TELLS THE FACTS AND NAMES THE NAMES

CounterPunch

APRIL 16-30, 2009

ALEXANDER COCKBURN AND JEFFREY ST. CLAIR

VOL. 16, NO. 8

The Lengthened Shadow
of an Institution...

Stiles Hall as Crucible
By Alexander Cockburn

ou could say the 60s began, at
! least in part, in 1884, which is
when Stiles Hall was founded in
Berkeley by some high-minded do-good
Christian Protestants. This private, non-
profit institution — a YMCA for much
of its existence, though no longer — was
never formally part of UC Berkeley, but
its premises, which shifted about over the
decades as the university expanded unre-
lentingly, have always been right next to
the campus. In the sos, Stiles Hall was
where it is today, at Bancroft and Dana.

On March 14, Stiles Hall celebrated its
125™ anniversary. The university chan-
cellor was there. So was the mayor of
Berkeley. So were a good many veterans
of the 50s and 60s, among them Joe Paff,
my friend and neighbor here, in Petrolia,
and president of another nonprofit, the
one that publishes CounterPunch. In the
40s, returning GIs had changed the UC
Berkeley campus dramatically in dress,
style, and new kinds of students. Clearly,
fraternity draft dodgers were not about
to haze returning soldiers. By the mid-
50s, they were regaining their “piss and
vinegar” (to use the words of UC Vice
Chancellor Alex Sheriff) and reached
their zenith in the notorious panty raid
of 1956.

By 1957, Middle America was resurg-
ing with khaki buckle-in-the-back pants
and button-down collar and oxford cloth.
It was, Joe recalls, pretty much a uni-
form. Compulsory ROTC required males
to drill in uniform once a week; fraternity
boys at the entrance to campus enforced
conformity; the student body elections
were considered jokes (“if elected, I will
launch Sather Gate into space to compete
with Sputnik”). Faculty opposing the loy-
alty oath had been purged.

COCKBURN CONTINUED ON PAGE 7

Bombing Media Workers, Blaming
Victims, and the Strange Role of CNN:
An Investigation, Ten Years After the
Bombing of Radio-Television Serbia

By Tiphaine Dickson

ragoljub Milanovic, the former
D director of Radio Television

Serbia (RTS), which was bombed
by NATO on April 23, 1999, at 2:06 a.m.,
was convicted on June 21, 2002, of “caus-
ing grave danger to public security” by a
Belgrade court, for having failed to evac-
uate his workers. Sixteen people were
killed, and as many were injured when a
bomb slammed into the building — news
desks, studios, and the makeup room — in
downtown Belgrade. Most of the victims
were young people — a makeup artist,
technicians and production personnel.
Judge Dragicevic-Dicic of the Belgrade
District Court sentenced Milanovic to
nine-and-a-half years in prison, in addi-
tion to a six-month sentence for an unre-
lated financial charge.

He was found to have ignored an of-
ficial order to evacuate personnel, but
there are credible accounts that the order
produced as evidence was merely an in-
ternal draft document bearing neither
stamp nor seal, and did not explicitly re-
quire the evacuation of RTS employees.
It is unclear how Milanovic could have
known of its existence, let alone be held
to follow it. A witness claimed that the
original document had been burned on
October 5, 2000, when a mob set fire to
RTS (destroying decades of film archives)
and nearly beat Milanovic to death. The
author of the order (“Order 37”) has not
been identified.

