
By Joseph Diescho
AMIBIA, A TERRITORY THAT HAS BEEN
occupied by South Africa since
1915, is the only country in the
world over which the United Na-

tions claims full responsibility. There is
consensus that South Africa should leave
the territory, but how South Africa should
relinquish its control has not been resolved.
This lack of consensus led to the events
that transpired in Namibia a few hours after
the cease-fire between South Africa and the
South-West Africa People's Organization
(SWAPO) came into effect on April 1.

Two things are clear. First, South Africa
started the fight that has left many people
dead—SWAPO combatants as well as civil-
ians in northern Namibia (see story on page
10). It really does not take much to explain
why South Africa attacked SWAPO. South
Africa has for many decades refused to rec-
ognize the right of the Namibian people to
elect their representatives. South Africa
agreed to the process that would lead to
Namibia's independence neither out of free
will nor due to a change of heart, but be-
cause of political, diplomatic and economic
pressures, internal and international. These
included the deteriorating situation inside
South Africa that led to the current state of
emergency and all restrictions, the selec-
tive armed struggle by the the African Na-
tional Congress (ANC) in South Africa, the
disintegration of white electoral cohesive-
ness in South Africa and the growing inept-
ness of the National Party government.

The war that SWAPO has waged in Namibia
for over 22 years, culminating in the Battle

V I E W P O I N T
^^^^^^^^^^^^^^^ •̂̂ ^^^ •̂••̂ ^^^^ •̂•̂ •̂î HH^^MPM^HM^MMÎ MMiMHaBMHHHMBHî Bî ^^^^^^^^^^^^^^MMHl

U.N. helps South Africa
keep control of Namibia
of Cuito Cuanavale in Angola, where South
Africa was dealt a humiliating military de-
feat by Angola with the assistance of Cuba's
internationalist forces, and the threat of
mandatory comprehensive economic sanc-
tions have also been decisive in forcing
South Africa to negotiate with Angola, Cuba
and the U.S. last year.

The reality is that the choices left to those
who want white domination in southern Af-
rica are constantly diminishing. South Af-
rica is not as invincible and intractable as
many apologists of apartheid would like us
to believe. The defenders of apartheid have
begun to appreciate that the days of this
system—secure white privilege and un-
questioned white supremacy—are num-
bered. Now the best way to defend apartheid
is to make things look different, reformist,
thus more complex and confusing.
U.N. in error: As for Namibia, South Africa
never wanted to let it go. And the five Western
powers of the U.N. Transition Assistance
Group (the U.S., Canada, Britain, France and
West Germany) have helped South Africa
torpedo the original U.N. plan for Namibia's
independence. This plan was articulated in
U.N. Security Council Resolution 385, which
stipulated essentially that South African
police and military forces would withdraw
so that the U.N. could take over during the
period of transition. This made sense. If the

LIBERTY AT WORK
EXPANDING THE RIGHTS OF EMPLOYEES IN AMERICA

Essays on the threat to work- AN
ers' rights posed by new tech- ACLU
nologies, concerns about PUBLIC
drug abuse and AIDS, and POLICY

ties. How to protect privacy,
free speech and due process
on the job is the challenge of
the 1990s. The ACLU has

various employment poli- REPORT )omec* *^e debate.

Orders must be prepaid. Send $3.95, plus $1.00 for shipping and handling, to
Jean Grove, ACLU, 132 West 43rd Street, New York, N.Y. 10036.

Name.

Address.

American Civil Liberties Union
|_______________________________I

U.N. was to be able to execute its task with-
out hindrance, neither SWAPO nor South
Africa should be in charge of law and order.
Every juridicial system underscores that a
party to a dispute cannot be a judge (nome
judex in sua causa, the Romans intoned
judicially). Yet the U.N. has succumbed to
South Africa's blackmail by ignoring this
basic principle.

