17

THE PRESS

‘Bob Alperin

On any given day the Washington Post is more likely
to ignore stories about problems in the nuclear power
industry than to print them. (See Gazette Mar. ‘82,
and Feb. ’83.) Unlike many papers, the Post news and
editorial sections ignored the anniversary of the Three
Mile Island accident. '

" A Los Angeles Times opinion piece used cooling vents

- in reactor safety systems as an example of how the

- Nuclear Regulatory Commission’s initial post-TMI

- safety concemns have slowed. TMI’s vents require
manual operation. After the accident nobody could go
in to open them. Remote-controlled vents were obvi-
ously needed. January, 1981, then July, 1982, were
deadlines for all plants to have the new vents. Last year

* the NRC told Congress the vents were “necessary” but
the schedule “unfeasible.” Even at TMTs idle twin of
the damaged reactor, essential items in the NRC’s safety
action plan haven’t been applied.

An engineer on the management team cleaning up
TMI accused General Public Utilities and Bechtel Corp.
of trying to circumvent quality assurance requirements
for a crane used in the reactor core cleanup (AP-St. Louis
Post Dispatch; also, Philadelphia Inquirer). He said the

. NRC failed to protect his confidentiality when he com-
plained, and that it showed the companies drafts of NRC
documents before official versions were released. A
56-page affidavit with such charges against EPA or
many other agencies would have received saturation
coverage by the Post. This one was ignored.

* * *

AP reported that for the first time in the US nuclear
industry’s history, a plant’s primary and backup auto-
matic safety shutdown systems had failed (Inquirer, At-
lantic City Press, Miami Herald). It happened twice
within a few days at a Salem, N.J. plant. The NRC
blamed poor maintenance and feared the problem was
widespread nationally. Since 1973 nationally there had
been 35 failures of one system.

The NRC wamed that in the 24.5 seconds it took to
shut down the second double failure manually, there
could have been a severe accident if the plant had been
operating at full capacity. (Starting up after refueling,
it was only running at 12%.)

After ignoring the story for nine days, the Post ran
“NRC Orders N-Plants to Test Shutdown Systems.” The
final paragraph noted the double failure.

Four days later the Post had “NRC Cites Safety De-
" vice In Reactor Shutdown,” hardly as inviting or in-
formative as “Reactor failure called the worst since TMI
.scare” (Herald) or “NRC stresses severity of N.J. nu-
clear plant incident” (Baltimore Sun). Overall, the Post

‘had the more informative story.

Neither the wire service accounts nor the Post story
went beyond NRC personnel as sources. Excellent fol-
lowups in the Press and Boston Globe consulted the
Union of Concemed Scientists, a group critical of the
nuclear industry, and industry sources.

* * *

Printing front page accusations and brief, back page
denials isn’t unknown even in the better papers. Both
the Post and the New York Tires are important research
sources. Both are indexed but differences in index policy
mean the Post back-page briefs have far more harmful
ramifications than do those in the Times.

A Post front pager, based on U.S. intelligence
sources, asserted China gave Pakistan sensitive infor-
mation about designing nuclear bombs. (Would China
really help a neighbor develop the bomb?) Two days
later, on the last news page, an unheadlined brief nioted
China’s denial.

China’s denial wasn’t in the Post index, which ex-
cludes items less than two column inches. (There is an
exception to the rule—if the item is “part of a continu-
ing story”—but it wasn't invoked.) The Post index
appears far more rapidly than does the Times; but the
latter is far more inclusive and informative.