Dragoljub Milanovic is to this day the
only person to have ever been tried and
punished for NATO’s bombing. He is
currently in custody in Serbia’s Pozarevac
prison, having served almost seven years
of his sentence, where I met him last

month, as part of an international del-
egation — the first one he’d been autho-
rized to meet in seven years of deten-
tion. Milanovic is still reeling from the
charges against him: a former member
of the Head Committee of the Socialist
Party of Serbia, he said he was not sur-
prised by the outcome of what he de-
scribes as a political trial. “This was not
justice,” he said, wearing a standard issue
navy blue prisoner’s uniform — which in
Serbia looks like a mechanic’s smock and
pants — “but what’s even more shocking
is to see what passes in the name of jour-
nalism’ What a paradox! We were doing
our job, informing people about NATO’s
aggression and its consequences. NATO
bombed us, then foreign journalists
made sure we were blamed.” Milanovic
has access to Serbian dailies but doesn’t
subscribe to them: “Why would I pay
to read the lies of ‘pro-democracy’ revi-
sionism? I'd rather read a book from the
prison library”

In 2001, six families of the bomb-
ing victims petitioned the European
Court of Human Rights for redress, ar-
guing that their loved ones’ right to life
had been violated by 17 European NATO
countries for their responsibility in the
bombing. The European Court held
that it did not have jurisdiction over the
“extraterritorial” acts of the defendant
states, and rejected the families’ case.

The International Criminal Tribunal
for the former Yugoslavia Prosecutor’s
office established a committee in May
1999 to examine allegations that NATO
had committed war crimes in the course
of its bombing of Yugoslavia, including
the targeting of RTS. The following year,



APRIL 16-30, 2009

the Office of the Prosecutor released a re-
port essentially exonerating NATO of all
responsibility for what were described as
“mistakes” in the bombing campaign, and
finding that the RTS bombing (and oth-
ers) did not justify an investigation into
violations of the Geneva Conventions or
other relevant legal statutes.

Tony Blair approved the bombing,
stating, “It’s very, very important people
realize that these television stations are
part of the apparatus of dictatorship and
power of Milosevic, and that apparatus is
the apparatus he has used to do this eth-
nic cleansing in Kosovo” Blair added, “it’s
the apparatus that keeps him in power,
suggesting that the civilians killed at RTS
were not “collateral damage” or acciden-
tally targeted but were, in fact, deliber-
ately bombed. Blair subsequently rein-
forced his position: “We have to target
his military machine and the whole appa-
ratus of dictatorship. The state-controlled
media is one part of that, and I think it
is a right and justified target for us. We
certainly knew that these things were le-
gitimate targets, absolutely, and they are
legitimate targets”

Bill Clinton’s position was also clear:
“Our military leaders at NATO believe,
based on what they have seen and what
others in the area have told them, that
the Serb television is an essential instru-

CounterPunch

EDITORS
ALEXANDER COCKBURN
JEFEREY ST. CLAIR

ASSISTANT EDITOR
ALEVTINA REA

BUSINESS
BECKY GRANT
DEVA WHEELER

DESIGN
TiFFANY WARDLE

COUNSELOR
BEN SONNENBERG

CounterPunch
PO Box 228
Petrolia, CA 95558
1-800-840-3683
counterpunch@counterpunch.org
www.counterpunch.org
All rights reserved.

2 CounterPunch

ment of Mr. Milosevic’s command and
control. He uses it to spew hatred and
basically to spread disinformation. It is
not, in a conventional sense, therefore, a
media outlet”

That the Belgrade media workers were
deliberately targeted by NATO was left
without a doubt by George Robertson,
British secretary of defense: “The fact is
that many of these targets are indeed the
brains behind the brutality going on in
Kosovo today, part and parcel of the ap-
paratus that is driving this ethnic geno-
cide that is going on inside this part of
the former Yugoslavia, and so long as
that continues it is seen that we must at-
tack those targets”

On June 29, 1999, Robert Fisk reported
that Aleksandar Vucic, then the Yugoslav

Amnesty concludes:
“NATO deliberately
attacked a civilian
object, killing 16 ci-
vilians, for the pur-
pose of disrupting
Serbian television
broadcasts in the
middle of the night.”

minister of information, had received
a “faxed invitation” from CNN - Fisk
claims the network had left RTS premises
two days before the bombing — to ap-
pear on Larry King Live the night of the
bombing. Fisk wrote that Vucic was in-
formed that the interview was to be held
at 2:30 a.m., and was asked to report to
makeup at 2 a.m. According to Fisk, he
avoided the bombing, which took place
at 2:06 a.m., only because he was running
late.