Not only has the U.N. gone against its
own sentiments by falling short of Resolu-
tion 435—which set up the framework for
the peace process—and allowing events to
deteriorate in Namibia, but it has also for-
gotten the problem it was trying to resolve,
namely to free Namibia from South Africa.
Namibia's independence has been stalled
for more than 10 years due to the refusal
of South Africa and the U.S. to implement
the U.N. plan, and the U.N. has appeased
South Africa by playing a secondary role in
the process. Why did U.N. Secretary-General
Javier Perez de Cuellar accept the Western
compromise that South Africa be in charge
of Namibia, when South Africa is the prob-
lem? Did not the U.N. declare South Africa's
presence in Namibia illegal in 1969, and rec-
ognize SWAPO as the sole and authentic
representative of the Namibian people in
1973? Since then the U.N. has cooperated
with SWAPO and treated South Africa as a
pariah. Then when, how and why did the
U.N. turn around and begin working in tan-
dem with South Africa? The question many
Namibians ask is this: if the U.N. is working
with South Africa, then from whose occupa-
tion is Namibia to be freed?

Not only has the U.N. ignored the aspira-
tions of the people whom it had been ready
to help, but clearly it has turned a deaf ear
to the pleas of the Frontline States of South-
ern Africa, the Organization of African Unity
and many nations across the world sym-
pathetic to the Namibians and their plight.
The U.N. has chosen to collaborate with
South Africa to wage a war of terror against
those who have waited for decades for the
U.N. to supervise a free and fair election
toward independence.
Trying to conform: Reports from reli-
able sources in Namibia, including church
leaders, lawyers, students and eyewitnes-
ses, indicate that South Africa attacked
SWAPO soldiers last month as the Namibian
troops were trying to find the U.N.
peacekeeping forces to whom they were to
surrender themselves and their arms in the
spirit of the formal cessation of hostilities.

Even if there was no infiltration by
SWAPO guerrillas into Namibia from An-
gola, hundreds of guerrillas inside Namibia
have been waging guerrilla war against
South Africa for more than 22 years. Their
presence alone could constitute adequate
provocation so that South Africa could
either justify attacking them or threaten to
suspend the whole U.N. process—or both,
as is the case now. There is also a long
history that shows how South African offi-
cials would take advantage of any situation
to prevent SWAPO from coming to power.
South African officials have a deep-seated
hatred of SWAPO, and South Africa has suc-
ceeded in casting doubt on SWAPO by tak-

ing advantage of the confusion around
two guideline agreements for Namibia's in-
dependence in 1990 (U.N. Resolution 435
and the Angola-Cuba-South Africa Agree-
ment of Dec. 22,1988).

The U.N. was not prepared to make pro-
vision for the immediate confinement to
base of the SWAPO soldiers in Namibia at
the time of the cease-fire. Worse, there were
no U.N. peacekeeping forces in the northern
Namibia war zone. The SWAPO soldiers
were victims of a situation for which the
U.N. secretary-general and his special rep-
resentative in Namibia, Martti Ahtisaari,
should take responsibility.
Two agreements: The protocols signed
among Angola, Cuba and South Africa last
December have been described as a tripar-
tite agreement and nothing more. SWAPO
is not a party to these agreements and
thereforce could not violate them. SWAPO
did honor the agreement with the U.N. and
was looking for the U.N. peacekeeping
forces, without intent to fight, when it was
attacked, even though it was incumbent
upon South Africa to report SW'APO's incur-
sion to the U.N. and not fire any shots.

If such an incursion was reported by
South Africa to the U.N., the U.N. was obli-
gated to investigate quickly and to keep
SWAPO and South Africa from attacking one
another. Instead, South Africa fired shots
without involving the U.N., and later the
U.N. authorized South Africa to reactivate
its military and police to restore law and
order. South Africa's idea of law and order
was to shoot to kill SWAPO soldiers and
innocent civilians in the presence and with
the acquiescence of the U.N. officials.

Since the conflict started on April 1, many
Namibians have come out and said that they
tried several times to contact the U.N. The
U.N. told them that there was nothing they
could do about it and that it was for South
Africa to restore law and order. At the time
of the cease-fire and when the conflict
erupted, less than one-quarter of the U.N.
peacekeeping force had arrived in Namibia,
and those troops were not even in the war
zone.

