L2

THE PRESS

Assume a Soviet ICBM strike against US missile silos
would be as accurate (within 300 ft.) as the CIA says.
Enough Minutemen would remain to devastate the USSR
according to J. Edward Anderson. Now director of the
University of Minnesota’s Industrial Engineering Divi-
sion, he invented and developed missile guidance sys-
tems capable of mid-course correction and related things.
Differences in the earth’s gravitational field render re-
hearsals in the USSR and USA inadequate for attaining
the accuracy to eliminate the other power's retaliatory
ability. Many North Pole tests and corrections are
needed, but neither power has run such tests.

Anderson doubts all missiles would work, reminding
us of the times that dignataries gathered for test firings
and saw failures. The Observer (London) reported his
paper which seems sé'relevant to the local “vulnerabili-
ty” debate.

* %k k-

The AFL-CIO offered altematives to the Reagan bud-
get but the Washington Post eyed ofily an income tax
proposal to finance defense spending and the body’s more
questioning approach to defense funds. Boston Globe
readers learned of other revenue plans and of a call for
federal investment in job training and to renew deteri-
orating sewers, highways, bridges, mass transit, and rail-
roads. (The New York Times was more precise on the
tax suggestions, less so on-the spending side.)

. * Xk ¥k

Since Citicorp never told stockholders or investors that
its top managers had “honesty and integrity” it wasn't
legally bound to disclose violations of such norms. Thus
the Securities and Exchange Commission overruled its
staff’s proposed civil action against Citicorp. The New
York Times reported this imaginative logic.

* k %

Richard Cohen had an excellent column on the lack
of public indignation about lying by public officials. Vice
President Bush’s claim that he never used the term “voo-
doo economics” campaigning against Reagan prompted
NBC to show a film of Bush speaking of “voodoo eco-
nomic policy.” Wasn't it worth more than passing men-
tion in the Post? The TV column had it.

* ok %

The Post has given very conmdemblevspaoe to charges

of communist use of “yellow rain” (biological toxins)

Weather Report
The Weather Report is-published monthly,
October through June, by the DC Gazette.
The Weather Report comes free with a sub-
scription to the DC Gazette, but is also
available separately at $8 a year mailed
first class in the US. The Weather Report
uses the services of Pacific News Service,
College Press Service, Community Press
Features and HerSay News Service.

EDITOR: Sam Smith

Weather Report
1739 Conn. Ave. NW
DC 20009
202-232-5544

‘Bob Alperin

in Asia. A panelist at the 1982 American Association
for the Advancement of Science meeting said evidence
was inconclusive and contradictory, and that all samples
offered in evidence had been so low in concentration
as to be well within naturally occurring levels of the
chemical. A scientist with the US Arms Control and Dis-
armament Agency agreed evidence on Soviet chemical
weapon use was not hard but denied the charges were
made to justify a US buildup of such weapons.
Readers of the Miami Herald leamed of those views.
The Post reported the panel but ignored those points.

- (Months earlier it had printed some scientists’ doubts

‘about the charges.)
. ¥ % %

Polish commercial fishing continues off the US, Rea-
gan’s sanctions notwithstanding. It's legal because of a
research connection with the Woods Hole Laboratory.
The Boston Globe said two factory ships are expected
to catch and process between nine and 12 million lbs.
of mackerel, which may double last ygar's US commer-
cial catch. '

In reporting the regional effects of Coast Guard budget
cuts, the Globe noted in passing deep cuts in two en-
forcement operations: 90% of its Pacific drug enforce-
ment and 60% of its monitoring of the 200-mile fishing

limit in the Atlantic were dropped.
* %k k

When the French Communist Party had its first Con-
gress in three years, the New York Times provided in-
cisive coverage. Although a part of the Socialist-led gov-
ernment the party insists that no wages or benefits be
cut in return for a reduction of the work week from 40
.to 39 hours. The Post ignored the meeting until its end.
Then two column inches told of the re-election of its
leader and endorsement of his “pro-Soviet stance on
world issues.” The same day “French Businessmen Find
Socialists’ Program Taxing” appeared. The 24" feature
was the first of two articles.

(The Post gave 4" to a strong attack on the USSR by
the Spanish Communist chief. It was datelined Paris.)
* %k &k

When a federal judge banned shipments of nuclear
wastes through densely populated areas if prohibited by
local law, the Post gave the nationally-significant story
scant attention. It had ignored New York’s filing the suit,
the temporary injunction, and its extension. (Reader Jay
Levy points out that a lengthy Montgomery County
council hearing on a bill regulating the transport of
nuclear waste received no Post coverage.)