In reality, the fax, a copy of which I
have obtained, bluntly states that Vucic
will be interviewed alone, at the RTS
studios, and that he should arrive at
2:30 a.m., for a 3 a.m. interview, which
was to last 15 minutes, about “the on-
going situation in the Federal Republic of
Yugoslavia,” a puzzlingly vague formula-
tion in the context of the NATO bomb-
ing.

Eason Jordan, then chief news execu-
tive of CNN international, angrily re-
sponded to Fisk’s reporting, calling it
“inaccurate,” and stating that Vucic had
canceled the interview 12 hours before

it was scheduled to take place. Jordan
has also claimed that Milanovic forced
workers to remain on the premises of
RTS, although it was a target. Jordan
has not been critical of NATO’s role in
the bombing, and despite his claims that
CNN reported stories “protesting” the
RTS bombing, it appears that CNN was
more of a champion of the bombing cam-
paign than it was even minimally critical
of the bombing of media colleagues.

Yet, Jordan saw fit to suggest that
somehow Dragoljub Milanovic — who
was himself working in the RTS building
every single night, past midnight, includ-
ing the night of the bombing, when he
stayed past 1 a.m. — should have evacu-
ated his workers because “NATO warned
the world” that the studios would be
targeted by NATO. Whether or not the
information minister, Aleksandar Vucic,
canceled his Larry King interview is ir-
relevant: Jordan has failed to address the
fact that his network fully expected, and
had explicitly asked Vucic to be present
for an interview at RTS the very night
of the bombing, and fully expected RTS
support staff to assist in the broadcast.
CNN had, in essence, requested the pres-
ence of RTS staff on the premises “the
world knew” would be bombed. The sug-
gestion that Milanovic (and Milosevic)
deliberately chose to sacrifice RTS work-
ers in order to score propaganda points is
patently absurd: indeed, this odd theory
would require both CNN and NATO’s
active participation in the Yugoslav lead-
ership’s heartless propaganda plot. That
NATO would witlessly deliver such a
propaganda coup to Milosevic is equally
implausible.

Jordan has yet to comment on General
Wesley Clark’s claim that Milosevic (and
presumably Milanovic) were made aware
of the bombing in advance, via none
other than CNN itself, and yet “ordered”
workers to be present in the premises,
a claim upon which Milanovic’s con-
viction, at least in the court of public
opinion, almost entirely depends. Clark
stated that “first of all, we gave warnings
to Milosevic that that was going to be
struck. I personally called the CNN re-
porter and had it set up so that it would
be leaked, and Milosevic knew.

If Wesley Clark is to be believed, he
“personally called” a CNN reporter to ad-
vise that RTS was a target, and that same
network either did not take the supreme
allied commander of NATO’s words very



seriously, or deliberately attempted to
ensure that RTS staff and the Yugoslav
minister of information would be in stu-
dios they had been informed would be
bombed.

There was no evidence that Dragoljub
Milanovic had any more detailed knowl-
edge that RTS would be bombed than
what NATO had threatened two weeks
before the bombing, when proposing
how RTS could become an “acceptable”
media outlet as opposed to a “legitimate
target” David Wilby, NATO’s spokesman,
made the following demand on April 8,
1999: “Serb radio and TV is an instru-
ment of propaganda and repression. It
has filled the airwaves with hate and with
lies over the years, and especially now.
It is therefore a legitimate target in this
campaign. If President Milosevic would
provide equal time for Western news
broadcasts in its programs without cen-
sorship, three hours a day between noon
and 18:00 and three hours a day between
18:00 and midnight, then his TV could
become an acceptable instrument of pub-
lic information.”