As a result, many people wearing SWAPO
T-shirts to celebrate the commencement of
the peaceful transition were beaten and in-
jured throughout the country by the South
African police and soldiers maintaining law
and order. If anything, this is a serious in-
dictment of the U.N. Security Council and
the special representative in Namibia who
authorized the killings. SWAPO has never
been the problem in Namibia, and the U.N.
and the Western media should know this.
They should stop blaming the victim for
the offense of the real culprit. If the U.N. is
to restore confidence in Namibia and show
that it is not assisting South Africa to kill
Namibian people, the U.N. secretary-gen-
eral should come clean: accept responsibil-
ity, apologize formally to the Namibian
people and see that his special representa-
tive in Namibia is recalled so that the pro-
cess can be placed back on track in the
spirit of the Mount Etjo Declaration that
was signed on April 9 by Angola, Cuba and
South Africa, with the U.S. and the Soviet
Union acting as observers. •
Joseph Diescho is a Namibian Fulbr ight schol-
ar at Columbia University in New York City,
an analyst of Namibian politics and the author
of the book Bom of the Sun: A Namibian
Novel.

16 IN THESE TIMES MAY 10-16, 1989

LICENSED TO UNZ.ORGLICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



Nahhalin:
From March 1954
to April 1989

The tendency of journalists, as I
suggested here a couple of weeks ago, is to
describe the world in terms of either disas-
ter or normalcy, without acknowledging
that very often the former is merely a sym-
bolic extension of the latter. Consider in
this light the recent Israeli attack on the
village of Nahhalin, a Palestinian village on
the West Bank, some 10 miles from
Bethlehem.

The predawn attack, launched at 4 a.m.
on April 13 by hundreds of Israeli soldiers,
left five Palestinians dead, many injured,
and much livestock and property de-
stroyed. Now in recent months U.S. cover-
age of the intifada has tended to take many
things as "normal"—savage beatings that
leave limbs broken, prolonged imprison-
ment in horrifying conditions without
charges or trial—that a year ago were re-
garded as worthy of front-page coverage.
The same has been true in South Africa,
where a thoroughly docile U.S. press mostly
follows the agenda of South African au-
thorities, as for example in the coverage of
the supposed SWAPO "invasion" of Namibia
from Angola at the start of April (see pages
10 and 16).

The attack on Nahhalin did make the
front pages, with some careful sanitizing,
as we shall see. What almost all the reports
did not mention is that murderous armed
assault by Israeli troops is nothing new in
Nahhalin's history. Thirty-five years and
two weeks before the attack this spring, on
March 29,1954, Israeli troops attacked Nah-
halin in the night hours. At the time, the
population of the village stood at 300 (it
has now risen to 4,500] and the village itself
was in Jordan. When the troops withdrew,
nine villagers lay dead and others critically
wounded from an attack conducted with
mines, grenades, automatic weapons and
Molotov cocktail firebombs.
The way it was: The background to the
attack was mis. Since 1949 Israel, over the
heated protests of the Israeli-Jordanian
Mixed Armistice Commission, had been
steadily encroaching on demilitarized zones
around its new territory. The aim in the south,
toward the Gaza Strip, was simply to acquire
more land and to prepare for the ultimate
attack on Egypt, to which end a large number
of tribespeople, Bedouin Azazma and others,
were driven from their land. A group of Bed-
ouin organized retaliatory terror, including
a bloody assault on a bus that left Israeli
civilians dead. In further "retaliation" the
Israelis attacked Nahhalin. 1 put quotation
marks around retaliation here because Nah-
halin, in Jordan, had no remote connection
with the Bedouin, nor with any of the pre-
vious attacks.

It is not often that one can compare what
a journalist actually wrote with what got
printed in the newspaper—unless, that is,
the journalist is old enough, rich enough,
or suff ic ient ly pissed off not to care about
offending the relevant previous (or in very
rare cases, present) employer. The New
York Time,1; correspondent covering the
1954 assault on Nahhalin was Kennett Love,
a man I know and have come to esteem.
Love has kept, over the years, his original
dispatches, and one can compare what he
wrote with what got printed.

The Times front-page story for March 30,
1954, was not too bad, because Love had

ASHES & DIAMONDS
By Alexander Cockburn

filed such a detailed report that it probably
presented his editors with a simple either
or on whether to suppress the whole thing.
But the front-page single-column headline
did perform a careful act of distancing.
Love's report had in its fifth paragraph de-
tails attributed to U.N. observers, about bul-
lets and shell casings marked with the Star
of David and with Hebrew writing, and also
a quote from Gen. John Glubb, British com-
mander of Jordan's Arab Legion, to the ef-
fect that "the attack was well-planned and
carried out by regular Israeli armed forces,"
but the three-line headline ran, "9 Slain in
Jordan In Raid on Village:;Israelis Blamed."
Thus the attribution of responsibility is
speculative.

