking up a portion of his taxes and that the tax
burden was expected to be lower on him in Britain.

The American Spectator August 1994

.27



Whatever the case, Salinger plainly did not want to move.
“It was my employer’s decision, not mine,” he said. In

Paris, Salinger had long since established himself as the .

government’s first choice whenever a top official wanted to
be interviewed on subjects of interest to Americans. But in
London—home to the largest and most talented pool of
American journalists abroad—Salinger was just one
correspondent among many.

Nor were the British as bowled over as the French by
Pierre Salinger. Unable to open doors with the mere men-
tion of his name, he had to compete in the workaday world
of breaking news, and this made his self-puffing efforts
seem even more out of place and distasteful.

news people rarely brought flattering comments.
One told of Salinger’s empire-building efforts to
construct a “bureau within the bureau” in London, and of
underlings getting whipsawed in turf struggles between
Salinger and the London

O ff-the-record interviews with past and present ABC

high-and-mighty.) The subject never came up again, and

there were no more memos with “Hot News” across the

top. .

Salinger seemed to enjoy torturing one bureau ex-
ecutive, Ned Warwick, a Capital Cities man sent to
London as a budget-cutter. Salinger would summon him to
his office and—after pointedly not inviting him to sit—
berate Warwick about one thing or another. If an assistant
happened to be in the room and asked whether to step out-
side, Salinger would dig the knife in even deeper by say-
ing, “Oh no, this isn’t important,” then continue with his
diatribe.

Salinger’s wife, Nicole, was a piece of work, and would
make periodic grand appearances in the London bureau
with the family dog on a leash. Handing the pooch to
Salinger she would announce that it was his time to start
handling some of the domestic chores at the Salinger
house—which would cause twitters of approval all over the

bureau chief, David Glott.
Salinger said that he and
Glott, to whom he referred
as “my deputy,” got along
famously. But a London
bureau source recalls other-
wise, recounting an incident
in which a recently hired
Salinger aide was chewed
out by Salinger for even lis-
“tening to an attempt by Glott to countermand a Salinger
order that would have sent the person to the Middle East on
a story. “Pierre does not make the decisions around here,”
" roared Glott. “I am the one in charge.” When Salinger
learned of Glott’s explosion, he called the subordinate to his
office and shouted that Glott could stuff it and to get on a
plane pronto. Salinger prevailed and the subordinate headed
for Heathrow. =~
On another occasion, Salinger found himself having
trouble getting responses to his memos to New York. To
remind the brass who they were dealing with, he sent yet
another rocket to New York, this time attaching a photo of
himself to it and splashing “HOT NEWS” across the top.
The next day, the news desk in New York held its rou-
tine conference call with all the field bureaus, and the
“World News Tonight” producer who hosted the meeting
began with this announcement: “Yesterday someone sent a
memo to World News with the words ‘Hot News’ written
across the top. To that individual and to all of you I want
to say that there is no such thing as ‘hot news’ at ABC.
There is news or there is no news. I do not want to see a
memo like that ever again.” Everyone in London knew the
culprit was Salinger, who reddened in the face and got up
and stormed back to his office. (His office, of course, hap-
pened to be the plushest in the bureau, featuring an over-
sized oak desk, a couch and sitting area, and walls adorned
with awards and photographs of himself with the world’s

Salinger’s promotional efforts,
launched from the platform of ABC's
morning show, helped raise millions for the
project, and ultimately led to the
foundation’s becoming a Burson client.

news room.
alinger’s record as an
actual investigative

journalist was mixed.

“His sources were obscure
and often paid money for
their information,” says one
of his London aides at the
time. “But the information
they provided was often
unverifiable, and sometimes
demonstrably false.” That was particularly so with his report-
ing on the December 1988 bombing of Pan Am flight 103.

Shortly after the bombing, Salinger concluded—based
largely, it would appear, on input from a pro-Libyan contact
living in Paris—that Syrians were behind the attack. Think-
ing he’d uncovered the biggest scoop of the age, Salinger
tried to interest the CIA in what he thought he knew, and
began feeding confidential ABC research files to a female
contact in the personnel records branch of the CIA. She in
turn had been angling to get herself reassigned to a CIA
group doing work on terrorism—and started passing the
files around the Agency to promote herself as someone with
access, via Salinger, to the internal files of ABC News.