But such a threat, reportedly aban-
doned when Yugoslav officials responded
by accepting NATO’s proposal, on the
condition that Western media broadcast
six minutes of Yugoslav media daily, does
not constitute evidence that Milanovic
knew that his studios would be bombed
in the early hours of April 23, 1999. In
fact, 52 witnesses testifying in his crimi-
nal trial said that he had no such specific
knowledge. It could be argued that he
knew considerably less than the CNN
network, whose reporter was tipped oft
by Wesley Clark personally, and who at-
tempted to arrange a live interview with
the minister of information on Larry
King on the night of the bombing, and
whose former chief news executive,
Eason Jordan — who, in an ironic twist,
later resigned under fire from CNN for
having suggested that the media were
being targeted by U.S. troops in Iraq —
has no qualms about blaming Dragoljub
Milanovic for the loss of life at RTS.

According to Amnesty International,
NATO officials confirmed to them that
no warning of imminent attack was
given to Yugoslav or RTS officials, as
such warning would have endangered
their pilot. Further, Amnesty concludes:
“NATO deliberately attacked a civilian
object, killing 16 civilians, for the pur-
pose of disrupting Serbian television

broadcasts in the middle of the night for
approximately three hours. It is hard to
see how this can be consistent with the
rule of proportionality”

But Eason Jordan, interviewed by
Amnesty in 2000, referred to “public
threats” made by NATO - including
statements by Jamie Shea assuring that
NATO would not strike Serb transmit-
ters — as having been made to “minimize
civilian casualties” That is a perplex-
ing interpretation of what constitutes
a “threat” Jamie Shea had, in addition,
reassured the International Federation
of Journalists that “Allied Force targets
military targets only and television and
radio towers are only struck if they are

What RTS did in
addition to broad-
casting swastikas,
or mocking Clinton
and Albright, was to
show NATO destruc-
tion that Western
media outlets were
too delicate to re-
port and broadcast
to their viewers.

integrated into military facilities... There
is no policy to strike television and radio
transmitters as such.”

Jordan further told Amnesty that
in early April he received a call from
a NATO official claiming that a sortie
was underway to bomb RTS and that
he should tell CNN people to get out.
Jordan claims that he told the official that
the loss of life would be substantial, as
NATO'’s plane was only half an hour to
reaching its target, and that the official
convinced NATO to abort the bomb-
ing at that time. Did Jordan also warn
Milanovic or any other RTS or Yugoslav
government official, in early April, or any
time before the bombing? That is not
known, but it is unlikely, given the net-
work’s attempt to secure a live hookup
from the premises of RTS for Larry King
Live with Information Minister Vucic, on
the night the bomb hit the RTS studios.
In 2000, Vucic’s secretary told Belgrade
magazine Nin that she fielded insistent
calls from CNN for two days before the

APRIL 16-30, 2009

bombing, despite her repeatedly convey-
ing that the minister refused to grant
interviews with the media of “aggressor
countries”; she added that Vucic had not
even seen the fax setting out the details
of the interview. This fax inexplicably
“confirms” that Vucic “will join CNN’s
Larry King Live program on Friday 23,
1999, at 3 a.m. (BELGRADE) for a live
interview, that the interview “will take
place” at RTS, and that Vucic “will appear
alone,” yet no such appearance had ever
been agreed to: in fact, several requests
had been rebuffed. Eason Jordan’s indig-
nant claims that Vucic had “canceled”
the interview seem stranger still in light
of the statements of Vucic’s secretary,
who added that Vucic only learned of the
bombing when contacted by his brother
because their mother, Angelina, a news
editor working on the night shift, was in
the building when it was struck.
Dragoljub Milanovic is currently fac-
ing new charges in connection with the
allocation of apartments to RTS work-
ers. As a result, and although he is pre-
sumed innocent in this current trial,
Pozarevac prison authorities seem likely
to exercise their discretion to decline
to afford him early parole — in Serbian
prison practice, an inmate is eligible

Subscription Information

Subscription information can be found
at www.counterpunch.org or call
toll-free inside the U.S.
1-800-840-3683

Published twice monthly
except July and August,
22 issues a year.