Curiously, the original front page story was listed
under neither “China” nor “Pakistan” in spite of as-
surances that cross references appear at all reasonable
index entry points. By the way, the Post recently
changed index manufacturers. This example is from the-
new company’s work. :

* * *
Post headlines too often obscure what is significant

ina story. Post writers must take some blame, when tt;ey
eschew the traditional journalistic practice of revealing
the main point of the story in the first sentence. Indeed,
they sometimes disguise the story’s topic. But other times
editors or headline writers must be blamed. Post stories
appear in out-of-town papers under far more informative
headlines:

¢ “Israeli Police Block ‘Settlement’ on Temple Mount”
(Posr) says less than “Police Seize 45 Jewish Militants
in Temple Mount Takeover Try” (Hartford Courant).
The bland “Settlement” hardly prepared us to read in
paragraphs eight and nine that the blocked group in-
cluded out-of-uniform Israeli soldiers or persons with
automatic weapons. The Herald (“Zealots grab. . .”) and
Globe (“take cver”) said more but, like the Post, failed
to say who was trying to seize the Mount. A diverse ar-
ray of groups might have done it.

¢ Two other examples of papers better introducing
Mid-East stories than the Post: “Hussein Refuses to Join
Talks” (Post) pales before “Hussein links talks to pressure
on Israel” (Herald). The first sentence noted he “virtual-
ly” ruled out joining the peace talks unless US pressure
on Israel sharply increased. “Foes of PLO form group
in Lebanon” (Globe) outpointed the Post head “Palestin-
ian ‘Guard’ Formed.”

¢ An important story on a Soviet missile test exem-
plified how a comprehensive story can tell all but the
very determined reader less than a briefer one patched
together from wire service reports. It showed, too, how
headlines can make or dull the story’s point. Herald
readers knew by paragraph two that the Soviet test was
important because solid-fueled missiles are more reliable
than liquid ones, and that all US land-based ICBM’s are
solid-fueled. Post readers waited until paragraph six.
The Post headline “New Soviet Missile Failed in First
Flight. . .” hardly was as helpful as the Herald’s “Soviets
failed in test of solid-fueled ICBM. ..”

Even with its problems of presentation, this Post story
should have had an impact on discussions of the strategic
balance. It noted virtually all of the Soviet land-based
missiles are liquid-fueled “including all of Moscow's
latest and most menacing weapons.”

® Does “‘Copycat’ Drug Shortcut Cut Off by High
Court” (Pos?) tell as much as “Generig: drugs must have

FDA approval. . .” (Baltimore Sun)? Compare “New
Twist In Tokyo Scandal” (Post) with “Former Tanaka
aide admits receiving $2.1 million” (Globe) as clues to
anew turn in a Lockheed bribery case involving a former
Japanese Prime Minister.

o A pattern of toning down the impact of stories is
found in some Latin American items. “U.S. Relieves
3 of Salvadorean Duties” (Post) was a main heading with
a smaller print “Army Advisers Violated Rules” above
it. Those two tries missed the point: “3 Gls booted for
Salvador combat roles” (Herald). While the Post had
“Panama Charges U.S. Spying” over a short, the
Courant and Herald headlines noted it was the US en-
voy personally who was charged. (They provided longer
analyses.)

e “Retumed Body Identified” introduced a minimally-
informative brief. “Salvador body is U.S. writer...”
(Herald) reflected a more informative story —the body

. was found in “a body dump where right-wing death

squads leave their work from the night before” and the
parents charged Salvadorean government forces with the
killing.

o Atleast twice Post vagueness served to shield talk
of murder. They had “Castro Attacks U.S. at Summit
of Nonaligned” while the Herald wrote “CIA Plotting
My Murder, Castro Says.” The Post story didn’t men-
tion any previous US plots against Castro, but the Herald
ran a separate box listing the eight CIA plots to kill him

_ reported by the Senate Intelligence Committee in 1975.

Similarly, compare “New Charges Reported In CIA
Plot on Allende” (Post) with “US reportedly mulled plans
to kill Allende” (Globe), or “Did Nixen give OK tokill
Chilean?” plus sub-head “Book claims CIA got green
light on Allende” (Herald). The stories were about a
forthcoming Seymour Hersh book, and his Atlantic
articles. (The stories differed in their treatment of Kis-
singer. The others did more than the Post’s fleeting
reference. The Globe added a major feature followup,

revealing among other things, Kissinger’s remarkable

ignorance of, and contempt for, Latin America. Chided
by the Chilean envoy for knowing nothing of the region,

Super K responded that he didn't care.)