According to a letter from the CIA contact, the flow of
information and documents from Salinger continued for six
months. The woman’s June 1989 letter strokes Salinger’s
ego, telling him that her superiors are anxious to see what-
ever else he could come up with. In my interview with him,
Salinger did acknowledge supplying the materials to the
CIA, but said he did so only to help shed light on the Pan
Am 103 bombing itself. Pan Am was trying to implicate the
CIA in the bombing and Salinger would soon assert that the
DEA might be implicated. It seems likely that Salinger was
simply hoping to open up a back-channel for swapping
ABC News information for tidbits from the CIA-~some-
thing the letter from his CIA contact clearly suggests was
on his mind.

28

The American Spectator August 1994



In any event, Salinger’s information
was basically worthless, and when it
reached the CIA anti-terrorism group
working on the bombing, it was dis-
missed, in the words of one group offi-
cial, as “junk.” But that didn’t stop
Salinger from getting ABC to put it on
the air—even to the point of actually
naming the alleged bombers. Thus, in
November 1989, Salinger starred in an

ABC “PrimeTime Live” special, fin- '

gering three specific individuals
known as the “Kenyan Three”:
Mohammed al-Makoussi, Ibrahim
Twafik-Youssef, and Hassan Hadi al-
-Ahar. According to Salinger, they were
working for Syrian-backed terrorist
Ahmed Jibril, head of the Popular
Front for the Liberation of
Palestine-General Command. Further,
reported Salinger, the information
came to him from “sources inside the
terrorist movement.”

In fact, much of the information
came either from Salinger’s pro-
Libyan chum in Paris, or from other
journalists who, in some cases, were
simply passing along information they
heard from each other. The informa-
tion was disbelieved by the CIA offi-
cials who reviewed it prior to airing.
But the show went ahead anyway, and
Salinger won several awards for it.

Thereafter, in the spring of 1990, a
freelance investigator with ties to ABC
learned that the CIA was in fact
investigating the possibility of Libyan
involvement in the bombing, and had
passed on to Salinger the name of a
key suspect, who happened to be living
in London at the time. The tip proved
to be prescient, for it wasn’t long after
that the U.S. and Britain jointly
accused the Libyan government of
having orchestrated the bombing. In
any event, Salinger badly mishandled
the lead. Not knowing what to make of
the information, he told an aide to go
to the suspect’s apartment and “inter-
view” him. The aide did exactly that,
in the process alerting the man to the
fact that he was a suspect in the bomb-
ing.

With the finger of suspicion now
beginning to point toward not Syria but
Libya, “PrimeTime Live” in December
1990 ran a rehashed version of the

The American Spectator August 1994

American Spectator
Reprints Available

David Brock’s hot new exposé of
Travelgate is available to TAS readers as
a special report. So are James Ring
Adams’s two reports on the Whitewater
scandal, John Corry’s “The MIA Cover-
Up,” Michael Fumento’s report on
Magic Johnson & AIDS; The
Incredible Shrinking AIDS Epidemic
report; David Brock’s investigation of
Anita Hill and his “Living With the
Clintons”; Daniel Wattenberg’s profiles
of the real Hillary Clinton, Love and
Hate in Arkansas, or his report on David
Koresh; Terry Eastland’s dissection of
Rush Limbaugh’s Revolution; '
Boy Clinton's's Christopher Caldwell’s Haiti-Mongers;
»,o‘.m"wﬁ.,n:,? Mama and Lisa Schiffren’s exposé of the
Clintons’ Tax Returns. They’re ideal for
distribution to your friends, colleagues,
teachers, and political representatives.
Send for your copies today.
One: $5 Twenty-five: $75
Five: $20 Fifty: $130
Ten: $35 One hundred: $250
(Quantity discounts apply only to orders for
the same report.)