1- year hardcopy edition $45

2- year hardcopy edition $80

1- year email edition $35

2- year email edition $65

1- year email & hardcopy edition $50
1- year institutions/supporters $100
1- year student/low income, $35

Renew by telephone, mail or on our
website. For mailed orders please
include name, address and email
address (if applicable) with payment.

To renew by phone 1-800-840-3683 or
1-707-629 3683. Add $17.50 per year for
subscriptions mailed outside the U.S.A.

Make checks or money orders payable to:
CounterPunch

Business Office

PO Box 228, Petrolia, CA 95558

CounterPunch 3



APRIL 16-30, 2009

for release after serving 50 per cent of
a sentence, and detainees are released
after serving 70 per cent of it, in nearly
all cases — but recent decisions taken do
not portend well for Milanovic’s release.
I learned in a meeting with the direc-
tor of the Pozarevac’s Zabela prison last
month, that Milanovic has been “reclassi-
fied” as a “more violent” inmate, and has
already lost a number of privileges, such
as his job in the prison’s library and con-
ditions of detention earned before these
new charges triggered “reclassification”
Milanovic wonders if there is any chance
he can have a fair trial. “This is just more
politics,” he said, echoing his statement
in court last December, answering the
charges that he'd allocated 53 apartments
to RTS workers. He said he hadn’t done
this, “but rather between 200 and 300.
I am charged with something that any-
one would be proud of. The indictment,
which disgusts me, is a showdown with
the Socialist regime, since everything
was done according to Socialist laws”
Milanovic’s counsel, Ivan Mladenovic, a
former journalist currently practicing law
in Belgrade, is optimistic. His client ex-
presses his gratitude but shakes his head
grimly when Mladenovic reassures him
about the current trial, an investigation
he says was started in 2001, with charges
only coming when Milanovic was poised
to be released — a coincidence he finds
difficult to believe. “There won’t be jus-
tice,” says Milanovic. “They are not only
trying to destroy me, but to destroy my
family”

Milanovic’s wife, Ljiljana, is also a
journalist, and used to work for RTS. She
recently published a book in Serbia about
her husband’s trial that includes a rich
section reproducing documents tendered
in Milanovic’s trial. She read excerpts
from it last month to a gathering in
Pozarevac, a few minutes from where her
husband is jailed, and the careful sourc-
ing, and use of quotes, apparently culled
from NATO’s extensive repertoire of ob-
tuse, bellicose rhetoric, was reminiscent
of what had so many upset about RTS in
the first place.

Though it had been described as spew-
ing propaganda — and perhaps Serbs
could be forgiven, in the midst of a war of
aggression, for journalistically unortho-
dox practices, such as animations of the
NATO logo morphing into a swastika.
After all, they were bombed mercilessly
by the Nazis after the people demon-

4 CounterPunch

strated en masse against their govern-
ment’s extremely short-lived pact with
Hitler, yelling “better grave than slave,
and “better war than pact,” and hav-
ing endured Hitler’s rule that 100 Serbs
would be killed for each German, in the
face of very fierce resistance and sabo-
tage by the partisans. For Germany, as
NATO combatant, to be dropping bombs
on Belgrade again, for the first time any-
where, for that matter, since defeat in
World War II, could provoke Serbian
outrage.

What RTS did in addition to broad-
casting swastikas, or mocking Clinton

Not a single mem-
ber of NATO has
yet been asked to
account for the
lives of 16 media
workers when por-
tions of Radio
Television Serbia’s
4-floor building
were reduced to
I5 feet of rubble.

and Albright, was to show NATO de-
struction that Western media outlets
were too delicate to report and broadcast
to their viewers. The BBC’s Allan Little
suggested that NATO determined RTS
to be a target because it was broadcasting
NATO destruction and civilian killings,
which would be the opposite of “disin-
formation,” something more accurately
called “journalism” And Western media
was beginning to broadcast RTS pictures.
Until April 23, 1999.