* * *

EUGENE MCCARTHY

According to a recent announcement, the Reagan Ad-
ministration is considering selling parts of the nation’s
weather service to private companies or possibly even
to individuals, such as Gardon Bammes or Willard Scott.

The reasons given for the proposed sale are not quite
clear. If reducing the national debt were the objective,
it would be better to offer for sale all radio and televi-
sion licenses as new ones are offered or old ones come
up for renewal. The offering could be made at auction,
in somewhat the same way that the rights to graze cattle
and sheep on public lands are offered. The right to graze
on the public mind and will could fairly be treated
as something the government might also offer to the
highest bidder.

The Reagan spokesmen have not said that they thought
the private sector could give us better weather or more
of it, as they generally assert in their support of the
private sector in other services. Competition among
weather analysis and forecasters, beginning with owner-
ship of the instruments for studying weather, might give
better results than we now get tarough the competitive
interpretation of radio and television weather persons.
That competition is not now judged on the basis of
whether the weather expert is right or wrong, but on the
size of his listening or watching audience. Professional
competence does not seem to be a measure of distinc-
tion, Willard Scott does well or better than other weather
persons who are “meteorologists.” Willard is not.

The early television weather persons were women.
Whereas a few women have held on as weather re-
porters, they are usually weekend and substitute re-
porters and none that I know of are “meteorologists.”
There may be an equal rights issue involved here. In
the old German and Swiss weather forecasters, men and
women were both included, although there was some

discrimination. Usually bad weather, either approaching
. arcontinuing, was represented by a scolding woman, -

Private weather

armed with a broom, emerging or standing outside the

weather house, whereas good weather was represented

by a jovial, satisfied man.

‘The second phase of the Reagan Administration’s pro-
posal contemplates the transfer to the private sector of
weather analysis and forecasting. It has not yet been
indicated whether these analysts will have to be licensed,

- somewhat as meat inspectors are, or under the author-

ity of the Consumer Protection Agency or the Envi-
ronmental Protection Agency or subject to suits for
“malpractice” or whether they will have to restrict their
terms and measures of weather and its effects to accepted
government standards or standards already accepted,
although ill defined, with a reasonable margin for error.

Understanding the weather and interpreting the fore-
casts may become even more difficult than is now the
case. One has to distinguish between temperature mea-
surements in Centigrade and Fahrenheit, with the added
factor of wind-chill. One can not get a simple projec-
tion of say an inch of rain for tomorrow, but has to give
thought to a twenty percent chance, or a fifty percent
chance, that there will be any rain. One must know that
“heavy snow” is not necessarily heavy, but likely to be
deep, and light snow is not in fact “light”, but small
in volume. The “discomfort index”, a mathematical com-
bination of temperature and humidity and applicable to
government employees in non-air conditioned buildings,
triggering at the critical point the release of those
employees, may not be recognized in the private sec-

" tor. Air quality indexes and the absoluteness of the pollen

count, already under challenge, may be destabilized in
the new free market weather reading and interpreting.
And a new measure, being talked about by the U.S.
Weather Bureau, a measure of the stress factor in the
weather, may never be tested.

All of which may argue for a retum of the Farmers’

. Almanac, as the best source of weather information.

x



A

18

MRS. WEBER’S DIARY

| said: Kei 5
but he Kved om in our MINDS, be-
remembéved

Well, they're horrid, unsenti-
ment3) littie S04 205...they've
shown NGO concern ar all... no¥
even when Keith was B!/

t I'm having... WHe is it that's

hirn and

cause we rer
missed his SQueaks. . ..

, 1've had snouwsN! That's the

Yes, iney asked ME
Inar...what did you

5ame MUSSINS who
with the scheol gerbi
1days.... It's meE who S
Christmas worried shi
wiole bloody lof would cRoax in
cold weather!