Early in February the AP revealed that one-third of
the nation’s nuclear plants were closed. It named them,
briefly noting their problem. Ten others were shut for
scheduled refueling and/or maintenance. Restarts for
several were delayed by unanticipated problems. The
Atlantic City Press ran the story, the Washington Post
didn’t.

The New York Times continued coverage of the Gin-
na accident. The director of New York State’s Radiolo-
gical Sciences Institute charged that federal and utility
officials gave him wrong information on wind direction,
causing the search for contamination to look in the wrong
areas. The Nuclear Regulatory Commission shared his
suspicions of some of the plant’s meteorological equip-
ment. A preliminary NRC staff study said the chain of
events raised the possibility of other combinations of
failures that could be more serious, scenarios probably
not anticipated by current emergency procedures. The
Post skipped both stories.

When the NRC cited Pacific Gas & Electric for “ma-
terial false statements™ relating to Diablo Canyon, the
Post made it the last and shortest “Around the Nation”
item. The false statement a la Post: Pacific told the NRC
a consaltant report was “an entirely independent piece
of work.” In the New York Times you read that the con-
sultant gave a draft to the utility which suggested
changes. The utility’s reply that it “misunderstood” NRC
instructions, headlined the “Around the Nation” item,
receiving more space than the NRC charge. Five days
later the NRC said Pacific built several earthquake safety
features using data two years out of date. The Times ran
the story the Post didn'’t.

* % %k

The flap over US trainers in El Salvador carrying
M-16s had a generally-ignored aspect. Shortly after is-
suing a statement conceding the act was against rules,
the Pentagon tried to recover it from newsmen (Houston
Post). CBS explained: in between, Reagan had found
the act “understandable.”

* ¥ %

Federal Election Commission figures for the 80 elec-

tion showed Republicans outspent Democrats 5-1 but

" you didn’t read it in the Post, whose story concentrated

entirely on the increased spending of political action
committees. (The Los Angeles Times reported
Republicans now have a mailing list of over a million
established donors. The Democrats have 100,000—triple
the 1980 figure!) .

* % %

The Miami Herald reported that a White House op-
tion paper during the Spring, 1981, Syrian missile crisis
proposed the US declare war on Syria. The State Depart-
ment seriously discussed sending US planes to destroy
the missiles. Giving Israel the go-ahead sign was another
option. Many, particularly foreign service professionals,
were much concemed at the mere discussion of such
options.

* ¥ %k

Stowaways have no right to leave ship or have a de-
portation hearing. But the Immigration service, fearful
of renewed street violence in Miami, makes an excep-
tion for Cubans (Herald).

. % * *

. Post headline: “Caribbean Welcomes U.S. Aid Plan;
Soviets, Cubans Assail It.” Old maps show Cuba in the
Caribbean, but never mind that. Besides Cuba, the arti-
cle noted but six nations’ reactions. Effusive praise came
from the main cash beneficiaries: El Salvador, Jamaica,
Costa Rica. Mexico was “reserved” and Panama was en-
couraged but warned military aid can't solve the region’s
problems. Nicaragua’s ambassador to the US found the
plan “a good step” and wanted his land included. At least
.initially that interesting response received little media
attention or follow-up.

Going beyond rephrasing Reagan’s remarks, the Miami
Herald gave details on the plan’s proposed implemen-
tation and possible effects. For example, the smaller
eastern island nations need improved infrastructure
(roads, ports,.communications) to attract export-pro-
ducing companies. The plan offers few funds. The St.
Louis Post-Dispatch offered a wide round-up of response
including Washington-based groups (the Council on
Hemispheric Affairs and the church-financed Washing-
ton Office on Latin America) often critical of US policy.

Ignored by the Post were the proposal’s impact on
Puerto Rico with its 22% unemployment and facing
much lost revenue if the New Federalism were imple-

.