(For historical interest, I should say that
the adjacent main headline was announcing
the start of the U.S. war in Vietnam: "Dulles
Asks Unity To Block Red Rule/In Southeast
Asia." James Reston's report began with the
fateful words, "The Eisenhower administra-
tion has taken a fundamental policy deci-
sion to block the Communist conquest of
Southeast Asia even if it has to take 'united
action' with France and other countries to
do so.")

Even so, Love's editors back in New York
suppressed many of his details of Israeli
threats against the chairman of the Mixed
Armistice Commission, and also his report
that the chairman, U.S. Navy Cmdr. Elmo H.
Hutchinson, had postponed a commission
meeting "after his notification to Israeli de-
legation returned unopened with notation
quoted unacceptable written across front."
(Love's dispatches were in foreign corres-
pondent's cable-ese, abbreviated to save
money.) Similarly deleted were reactions
from Jerusalem concerning the irrationality
of an attack on Nahhalin in revenge for the
terror assault in the Negev. The New York
editors also removed two separate in-
stances where Love reported witnesses say-
ing that they heard the intruders speaking
Hebrew and other unknown languages.

Love was reproached by his editors for
"over-filing," meaning that he supplied too
many details which were simply dropped,
particularly when they detailed the violence
of the attack, as in this suppressed passage:
"she [the widow of a victim of the assault]
said attackers had blown in orchard door
with explosives ... she said they spoke Heb-
rew and other languages she unknew ...
while she and children huddled on floor
two intruders sprayed room with machine
guns."

A particularly notable distortion by the
A'eir York Times editors involved the re-
moval of a paragraph where Love noted, "Is-
raeli Premier Moshe Sharett reported by Is-
raeli radio tonight to have admitted attack
outcarried by Israelis but denied regular
troops involved." This was deleted, and in-
stead the Times printed below Love's dis-
patch a piece by Harry Gilroy from the Is-
raeli side of the border beginning, "Premiero o

Moshe Sharett declared today that he had
no direct knowledge of a reported killing
of nine Jordanians at Nahhalin," and that it
sounded like "a local affair" and was prob-
ably "exaggerated."

Love says now that the treatment from
his editors, Emanuel Freedman and
Nathaniel Gerstenzang, was "touchy and
suspicious." He was criticized for calling
the attackers "military units," and "Gersten-

zang didn't want to hear anything bad about
the Israelis...there were so many things they
refused to print and 1 was constantly ac-
cused of being one-sided. You had to docu-
ment beyond belief." After reporting one
Israeli attack in nearby Husan, Love, under
challenge, went so far as to offer to send
to New York "cartridge shells, bits of field
dressing, a label on a dynamite pack." He
also offered to get and send home a blood
sample, since it was suggested that the
stains might have come from the crafty "vic-
tims" throwing ox blood around.

Some things never change.
In 1954 and again in 1989
the New York Times left
out key details in its
coverage of Israeli raids
on a West Bank village.

The way it is: Come now to the attack of
April 13,1989, in which five were killed. In
its account, the Database Project on Pales-
tinian Human Rights notes, "Like other Pal-
estinian villages, residents of Nahhalin have
always taken a strong stand against the occu-
pation and for a Palestinian state." Before
April 13, Israeli border guards had tried to
infiltrate the village on several occasions,
only to be repelled by the villagers. Harass-
ment became acute in the week leading up
to the attack, according to the database, with
border guards using loudspeakers to curse
and issue sexually violent threats against
women who were identified by their cloth-
ing and abused directly. The day before the
massacre, border guards started dropping
their pants when women walked past.

As in 1954, the assault came from a
number of directions, with snipers posted
to prevent villagers from escaping. One
band of troops opened fire when they
reached the first house belonging to Hasan
Mustafa (whose grandfather had been killed
in the 1954 raid). They discharged at least
50 rounds through the house's windows;
shot at everything that moved, killing many
animals including dogs, donkeys, sheep and
rabbits; rounded people up and beat them
in front of their parents and small children;
and destroyed cars and shot at some people
inside their houses.