L Tt Aot Cootot B Be S48 Aloctes VA 3991k 0eda ]

The American Spectator, P.O. Box 549, Arlington, VA 22216-0549
Yes, please send me:

copies of James Ring Adams’s “Beyond Whitewater” $
copies of James Ring Adams’s “The Whitewater Obstructionists”
copies of John Corry’s “The MIA Cover-Up”

copies of Michael Fumento’s “This Magic Moment”

copies of Daniel Wattenberg’s “Gunning for Koresh”

copies of Daniel Wattenberg’s “Lady Macbeth of Little Rock”
copies of Daniel Wattenberg’s “Love and Hate in Arkansas”
copies of Terry Eastland’s “Rush Limbaugh: Talking Back”

copies of “The Incredible Shrinking AIDS Epidemic”

copies of Lisa Schiffren’s “The Unauthorized Clinton Financial Audit”
copies of David Brock’s “Living With the Clintons”

copies of David Brock’s “The Real Anita Hill”

copies of David Brock’s “The Travelgate Cover-Up”

copies of Chritopher Caldwell’s “Aristide Development”

Sub-Total
VA residents add 4.5% sales tax
Total Enclosed $
Name:
Address:
City: State: Zip Code: RP9408

S —

29



November 1989 story. The show again starred Salinger. But
by now, having apparently realized that it had named the
wrong bombers in the earlier account, ABC simply elimi-
nated all mention of them in its new and improved version
of events—without, of course, acknowledging that the earli-
er story had been wrong in any way.

April Glaspie affair, which featured reports of

Glaspie, then the U.S. ambassador to Iraq, witlessly
giving Saddam Hussein what he interpreted as a green light
to invade Kuwait. Salinger, long viewed as a soft touch for
the Arab cause, was slipped a transcript of the Glaspie-
Saddam meeting in late August 1990. ABC News wanted to
use the transcript as the peg for an invasion special a few
days later, but a source in London says Salinger was frantic
to get it on the air immediately, and when the brass in New
York would not oblige, he told an aide on September 4 to
leak the transcript to the British newspaper the Guardian.
The aide refused, but a week

S alinger also played a clumsy role in the so-called

parlayed his credentials as a World War II vet—along with
his top-drawer political and social contacts in France—into
the chairmanship of a nonprofit project to raise money for a
memorial to commemorate the Allied invasion of
Normandy. Yet while continuing to work as a paid consul-
tant to ABC News, he promoted the Normandy memorial
undertaking—for which he worked as an unpaid “volun-
teer”—to the network’s “Good Morning America” show,

and wound up being put on the air to talk up the project.
Salinger’s promotional efforts, launched from the plat-
form of ABC’s morning show, helped raise millions for the
project, and ultimately led to the foundation’s becoming a
Burson client. Unfortunately, the project’s finances there-
after careened out of control, with much of the money that
Salinger helped raise being allegedly diverted to other pur-
poses. Salinger himself has been accused of no wrongdoing.
Nonetheless, since $3 million in project seed-money came
from federal funds through the sale of commemorative
coins, the General Accounting Office is now investigating,
as is the Internal Revenue

later the Guardian was out
with the story anyway, sug-
gesting that Salinger himself
had done the deed.

Salinger says the asser-

does admit to having sup-
plied the Glaspie transcript
to the Guardian, he says he
didn’t do so until after ABC
had used it for a special

“The company thought it was buying
a magic bullet—and a fat Rolodex—to
solve Burson-Marsteller’s problems,” says
tion is false. Although he 5 o execytive who recently left the firm. “In
fact, it brought in a guy who’d been out of
the loop for thirty years, with no one to
speak of in his Rolodex at all.”

Service.

y the time Salinger
became involved
with the Normandy

project, it was clear his days
at ABC were numbered.
Perhaps sensing as much,
Salinger tried to play his
Camelot card one last time,
and, following Bill

entitled “A Line in the s——————— s e Clinton’s 1992 victory, be-

Sand,” which aired on

Tuesday night, September 11, 1990. Moreover, said
Salinger, he checked personally with “World News
Tonight” before doing so.

But does Salinger’s claim make sense? On Wednesday
morning, September 12, 1990, the Guardian published an
entire story on the Glaspie-Saddam meeting, complete with
lengthy verbatim quotes from the actual transcript transla-
tion that Salinger’s ABC underlings had prepared. The story
appeared in all four editions of the newspaper, the first one
of which was put to bed at 8:45 p.m. London time.
Allowing for the five-hour time difference between New
York and the U.K., the first edition of the Guardian was
actually published ahead of the ABC broadcast, supporting
the claim of the London source that the Guardian received
the Glaspie transcript before ABC News went on the air, not
after. The writer of the Guardian story, Hella Pick, con-
firmed to me that Salinger gave her the transcript and that
he did so not after the ABC news story was broadcast but
earlier in the day of September 11.

