
sa?? 
JEFFREY ST. JOHN 

The Russians and their Iron Curtain allies seek to foster news media 
control worldwide because control of media is a major element in their 
political system, and they want their system to penetrate the world. Third 
World nations are strongly drawn to controls because for  the most part they 
have fragale and authoritarian governments lacking a secure popular base. 

Clayton Kirkpatrick 
Editor, 

Chicago Tribune 

T h e  main mechanism for this attempt to erect a global dictator- 
ship of thought is the United Nations Educational, Scientific and 
Cultural Organization (UNESCO), using a campaign cleverly 
camouflaged as “developmental journalism.” The United Nations, 
since its founding, has promoted state economic planning at the 
expense of private enterprise. The idea, therefore, that the state 
should plan and control the content and own the means of com- 
munication is only an extension of state ownership of the means of 
economic production embraced by Communist and some Third 
World nations. 

Chicago Tribune editor Clayton Kirkpatrick, at a November 1977 
Nairobi UNESCO conference, rebuked delegates who sought to 
pass a resolution sanctioning state ownership and control of the 
means of communication; not only was the resolution, he said, 
“truly revolutionary for UNESCO,” but a complete repudiation of 
the U.N. Universal Declaration of Human Rights. 

Draft declaration 19C/9, [argued Kirkpatrick] reflects the 
views of some nations that regard the mass media as a political 
arm of the state. It reflects the view that information media 
are to be used as a tool or implement to further the aims of 
the state. in these states the interests of the state take prece- 
dence over the interests of citizens as individuals. Therefore, 

1. Transcript, speech before Newspaper Publishers Association, April 
2, 1977, San Francisco, California. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



60 Policy Review 

the media must be responsible to the state. They must submit 
to the control of the state. The state must constantly be draft- 
ing policies to control media as conditions change.2 

TV: Threat to Totalitarianism 

Apparently, since the late 1960s, the Soviet Union has added 
control of the means of communication to its long-range cam- 
paign to establish a Communist global commonwealth. In 1969 the 
Soviets saw the growth of global television technology as a threat 
comparable to that of shortwave radio broadcasting, which effec- 
tively penetrates the Iron Curtain via the Voice of America and 
Radio Free Europe. “It is enough to imagine,” complained Soviet 
historian Ylian Sheinin, “what malacious use such information 
channels for reactionary purposes might lead 

It was shortly after this statement was made that a Soviet-inspired 
campaign against all free information channels began to take shape, 
surfacing in 197 1 at UNESCO. Today, according to former CBS 
News President and present head of Radio Free Europe, Sig Mick- 
elson, the West “faces a formidable alliance, a combination of Soviet 
ideology and compatible support from Third World countries. It 
is this alliance which poses a grave menace to the free flow of 
information and threatens to make freedom of the press an en- 
dangered  specie^."^ 

Leonard R. Sussman, Executive Director of New York‘s Freedom 
House, contends that little doubt exists that UNESCO, dependent 
for 25 percent of its annual budget on the United States, is 
cooperating with the Communists in this campaign against the free 
enterprise press. Sussman notes that UNESCO has been cooperat- 
ing with the Prague-based International Organization of Jour- 
nalists (IOJ) that provides a flood of Marxist propaganda to Third 
World journalists. “All this,” he writes, “builds on existing Third 
World complaints against the Western news media in order to ad- 
vance Marxism’s political and economic goal: the ultimate defeat 

2. Clayton Kirkpatrick, “United States Statement at UNESCO,” pub- 

3. “Russia Sees Peril in World Television,” The New York Times, January 

4. “The Free Flow of Information,” speech, Cleveland, Ohio, reprinted 

lished by World Press Freedom Committee, Miami, Florida, 1977. 

29, 1969. 

in Vital Speeches, January 21, 1977. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



The Third World and the Free Esnterpsise Press 6% 

everywhere of free market economies, non-Marxist political sys- 
tems, and their matching ‘bourgeoisie’ c u l t ~ r e s . ” ~  

Hubris of Human Rights 

Until recently, the independent press of the West covered the 
United Nations with a less than critical eye in the face of blatant 
Soviet efforts to dominate it. Communist and Third World influ- 
ence on the U.N. in the 1970s has invoked the observation of some 
in the media that while the United States in concert with the inde- 
pendent press supported the post-World War II drive €or the free- 
dom of Third World nations, it now finds both the United Nations 
and Third World nations turning against its most valued institution: 
the free press. At the same time those nations in the U.N. expect 
of the U.S., which is also the host nation for the U.N., practically 
unlimited financial assistance. 