As the database reports, Nahhalin villa-
gers described the assault as the worst they
had experienced in the occupation, com-
paring it to German Nazi abuses inflicted
on Russian villagers. In one incident re-
ported by the database, "They lifted a 14-
year-old paraplegic youth, Jamil Mahmud
Ahmad Najajri, crippled from birth, from
his chair and threw him on the ground. He
cannot now move his hands and fingers,
which he needs to ambulate his wheel-
chair." Villagers had risen early because it
was Ramadan, and were preparing for
prayer or actually praying.

The New York Times article for April 14
was headed "Israelis Kill 5 in West Bank
Village In One of Highest Tolls of Uprising."
Joel Brinkley's dispatch opened with a care-
ful emphasis: "Israeli border policemen
shot and killed at least five and possibly as
many as seven Palestinians today after they

were attacked by stone-throwing youths
during a pre-dawn raid on this village." The
insinuation, one zealously fostered by Gen.
Amram Mitzna, the senior Israel comman-
der on the West Bank, is that the border
guards fired in defense against what Mitzna
called "the violent attacks of the villagers."

Brinkley (or his editor) was careful to
use the word "incident" to describe the at-
tack and shooting deaths, with the term
"massacre" being attributed to hospital at-
tendants. The account of the circumstances
of the raid—attempted arrest of stone-
throwing youths; border guards surrounded
by hostile crowds and firing in panic—is
utterly at variance with the detailed
database account, which describes the
mass assault and the circumstances of the
deaths, four of them caused by the border
guards firing down from the roof of a house.
As in the case of Love's published report,
Brinkley's does not include much detail-
perhaps he never sent any—of a sort read-
ers might find overly discomfiting.
The way it isn't: A great issue was made
by Brinkley, and subsequently by columnist
Anthony Lewis and by Martin Peretz, editor
in chief of The New Republic, that the attack
was carried out by "border guards" or "border
policemen," many of whom are "Arab-speak-
ing Druse." Peretz, a degraded apologist for
Israeli policies, went so far as to write in his
New Republic column for May 8 (in which
he also had an attack on me as an apologist
for Stalin, since I had said in The Nation
that Stalin was responsible for the deaths
of some 5 million in the '30s), "When these
units...are deployed, ancient rancors come
into play without the full mediating discip-
line of a Western code of arms." In other
words, the wogs hate each other; the Arabs
did it; what can you expect of these un-
civilized brutes? Anthony Lewis more de-
corously hinted at the same thing in his
column.

This leaves readers presumably wonder-
ing what part has been played in the deaths
at Israeli hands of the several hundred other
victims of the intifada by the "full mediating
discipline of a Western code of arms." Of
course the excuse that these were Arab bor-
der guards out of control is ludicrous. The
officers are Israeli Jews, just as other thugs
of empire—Curios under the British,
Koevoet under South Africans—are troops
trained for savagery by the sponsoring
power, which is properly held responsible
for what they do.

So much for the dead of Nahhalin. But there
is a crisis for Israel here, undiscussed by
Brinkley, Peretz or Lewis, but certainly a topic
in the Israeli press. Israeli military analysts,
such as Martin van Creveld in the Jerusalem
Post, are becoming worried that suppression
of the intifada is rapidly degrading the Israeli
armed forces, rendering them into bullying
thugs unfit for real war. The analogy here is
with the Argentinian troops who were expert
at killing civilians in the late '70s, but who
crumbled when faced with trained British
troops in the Falklands war. The second
crisis is that more and more soldiers are
becoming disillusioned with what is going
on in the Occupied Territories; the number
of refuseniks is growing and many members
of Yesh Guul (the refuseniks' movement)
are not being prosecuted for refusing to serve
in the suppression of the intifada. This at
least might comfort the survivors of those
two attacks on Nahhalin, 35 years apart. •
This column was prepared with the help of
Rich McKerrow.
Distributed by the LA. Weekly.

IN THESE TIMES MAY 10-16, 1989 17

LICENSED TO UNZ.ORGLICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