On the tenth anniversary of the bomb-
ing, Amnesty International issued a call
for NATO to be held accountable for the
lives of those killed at RTS: “The bombing
of the headquarters of Serbian state radio
and television was a deliberate attack on
a civilian object and as such constitutes
a war crime”. Amnesty’s Balkans expert,
Sian Jones, pointed out that victims’
families had never obtained redress for
the consequences of this war crime, and
that “ten years on, no public investigation
has ever been conducted by NATO or its
member states into these incidents.”

NATO’s response was quick, self-ex-
culpatory, and essentially counterfactual.

NATO spokeswoman Carmen Romero
claimed the bombing had “been investi-
gated thoroughly by the international war
crimes tribunal for the former Yugoslavia
as part of the overall investigation into
the 1999 air campaign,” and that it had
been concluded that NATO had “no case
to answer” Not quite right: the Hague
Tribunal did not investigate the bomb-
ing; the prosecutor’s office merely estab-
lished a committee — whose members
were never identified in the report — to
examine whether an investigation was
justified, and concluded, based largely on
NATO’s own press statements and evi-
dence, that it was not. The International
Criminal Tribunal for the former
Yugoslavia (ICTY) report describes its
reliance on NATO evidence with a dead-
pan naiveté that might make Voltaire’s
Candide blush: “The committee has con-
ducted its review relying essentially upon
public documents, including statements
made by NATO and NATO countries at
press conferences and public documents
produced by the Federal Republic of
Yugoslavia. It has tended to assume that
the NATO and NATO countries’ press
statements are generally reliable and that
explanations have been honestly given.
The committee must note, however, that
when the Office of The Prosecutor re-
quested NATO to answer specific ques-
tions about specific incidents, the NATO
reply was couched in general terms and
failed to address the specific incidents.
The committee has not spoken to those
involved in directing or carrying out the
bombing campaign”

That was that.

Not a single member of NATO has yet
been asked to account for the lives of 16
media workers when portions of Radio
Television Serbia’s 4-floor building were
reduced to 15 feet of rubble. Dragoljub
Milanovic, still sitting in his office at RTS
less than half an hour before a bomb
killed 16 of his workers, languishes in
jail for the results of crimes against the
peace and violations of the Geneva and
Helsinki Conventions, committed by
NATO. CP

Tiphaine Dickson is a defense attor-
ney specializing in international crimi-
nal law. She was the first woman, as
lead counsel, to represent a person
accused of genocide before a United
Nations Tribunal. She can be reached at
tiphainedickson@mac.com.



Did Custer Have it Coming?
Adventures in Indian Country

By James Abourezk

n the 1960s and continuing through
Ithe 1970s, some American Indians

began organizing themselves to pro-
test what they saw as an uncaring federal
government. Poverty had reached a high
level on most of the Indian reservations,
and the agencies charged with dealing
with the Indians — the Bureau of Indian
Affairs (BIA) and the Indian Health
Service (IHS) — were not giving much
help. Not only were they seasoned bu-
reaucracies, but, to make matters worse,
they were not given enough money by
Congress to deal with the problems cre-
ated by decades of oppressive poverty,
both in the cities to where the govern-
ment had relocated a great many Indians,
but also on the reservations, where most
of them remained.

Indian militants — calling themselves
the American Indian Movement (AIM)
— decided that physical confrontation
would be the only way to attract enough
attention to right the wrongs of more
than a century of neglect. AIM had a
couple of slogans that were helpful in
organizing Indians politically. One was,
“Custer Had It Coming,” and the other,
created by Indian writer and intellec-
tual Vine De Loria Jr., was set to music
by the Sioux Indian folk singer Floyd
Westerman, entitled, “Custer Died For
Your Sins”

The federal government in the 19" cen-
tury sought to settle the American West
with non-Indians. The only obstacle to
that settlement was the mass of Indian
tribes scattered throughout the young
country. The decision was made by the
government either to kill the Indians or
to begin moving them onto reservations,
where they would not be in the way of
the settlers. The government also ran a
series of scams, which gave it legal cover
to take Indian lands; then the lands were
opened up for white settlement.