13

~

mented. Three weeks before Reagan’s speech, Gov.
Carlos Romero Barcelo told the AP he feared some in-
vestors would flee and potential ones would go else-
where. The lures: free trade and tax incentives added
to an absence of US minimum wage and pollution laws.
The Herald used the story, which also noted the impor-
tance of the rum excise tax rebate for the island’s reve-
nue. The Herald did a separate story on the proposals
and Puerto Rico. The administration assured Puerto
Rico’s non-voting congressional delegate that the pro-
posed tax incentives wouldn't be as favorable as those
his island has. Puerto Rican rum would face competi-
tion from duty-free rum but the excise taxes would be
rebated to Puerto Rico.
* %k ¥

Post coverage of Latin America is vastly improved
over a year ago. Areas that are not current “hot” spots
are covered, a feature increasingly true of Post foreign
coverage. But seriqus deficiencies persist. The matter
of arms for the Salvadoran rebels is reported almost sole-
ly in terms of Haig’s charges, which as the media usually
remind us, are unsubstantiated. A generally informative
Post story on the guerrillas waited uniil paragraph 29
to note they denied receiving arms from Cuba and Ni-
caragua. It omitted their explanation of how arms were
obtained; the Atlantic City Press didn’t. Kidnap ransoms
raised $40 million. Government troops sell US-made
M-16s on the local black market, a major weapons
source, for about $2400. Other weapons are captured.
The Dallas Morning News reported a top guerrilla
commander’s claim that the international market is dry-
ing up and that his forces went into some battles short

_of ammunition, lacked guns for all who want them. The
" Boston Globe described guerrilla weapons as light: “auto-
matic rifles, grenades, a few recoiless rifles, and lots
of dynamite.”

The March Guazette flayed the Post’s reporting neither
the Nicaraguan requests to the US for information as
to how weapons were, shipped through their country, nor
their offer of joint border patrols with Honduras. This
reporting void persists.

Miami Herald articles have addressed other widely-
found news gaps. One explained the French strategy
of military aid to Nicaragua to provide that country with
an alternative to dependency on the Soviet bloc or the
West. Another Herald piece discussed the Cuban role
in Nicaragua. Besides 1500-2000 military advisers, there
were a similar number of teachers, 1,000 health and
hospital workers, and 500 agronomists, construction
workers, and various technicians. (Western diplomats
made the estimates.) Cuban relations with the local peo-
ple were described as “spotty, but generally good.” If
the Cubans are doing things of benefit to many Nica-
raguans, it would seem that US rhetoric and policy on
Cuba would be counter-productive. Indeed, the Post
reported that US anti-Sandanista talk is viewed by
Nicaraguan moderates as unifying the country behind

- the target of the barbs.
* % %

The Post did fine stories on conflict in South Africa’s
ruling National Party, a possible crackdown on black
trade unions, and the death in jail of a white doctor work-
ing for a black union. But what the Post called “an un-
precedented display of militancy and unity,” —a nation-
wide work stoppage called by black unions to protest
the death, rated but three paragraphs on page 52.

The March Gazette told of a South African Commis-

sion that recommended a council to register journalists
with power to remove them for unprofessional conduct.
My report, like those I used, neglected the context: pre-

viously the government had introduced and withdrawn'

harsher press laws; they’ve used other laws to close black
papers and ban black journalists; and SA Commission
reports don’t always become law.

Proposed laws, public criticism, and private sugges-
tions are tactics to induce media self-censorship lest
tough laws be passed. The Observer told of senior of-
ficials of the sectrity forces meeting with editors and
giving guidelines for covering national security matters—
to protect morale and to not give the foe propaganda.
An example of irresponsibility: reporting the opposition
leader’s parliamentary speech which noted “weakness and
friction” in the government.

Aspects of the report that U.S. media ignored appeared
in SA Digest, a government weekly. Prime Minister
Botha promised parliamentary debate and consultation
with the press. The government wouldn't decide unila-
terally if media legislation is needed, or its contents. The
commission said the government obstructed the media,
named two cabinet members who had “unnecessary in-
tolerance” towards the press, and said politicians’ “in-
sensitive utterances” on human relations matters were
“often more damaging than reporting.” It asked legal
review for banning and detentions and more autonomy

-

for the SA Broadcasting Corporation. (Botha rejected

~ any SABC restmcturmg ) The Post has yet to cover the

Teport.
* %k *

The Post reviewed “Let Poland Be Poland” as a TV
show. The New York Times reported some overseas
responses to the US-government backed show. A pro-
govemnment Spanish paper wondered why Turkey’s
Prime Minister appeared: his country too is under mar-
tial law. Also unrelated here: the European actions
against Turkey’s human rights violations and its then-

- recent trade pact with the USSR.