Third World nations, moreover, have embraced most enthusi- 
astically the human rights campaign of the Carter administration 
while at the same time becoming active participants in the most 
basic violations of human rights, specifically, freedom of expression. 
In fact, any overview of the UNESCO campaign and support by 
Third World nations demonstrates why the human rights effort of 
the Carter administration has become so confused and contradic- 
tory. 

In Latin America, for example, the three nations lauded by the 
Carter administration for their devotion to human rights and de- 
mocracy have taken an active role in the UNESCO campaign. Costa 
Rica was host to a July 1976 UNESCO conference. However, at 
that conference members of the Inter-American Press Association 
sought to derail a series of proposals that called for government 
licensing of journalists, nationalizing private broadcast stations and 
newspapers, and establishing government-mandated “communi- 
cations policy” for resident newsmen. The publisher of the Miami 
Herald, George Beebe, an IAPA delegate at the San Jose UNESCO 
conference, was denounced by the then Foreign Minister of Costa 
Rica for creating a “hostile climate” for “the noble cause UNESCO 
was promoting.”6 

5 .  “Mass Media and the Third World Challenge,” The Washington Papers 
(Washington, D.C.: Center for Strategic and International Studies, George- 
town University, 1977) pp. 5-6. 

6. Ibid., p. 23. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



62 Policy Review 

Colombia and Venezuela, both considered by the Carter admin- 
istration as outstanding examples in Latin America of nations ded- 
icated to human rights, jointly teamed up against the free enterprise 
press when a January 1978 UNESCO conference was held in Bo- 
gota. Venezuela sponsored a resolution (unanimously approved by 
the UNESCO delegates) calling for the creation of government- 
funded news services operated by Latin governments, a major goal 
of the Soviets and their Third World allies, at the November, 1976, 
Nairobi meeting. Moreover, Costa Rica, Columbia and Venezuela 
all have laws requiring that local journalists be licensed.’ 

In October 1977, Terrence Todman, Assistant Secretary of State 
for Inter-American Affairs, informed the IAPA delegates that the 
Carter administration was firmly behind a free enterprise press. 
However, at the Bogota UNESCO conference three months later, 
Editor C3 Publisher, the US. newspaper trade journal, reported that 
the U.S. was not even represented by an observer, even though the 
State Department knew that a resolution would be offered sanc- 
tioning government-created and controlled news agencies. Robert 
U. Brown reported that only because of efforts of American free 
enterprise press delegates was the resolution toned down, not be- 
cause of any help from the U.S. government human rights advo- 
cates. “We blame,” Brown observed, “President Carter’s appointees 
at the State Department.”8 

Ironically, nations such as Nicaragua, Brazil, Chile and Argen- 
tina-often accused of anti-democratic attitudes-have played no 
role in the UNESCO campaign against the free enterprise press and 
do not have laws requiring the licensing ofjournalists. 

Nicaragua has no laws licensing journalists, has refused to take 
part in the UNESCO-fostered campaign against the free enterprise 
press and has left La Prensa (the opposition daily to President An- 
astasio Somoza, edited and published by Pedro Chamorro) free to 
denounce the regime. The Nicaraguan government also allowed 
many foreign journalists into the country to write stories quoting 
the opposition as well as active terrorists, while usually referring to 
President Somoza as a “dictator.” For example, Jack Anderson (the 
noted columnist) over a two-year period wrote 22 separate columns 

7. Editor €9 Publisher, October 29, 1977. 
8. “Shop Talk At Thirty, U.S. Government Absent At UNESC0,”Editor  

&3 Publisher, February 4 ,  1978. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



The Third W ~ d d  and the Free E~ntesprlse Press 63 

describing Somoza’s Nicaragua as a bloody dictatorship comparable 
to Idi Amin’s Uganda.9 

In January, 1978, La Prensa’s Chamorro was assassinated on a 
downtown Managua street. Immediately, some of the North Amer- 
ican press, Anderson included, blamed Somoza. Anderson, how- 
ever, made a striking admission that compromised his claim to 
objectivity or even fairness. In the wake of the Chamorro murder, 
he admitted the slain editor “was a source of ours for several 
years.”’O Anderson made this revelation allegedly to protect the life 
of a Nicaraguan Congressman, Julio Molina, an active foe of Somoza 
and a participant in a series of hearings on alleged human rights 
violations before a U.S. Mouse and Senate committee. 