In one instance that has since become a matter of embar-
rassment to Salinger and Burson alike, Salinger managed to
entangle his own affairs with those of the network, then
drag the entanglements with him to Burson-Marsteller. The
situation began to develop in January 1993, when Salinger

gan promoting himself to
New York to be reassigned to Washington as the network’s
bureau chief; after all, now that a 1990s version of John
Kennedy was set to move into the White House, what better
man for the job? But ABC would have none of it, and told
him his contract would not be renewed.

It was at this point that the offer materialized at Burson-
Marsteller. “The company thought it was buying a magic
bullet—and a fat Rolodex—to solve Burson-Marsteller’s
problems,” says a top executive who recently left the firm.
“In fact, it brought in a guy who’d been out of the loop for
thirty years, with no one to speak of in his Rolodex at all.”
The truth was, hiring Salinger showed just how out of the
loop Burson-Marsteller itself was.

Salinger arrived in grand style. Given the title of vice
chairman, Salinger was said to have been lured aboard by a
$500,000-plus salary and- plenty of perks—one of which
was visible to anyone who worked on the company’s tenth
floor, where workmen began knocking down walls to turn
two abutting offices into a suite grand enough to suit the
tastes of a Hollywood mogul.

Salinger’s hiring was celebrated at a Burson-sponsored
gala thrown at Washington’s Willard Hotel. Everyone who
counted in Democratic circles was invited. Unfortunately,
most of the people who turned up were Burson-Marsteller’s

30

The American Spectator August 1994



own clients. From the people who really counted there were
plenty of sincere-sounding regrets, but the highest-ranking
warm body from the administration who actually showed up
was a staff flack from the Treasury Department.

Ted Kennedy did make a walk-on appearance, but
never got farther than the door into the ballroom. A
Burson-Marsteller official, standing just inside the door-
way, recalls seeing Kennedy say hello to Salinger, then
scan the room warily for friendly faces. Seeing none, he
clapped Salinger on the back and said, “Great to have you
back . . . gotta run” (or some such), and beat a quick
retreat.

Back at the office, the circumstances that accompanied
Salinger’s arrival could not have been worse. Scarcely had
the news gone out when the brass at Burson’s parent com-
pany, Young & Rubicam, announced a desperate, new get-
tough policy to cut costs: '
Whenever the firm loses an ac-
count, everyone who worked
on it gets fired.

ithin a month the

exodus had begun.

In September, the §
company announced a buy-out
offer to encourage anyone who §
wanted to leave to do so, and
the mob scene at the down-ele-
vator resembled panic. Worse,
in many cases, the people
deciding to cash in their chips
were among the best and most
talented in the company. There
was, for example, Wayne
Pines, one-time deputy
commissioner of the Food and
Drug Administration. Pines
had been the big star in
Burson-Marsteller’s pharma-
ceuticals group; when he left,
so did much of Burson’s abili-
ty to wheel and deal inside the agency. Nearly a dozen other
heavyweights slip-streamed out the door behind him, taking
many of the firm’s biggest and most lucrative accounts.

In the words of one official, it wasn’t long before life at
the firm had begun to suggest the corporate equivalent of
nuclear winter. The biggest remaining account in the office
was the Government of Mexico, but when NAFTA passed,
there was nothing left to do for the Mexicans and that busi-
ness all but dried up, too. According to an insider at the
firm, the Mexico account had been generating roughly $4
million a year in fees, but is now bringing in less than a
quarter of that amount.

As for new business, the firm has recently signed up the
American Legion for a “multi-year” deal that will be
worth “seven digits,” says the insider. But another new
piece of business seems pretty desperate by any measure: a

$1.2 million account funded by Philip Morris and known
as the “National Smokers’ Alliance.” Its bizarre mission:
to promote the positive side of tobacco—an account that
Burson has struggled mightily to keep secret. Salinger, an
obsessive cigar smoker, is listed in corporate filings as a
member of the Smokers’ Alliance board, yet he is identi-
fied not as a Burson-Marsteller official but as a “former
U.S. Senator.”