* % *

Repomng on Poland continues to be virtually mono-
lithic in what is considered appropriate to report and in
mterpnetatlon Conservative demands for a tougher line
are the main dissent. The Times (London), not the Post,
reported the AFL-CIO?s call for restrictions against US
allies, whose trade with the Soviets “would mitigate the
impact of our actions.” Absent are views such as E.P.
Thompson’s in The Times, that Polish freedom can best

~ prosper under conditions of detente, and that Solidarity

should have made common cause w1ﬂ1 the West's peace
movement rather than friendship with its cold warriors.

The Times presented a detailed report on the Vatican’s’

Polish analysis. They favored an independent-from-

Washington European analysis, considered Jaruzelski a

possible Tito, and thought it “vital” that economic aid
to Poland not be withheld. They considered that the
general may have acted on his own initiative. Even if
there were Soviet prompting, the repression was not
comparable with an invasion’s consequences.

Two pre-martial law Solidarity stories touch topics ig-
nored by US media. The Times told in detail how women
in leadership posts prior to the union’s legalization were
forced out. Anna Walentynowitz went from heroine and
Gdansk council member to the kitchen. A London Ob-
server article on the Polish right found an “in-
tolerant. . .chauvinism” of the Confederation for In-
dependent Poland (KPN) in several Solidarity head-
quarters. Anti-Jewish appeals were “a weapon fxeely used
against KOR members.”

The US media report such tactics when directed
against Solidarity. A Post commentator- complained
Jaruzelski hadn't publicly denounced anti-Semitism. (He
had privately let it be known it wasn't to be tolerated.)
The media fail to place the matter within the context of

" Polish history or ask the Polish church to defiounce anti-

Jewish appeals. (In the immediate pre-World War I
period, Poland passed much anti-Jewish legislation and
was the scene of physical violence against the group.
Celia Heller's On the Edge of Destruction provides
details.)

In an historical footnote (not in the Post) over 1000
Poles in Austria sought to become South African im-
migrants and that country’s officials sought to recruit
those with technical skills. Polish seamen jumped ship
to seek refuge in South Africa.

The diversity of attitudes, actions, and goals among
Poles in and out of government is not reflected in most
US media coverage. Such information is needed for wise
policy and its public support. (See the February Gazette

for previous analysis of Polish coverage.)
*® %k %k

NOTES FROM
THE REAL WORLD

Sy

IN CASE OF ATTACK, GO DIRECTLY TO YOUR HOT TUB: Marin
County, California, has decided that planning for World War Three just
isn't worth it. Instead. of developing an evacuation plan for a nuclear war,
as the federal government requested, the county is mailing each resident
a grisly account of when and how 80 percent of them will die if a bomb
lands across the bay on San Francisco. The report, prepared by the county
health department, was described by its author as a "depressing and
frightening document," but one that reflects the pitfalls in the govern-
ment's civil defense plans. Included in the booklet will be the supervisors's
conclusion that the only way to survive a nuclear war is to make sure it
doesn't happen.
§
MINORITY BUSINESSES SINKING: A report commissioned, but not
released, by the Commerce Department says minority businesses could be
extinct by the end of this decade. Minority owned businesses, the report
says, now account for less than one percent of the nation's sales, and that
figure is likely to drop with the current recession. The report was
prepared by James H. Lowry and Associates.
§

PENTAGON DEFENDS AGAINST ITS OWN TOYS: Defense contractors
are busy these days developing new American weapons to combat old
American weapons. The Pentagon is finding that its open-handed arms
sales policy has, in some cases, backfired, as countries purchase advanced
American arms and then turn against the United States. One reason the
US didn't blockade Iran during the hostage crisis, for instance, was the
presence of . more than two hundred sophisticated anti-ship missiles
purchased by the Shah. Iran, along with more than twenty other countries,
also has advanced missiles effective against US planes. With the Reagan

‘administration stepping up its arms sales abroad, one military electronics

expert at the TRW Corporation says, "The problem can't do anything but
get worse." ’

§
IT WAS THE MEDIA'S FAULT: Retured Army general William Westmore-
land says the only way the US can win wars in the future is to control

‘the news media. The former US commander in Vietnam says the media -

- especially television -- was to blame for creating an atmosphere of
public discontent which crippled the military's ability to win. "Vietnam
was the first war fought without censorship," he says, "and without
censorship things can get terribly confused in the public mind."

§