In the 19" century, the Indians had no
concept of what selling or buying land
meant. What they knew was that land
was to be used by those who lived on it.
Sale and purchase were unknown terms
to them.

In the 19" and 20% centuries, the gov-
ernment convinced many of the Tribes

to accept anywhere from 50 cents an
acre to a $1 an acre for their land. What
could not be purchased was simply taken
by force. One glaring example was the
Great Sioux Treaty of 1868, also known
as the Ft. Laramie Treaty, named for
the place in Wyoming where it was ne-
gotiated. The Treaty came about mostly
because the U.S. Army learned the hard
way that it was unable to inflict mili-
tary defeat on the Sioux Indians, who,
back then, moved freely through South
Dakota, Wyoming and Nebraska. (The
government doesn’t negotiate trea-

The story was that,
after the battle,
the Indian women
punctured Custer’s
ears with an awl, so
he could hear bet-
ter when he arrived
in the spirit world.

ties with anyone they can defeat).
The Treaty asked the Sioux to withdraw
to the west of the Missouri River in South
Dakota, with the entire western part of
the state, including the Black Hills, des-
ignated as the Great Sioux Reservation.
The Treaty also reserved to the Sioux the
Eastern part of Wyoming as their hunt-
ing grounds.

The 1868 Treaty lasted only until gold
was discovered lying underneath the
Black Hills in South Dakota. Gold was
discovered in 1874, ironically by an ex-
pedition led by Col. George Armstrong
Custer. When that news got out, pros-
pectors flooded into the Black Hills,
coming under attack by the Indians,
whose complaints about the trespass to
the government went unheeded.

The reaction of President Grant’s ad-
ministration to the unlawful trespass by
the whites was to ask the Sioux to rene-
gotiate the 1868 Treaty to facilitate mov-
ing them out of the way of the gold seek-
ers, and onto reservations — just what the
Indians didn’t want.

The Sioux, of course, refused, which

APRIL 16-30, 2009

prompted President Grant to declare
them as hostile renegades. He sent the
U.S. Army out to bring in the Indians and
herd them onto reservations by force.

Two years later, Grant’s orders culmi-
nated in the battle that is called today
the “Custer Massacre” by the whites, and
the “Battle of The Greasy Grass” by the
Indians. Although the Indians emerged
as the victors in that battle, they began
to disperse, fearing the massive retalia-
tion from the Army that they were cer-
tain would ensue. Most were eventually
captured and forced onto reservations.
Sitting Bull, chief of the Minneconjou
Sioux, fled with his band to Canada,
where he stayed, returning to play a role
in Buffalo Bill Cody’s Wild West Show
before he returned to the Standing Rock
Reservation, which straddles the border
between North and South Dakota.

The finale was by the river flowing
through the area in Montana where the
battle took place, the end result of Custer
trying to round up the superior force of
Sioux and Cheyenne Indians who hap-
pened to be camped there. We all know
what happened next. Custer, along with
all of his command, was killed in the
battle. The whites called it a massacre,
and the Indians called it victory in battle.
After the fight, Indian women walked
among the dead, mutilating the bodies of
those dead soldiers who, when they were
alive, had threatened the lives of Indian
women and their children. The story was
that, after the battle, the Indian women
punctured Custer’s ears with an awl, so
he could hear better when he arrived in
the spirit world.

In an earlier time, a U.S. Army of-
ficer, when told that the Indians under
his charge were starving, was reputed to
have said, “Let them eat grass.” The same
officer was killed in a different battle,
when he attacked an Indian encamp-
ment, and his body was found with grass
stuffed in his mouth.

The Sioux were among the last tribes
to be defeated by the U.S. Army, offering
perhaps the strongest resistance to total
white domination during the 19" cen-
tury. But by 1890, they had been totally
destroyed. The government had taken
their hunting grounds and their weapons
away from them; had herded them onto
reservations; and had forced them to live
on meager handouts — rations that were
often withheld, if it suited the whim of
the corrupt Indian agents in charge.

CounterPunch ;5