When this author sought on two different occasions to interview 
Chamorro concerning his charges of human rights violations by 
the Nicaraguan military, Chamorro avoided submitting to critical 
and searching questions. In the aftermath of his assassination, the 
Latin and U.S. press lionized him as a crusading journalist. In 
reality, Chamorro used La Prensa as a vehicle for personal aggran- 
dizement in Nicaragua. 

The wiiter Otto J. Scott observed, after a recent visit, that what 
the North American media did not grasp about the Chamorro and 
Somoza split is a long-standing local personal-political family feud 
that stretches back to when both were 8 years old. 

“A unique aspect of La Prensa,” writes Otto J. Scott (a Latin 
American specialist), “is that the Somoza government has never 
tried to run the paper financially. In some periods, as in a recent 
State of Siege (mandated by a terrorist wave) . . . the paper has 
been censored.”” However its supply of newsprint has been sup- 
plemented by the government newspaper, Novedades. 

While Nicaragua never sought to run La Prensa, Jamaica’s Prime 
Minister Michael Manley has sought not only to gag the remaining 
Jamaican opposition press, but to put them out of business. In a 
two-part series, the oppositionJamaicanDaiZy Star was highly critical 
of the substandard medical care provided by Cuban doctors sup- 

9. Jack Anderson and Les Whitten, “Latin Counterpart to Uganda’s 
Amin,” The Washington Post, September 28, 1977. 

10. Jack Anderson, “Nicaraguan May be ‘On Death List,”’ The Washington 
Post, February 4, 1978. 

11. Otto J. Scott, “Economic Freedom In Nicaragua,” Nicaragua-An 
Ally Under Siege, (Washington, D.C.: Council on American Affairs, 1978) 
pp. 132-133. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



64 Policy Review 

plied by Castro to Manley’s socialist government. Manley’s People’s 
National Party first considered hauling the offending reporters 
before a special Parliamentary Commission, but backed down at 
the last minute when confronted with a vigorous public outcry. A 
week later, however, Manley set up a state trading corporation to 
control imported commodities, including newsprint used by the 
Star and its sister opposition paper, The Daily Gleaner. l 2  

Jamaica, it should be remembered, was the first stop Mrs. Carter 
made on her 1977 Latin tour at the request of U.N. Ambassador 
Young, a long-time personal friend of Manley. 

The campaign of UNESCO, the Soviets, and Third World 
countries seems not to have disturbed Ambassador Young or the 
Carter administration. Yet, Castro’s view of the role of the press in 
company with the Carter administration’s silence on the UNESCO 
campaign suggests still one more reason that the Administration’s 
human rights attitude seems hypocritical. “An enemy of socialism,” 
Castro stated in 1965, “cannot write in our newspaper. . . . Under 
present circumstances journalism can have no other function than 
that of contributing to the political and revolutionary goals of our 
country. We have . . . an objective to fulfill and that objective con- 
trols the activity of  journalist^."'^ 

Tolerance of Third World Totalitarians 

This view of the function of journalism is shared by many, but 
not all, black African states. Third World journalism (The New York 
Times quotes a Tanzanian) should have an educational and inspi- 
rational function. “The freedom of the press,” he continued, “that 
permits and fosters cynicism and dejection with the way things are 
is simply a luxury we cannot afford at this time.’’I4 

Reality, in short, must be replaced by political expediency. David 
Adarnson (The Daily Telegraph of London) suggests that this is what 
Tanzanian President Nyerere has done while extolling African lib- 
erties on world tours. His dictatorial regime denies freedom within 

12. “Newsprint Takeover Denounced,”EditorV Publisher, December 3 1,  

13. Quoted in Lee Lockwood, Castro’s Cuba, Cuba’s Fidel (New York: 

14. “Foreign Press In Africa Finds Curbs Growing,” The New York Times, 

1977.. 

Macmillan, 1965) p. 245. 