Meanwhile, even the big cheese himself—Tom Bell—
has departed for the greener pastures of a corner office at
Gulfstream Aerospace, and Salinger keeps doing his best to
drum up new business. “He’s invaluable to us,” says
Charles Black of Black, Manafort, Stone & Kelly, enthusing
over Salinger’s ability to dazzle clients and impress the high
and mighty. Unfortunately, Salinger’s charm doesn’t seem
to be going far in Washington. Says Black, “He spends 90
percent of his time abroad,”
citing places like Europe,
North Africa, and the Middle
East.

et for all Salinger’s

efforts, that much

expected cloudburst
still hasn’t developed, and
there looks to be little rain in
the forecast anytime soon. In
a move reminiscent of his
! days as an Arab-leaning
1 journalist, Salinger tried
unsuccessfully to land an
account representing the
Palestine Liberation
Organization—an effort that
Burson officials clearly wish
would be forgotten and insist
is now dead. “It didn’t actu-
ally involve the PLO at all,”
a Burson official explains
lamely, “just some Arab-
Americans who wanted to
support the PLO in the peace process.”

Salinger’s Normandy Foundation business also seems to
be something the Burson folks would just as soon forget.
When questioned on the matter, Burson’s chief operating
officer in its Washington office said he was unaware of any
such client. But a receptionist at the foundation says Burson
does indeed do work for it, a fact Salinger confirms. (After
looking more deeply into the matter, the Burson honcho
reported back that he stood corrected, but allowed that the
account was being run out of New York and has nothing to
do with Washington.) _

In the event, don’t count Salinger out yet. So long as
some CEO somewhere still clings to the faint and fading
memory of King John of Kennedy and his Court, there will
doubtless be new opportunities still to be-tapped by
Camelot’s crown.prince of self-promotion. O

The American Spectator August 1994

31



Yale Kramer

Day at the Beach

How disaster was turned into victory at Omaha Beach—
and why nothing comparable could happen today.

Omaha Beach

he weather, the weath-
er—leaden, low-lying
nimbus clouds, with

sharp, cold winds whipping in F

Overlord as a crusade to anni-
hilate the evil of Nazism, but
in a more personal sense. The
spirit that came from every

from the channel, and periods
of slashing rain—dominates
the preparations for the main
events of D-Day as it domi-
nated the main event fifty
years ago. It’s as if the gods
of war want to remind and J
reproach the light-hearted P
here—the French, mostly, g
and the young—of what it i
was like then, when three SN

thousand Americans fell on
this beach.

The battle that raged on this
narrow strip of sand and peb-
bles—barely ten yards wide at high tide—was one of the
most terrible of the American war. It ranks with Iwo Jima,
Guadalcanal, and Tarawa in ferocity and bloodiness.
Although briefer than those great struggles—it lasted only
eight or nine hours—it too was one of those in which two
armies of men clash, each knowing from the outset that
there can be no retreat, that only their wills can determine
the outcome.

For the men who fought that day, the Battle of Omaha
Beach became a spiritual struggle and perhaps that is why
we accord it a special place in our memory. Spiritual, not in
the large sense in which Eisenhower thought of Operation

Yale Kramer is clinical professor of psychiatry at The
Robert Wood Johnson Medical School, University of
Medicine and Dentistry of New Jersey.

man that day, alive, wounded,
| dying, or dead—from every
dog-face, every noncom,
every ninety-day wonder,
every field officer; from their
fear, their desperation, their
grit—was what eventually
won this four-mile strip of
beach.

You can sense this when
you talk to the old men who
were here then. They seem to
be the only source of authen-
ticity and perspective in the
sea of media and officialdom
that has overtaken the commemorations. As they wander
through the quiet symmetrical beauty of the American
Cemetery on this cold and rainy day, passing the many
crosses that say “Here rests in honored glory a comrade in
arms known but to God,” searching for a lost friend, or per-
haps something of themselves from fifty years ago. Each
one of their stories is a mixture of loss, fear, pride, and,
often, humor. And most of them know that, although they
will hever be back to this place, they have never been away
from it.

significantly more critical than the fighting that went on
.at the other four assault beaches, foreshadowed the ti-
tanic struggle for the rest of Normandy. Except for
Stalingrad, the Battle of Normandy—Overlord—was the

In a sense, the relatively brief battle of Omaha Beach,

32

The American Spectator August 1994