A Hartford Courant series, “The Powerful In Hart-
ford,” focused on corporate leaders giving examples of

their influence on specific government decisions. “Cor-

porate Cash, Clout Flow Through United Way” showed
how recipients may modify behavior in anticipation of
how corporate givers may use their United Way in-
fluence. But UW gives Hartford’s major militant coali-
tion 61 % of its funds, and is responsive to newer, non-

traditional groups more than most UWs. (The DC-based

National Committee for Responsible Philanthropy gives
it high marks.) -

The Courant, now owned by the LA Times-Mirror,
was no longer “intimately tied to the city’s power struc-
ture,” and thus perhaps less inhibited from examining
in detail, yet respectfully, the private elites’ effects on
public decisions.

“Courant Rules As Dominant News Source” was a
frank self-examination of problems common on metro-
politan papers nationwide. Statewide the staff was
younger and more affluent than its audience. The
average age of reporters covering Hartford was but 28,
few had roots there, and “almost none” attended its pub-
lic schools. In a city with a black majority and 30,000
Hispanics, few reporters were black and none on the
news desk were fluent in Spanish.

The editor thought the city wouldn’t be covered prop-
erly until minorities were in some of the paper’s deci-
sion-making posts. It hired an affirmative action offi-
cer and used summer internships as minority training
programs. The paper’s record was said to be better than
most Hartford employers, and “slightly better” than the
newspaper industry’s average.

The Courant’s examination of private power reminds
us how seldom such structures are examined in com-
parison to the often relentless pursuit of political fig-
ures. Thus, the public is regularly subjected to deroga-
tory information about politicians and the political

system, while little is said about the private sector’s -

overall power positions. There are, of course, stories
of private groups lobbying or involved in some illegal
activities, but such scrutiny is passing rather than
persistent.

* * *

On the eve of Vice-President Bush’s Ottawa trip,
Prime Minister Trudeau said the Canada-US weapons
test deal did not obligate Canada to allow cruise missile
tests in its territory. He was replying to US envoy Robin-
son’s claim that refusal would be a breach of the agree-
ment (UPI-St. Louis Post-Dispatch). The Post ignored
the exchange even though briefly noting the agreement
the next day, and later running the lengthy “U.S. Mis-
sile Test Plan Worries Canadians.”

The promised subject appeared briefly after four in-
ches. Then there was a three inch detour. Eventually
there was minimum information on the agreement, and
on the Canadian public’s opposition to ¢ruise and sup-
port of disarmament. It ignored possible Canadian

motives for the pact (fear of US lumber duties, NATO .

obligation). The article illustrates the Post practice of
working ignored stories (April Gazette) into later ones.
As the Mar. 28 article noted: “Ottawa and Washington
last month signed a framework agreement. . .”
* * *

¢ South Africa’s expulsion of a Dutch journalist (Jan.
Gazette) had an ironic twist. The reporter Jeft his pass-
port for routine renewal and attended the Foreign Cor-
respondents Association kinch with the Minister of Con-
stitutional Development who talked of SA’s progress.
The returned passport had an order to leave within two
weeks. The FCA revealed three other correspondents
were “under the same threat” (Rand Daily Mail-
Johannesburg).

¢ The Post, which ignored the above affair, reported
and editorialized when the SA police raided the home
and office of their SA correspondent and warned him
of possible criminal charges. Perhaps they’ll now take
an interest in banned black SA newspeople. On the other
hand, a week after the police raid coverage, they ignored
the death in a SA prison of a 20-year-old black woman
arrested for not having her passbook. Her brother said
she was a diabetic who died because she couldn’t take
her insulin. Officials were investigating (Reuter-Globe).

¢ The SA Defence Force reported the death of Lt.
Alan Gingles fighting terrorists in the “operational area”
(the area between Angola and Namibia). The Observer
(London) argued that the Sandhurst-trained ex-British
officer actually died on a sabotage mission in Mozam-
bique, 300 miles from SA. A photographed page of a
handwritten novel of Northern Ireland, his birthplace,
led to his home and handwriting comparisons.