September 12, 1977. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



The Third World and the Free Enterprise Pres  6% 

its own borders, making certain only approved journalists gain 
entry. “A tourist described to me,” he states, “how he was arrested 
for taking a photograph of the new Chinese-built railway. Suspicion 
centered not on whether he was a spy but on whether he was a 
j~urnal is t .”’~ 

This neglect of human rights did not deter President Carter from 
laying on a lavish and laudatory reception for President Nyerere 
when he made a state visit in late 1977.16 The same attitude was 
apparent when President Carter chose to visit Nigeria in the spring 
of 1978. Not only is Nigeria a military dictatorship, but some of 
the top officers have participated in the systematic slaughter of 
dissident Ibo tribesmen, with over a million perishing either 
through out-right killings or deliberate policies of starvation by the 
central government. Nigeria, moreover, has expelled all resident 
correspondents of the Western news media, except Agence-France- 
Presse, which according to The New York Times correspondent, 
Michael Kaufman, seldom files a story. “The country has made it 
very difficult,” he adds, “if not impossible for visiting journalists to 
come.”17 

The state of the free enterprise press in Africa corresponds di- 
rectly to the fact that a majority of its states are either military or 
civilian dictatorships. “There are 25 national news agencies on the 
continent,” observes Leonard R. Sussman of New York‘s Freedom 
House, “and only three-Morocco, Rhodesia and South Africa- 
are independent of the government. In most African countries the 
news agency is a department of the ministry of information.”18 

Significantly, between 1960 and 1977 the number of private en- 
terprise newspapers declined in direct proportion to the growth of 
newly-independent African nations which have adopted socialist 
economies; these are African states owning, first, the economic 
means of production and then the means of communication to 
manipulate their citizens. “Fully 90 percent of the continental Afri- 
can states,” Sussman added, “not only denies press freedom, but in 

15. “Mischief Behind The Black Curtain,’ The Daily Telegraph, June 15, 
1976. 

16. For a good analysis of the hypocrisy in the Administration’s human 
rights campaign see Ernest W. Lefever, “The Trivialization of Human 
Rights,” Policy Review, Winter 1978. 

17. “Foreign Press In Africa Finds Curbs Growing,” op. cit .  
18. “Mass News Media and Third World Challenge,” op. cit . ,  p. 40. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



66 Policy Review 

varying degrees bars free elections, individual rights and an inde- 
pendent judi~iary.”’~ 

This bleak picture is in sharp contrast to the state of affairs in 
Rhodesia and South Africa, both targets of the Carter Administra- 
tion. Not only did both nations have a largely free press that was 
critical of the existing regimes, but they are two of only six African 
states that still permit private enterprise newspapers to flourish 
(Gambia, Kenya, Liberia and Morocco being the other four states). 
John Platter, United Press International bureau chief in Johannes- 
burg, moreover, claims that, prior to the election of the Carter 
Administration, the country permitted greater freedom for foreign 
newsmen than he was allowed in the 17 black African states he 
covered in nine years. The International Press Institute, based in 
Zurich, Switzerland, reported in May of 1976 that South Africa had 
the freest local press on the African continent.20 The Daily Telegraph 
(London) contended in June, 1976 that “no nation offered as much 
security to the international media as South Africa and that by 
comparison with any of them Rhodesia is a shrine of liberalism.”21 

There is at least one piece of evidence to suggest that the Carter 
Administration has embraced some of the tactics of the Third World 
in suppressing information. On May 27, 1977, Ambassador Young 
joined in support of a Security Council resolution that pledged all 
U.N. members to prohibit the transfer of funds in their territories 
to Rhodesia. Kenneth Towsey, director of the Washington-based 
Rhodesian Information Service (RIS) believes that the resolution 
was really aimed at silencing Rhodesia’s effort to present its side of 
the dispute. “It is my great regret,” he observed, “that this action 
does not permit the exercise of freedom under the First Amend- 
ment which your constitution seems to promise.” 

“I think it’s a question,” Towsey added, “of whether a country 
like the United States, and this may apply to other Western 
countries, is going to allow its own basic values to be subordinated 
to U.N. dictatorship. I think that does present quite a problem.”22 

19. Ibid., p. 39. 
20. “Africa: Where a Free Press Suffers From Wawa,”Los Angeles Times, 

21. “Mischief Behind the Black Curtain,” op. cit. 
22. Transcript, Mutual Broadcasting’s Reporter’s Roundup,  Washington, 

May 25, 1976. 