Noting that SA said Gingles had been stationed at
Phalaborwa, the paper said that allegedly was a train-
ing place for the Mozambique National Resistance
which has carried out sabotage raids in Mozambique.

o UN Secretary-General Perez de Cuellar hit at SA’s
stalling on Nambian negotiations and its “hostile acts
aimed at destabilizing Zimbabwe’s economy” (Arab
News). ,

¢ SA has asked universities to comment on proposed
legislation that would establish quotas to limit the
number of blacks at white universities (Globe). Cur-
rently non-whites may attend white universities with
government permission. The main reason for granting
it is the unavailability of -particular courses at the ap-
plicant’s non-white university. Increasing numbers of
non-whites are at white (usually English-speaking)
universities.

Two Post miniatures: Mar. 13— Philippine Cardinal,
in conciliatory move, says he’ll help establish broad-
based advisory council for national unity. Mar. 24—

. Cardinal says Filipinos being “slaughtered” with foreign
" weapons, asks US to stop sending arms. These shifts

in approach towards the Marcos govemment rate more
explanation. ‘ ‘ ' '
* . %* *

In reporting the politics and scandals of the Envi-
ronmental Protection Agency, the Post y publicized
many environmental problems, but politics sometimes
seemed to shove aside the latter. Who suspected that
the head “Recruiting for EPA Intensifies” and the sub-
head “Reagan Officials Say Acting Chief May be a Lia-
bility” would introduce news that EPA delayed for over
18 months the cleanup of lead contaminated soil in a
poor black Dallas neighborhood.

The lead story briefly surfaced in paragraphs eight and
nine, then sank for 16 paragraphs. Although some con-
centrations 60 times the supposed danger threshold were
found, the now-ousted official saw no emergency. He
went with blood tests and admonitions to plant grass and
keep clean homes. The Herald, which did a separate
lead story, said the three lead-smelting companies in the
area offered to pay for the clean-up. The Post vaguely
spoke of their being “willing to go forward.”

* * *

When EPA closed down the only national laboratory
testing hospital disinfectants, the Posr had a great story,
noting both possible health problems and the protest
from “state officials, industry leaders and scientists.” But
the same day, a report that EPA charged Dow with
polluting a Michigan river, said the EPA study was com-
pleted in 1981. It was a preliminary report of a new
study, backing the earlier findings (Inquirer). The lat-

* ter noted Dow’s refusal to allow EPA on its plant grounds
for testing.
* * *

¢ In reporting the Lebanese Army’s entry into Chris-
tian East Beirut, the Post made passing note of continued
Christian militia control of the city’s busiest port area.
The NY Times explained that pier fees brought the
Philangist party $250 million annually. Shortly after-
ward, unreported in the Post or NYT, the army took over
the remaining port areas. The Inquirer report placed past
militia annual income at $250 annually, and wondered
what they received in return for leaving so lucrative an
area. The Christian forces still controlled Dubayeh, five
miles east of Beirut, where they smuggle weapons and
collect pier fees. (They charge less than official rates.)

¢ On several occasions the Post didn’t report deaths

or wounding of Israeli troops in Lebanon. Atleast once
the Israelis flew mock bombing runs over Lebanon
(Herald). Such omissions deny readers an understand-
ing of some of their concerns over the abilities of the
international peacekeeping forces.

¢ The Post ignored two stories dealing with defining

who is Jewish, both of them have considerable poten-
tial for affecting relations between Israel and Jews
elsewhere. US Reform rabbis broke with tradition and
ancient law which defined Jews as being a child of a
Jewish mother, and said any children of mixed marriages
should be presumed to be Jewish if they perform pub-

. lic, formal acts such as bar mitzvahs or confirmations.

Isragl's Law of Return, using the traditional definition
of who's a Jew, bestows citizenship on those who come

| }