D.C.,July 10, 1977. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



The Third World and the Free Enterprise Pres5 67 

The administration also made clear to Towsey that if private 
resources in the United States were offered to help the Rhodesians 
“then the administration would regard that as being inconsistent 
with the Security Council r e s ~ l u t i o n . ” ~ ~  Only a vigorous public 
protest by several U.S. newspapers (including The Wushington Post) 
and many Congressmen forced the administration to delay shutting 
down the RIS office in Washington. A year after the action of the 
Security Council, Towsey contends, “the State Department is still 
quietly trying to find ways to shut us 

It is apparent that the Carter Administration’s foreign policy, as 
reflected in its human rights campaign, with its attendant confusion 
and contradictions, reflects a crisis in Western concepts of freedom. 
What has been substituted for traditional liberalism is the support 
of regimes expressing ideas alien to those values and intent on 
destroying them. The administration’s African policy appears 
rooted in a perception of race that so heavily influenced the U.S. 
Civil Rights cause. This imposition of black race consciousness on 
U.S. African policy has resulted in the U.S. siding with the Soviet 
and Cuban-supported black terrorist organizations which have 
murdered innocent men, women and children, be it in Zaire, Rho- 
desia or South Africa. 

The administration’s lack of vigorous opposition to the UNESCO/ 
Soviet/Third World’s campaign for the total takeover of all means 
of communication is an indication that the U.S. is abandoning its 
traditional values of freedom and opposition to totalitarianism. 

The short-range response to this threat has been undertaken by 
such newly-formed groups as the World Press Freedom Committee, 
headed by the publisher of The Miami Herald, George Beebe. The 
Committee’s secretary-treasurer (former director of the United 
States Information Service, Leonard Marks) warned a gathering 
(May 1978) of the American Newspaper Publishers Association, 
that the “world was on a collision course with African, Asian and 
Latin nations” over state controls of the news media. Marks pre- 
dicted, moreover, that UNESCO at its October, 1978, Paris meeting 
would seek to pass a resolution, under consideration since 1972, 

23. Ibid. ,  p. 3. 
24. Telephone interview with the author, May 25 ,  1978. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



68 e Policy Review 

sanctioning state controls over the media. He also forecast that the 
Soviets at the 1979 U.N. General Assembly session would seek to 
gain sanction for a resolution offered six years before that would 
prohibit the dissemination of programs by satellite in any nation 
without the consent of the individual government. “If such a prin- 
ciple is accepted,” Marks warned, “the trend toward state controls 
will be increased and the international wire services and correspon- 
dents for leading newspapers and radio and television networks will 
be excluded from news gathering in much of the 

Marks urged U.S. newspaper publishers to support the Commit- 
tee’s programs of cash grants for scholarships, training sessions and 
seminars that seek to show non-aligned nations the operations of a 
free press. This, of course, is a positive response to the problem. It 
does not, however, confront the crisis facing the free enterprise 
press here at home. 

For Whom Does the Totalitarian Bell Toll? 

The rise of authoritarian regimes and outright dictatorships since 
the end of World War I1 is a trend that has been widely recognized. 
Unfortunately, in recent years, American Administrations have 
sought to accommodate themselves to this trend. As dictatorships 
move to control their economies, they inevitably control the media, 
as well. 

The Third World nationalization of its economic enterprises or 
the refusal to allow private firms to flourish has led, in turn, to the 
nationalization of political, intellectual, and press freedom. “There 
is no way of separating economic freedom from political freedom,” 
the Nobel Prize economist, Dr. Milton Friedman, has warned. “If 
you don’t have economic freedom, you don’t have political freedom. 
The only way you can have one is to have the other.”26 

Indirectly, this point was made by the Inter-American Press As- 
sociation when it warned of the totalitarian trends in the Third 
World. “Increasing state control of the economy in many countries,” 
observed the Association, “has caused newspapers to depend to a 

25. William H. Jones, “Publishers Told of Dangers to a Free Press,” The 

26. “The Future of Capitalism,” Speech before Pepperdine University, 
Washington Post, May 4, 1978. 

Malibu, California, February 9, 1977. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



The Third WcwId and the Free Enterprise Press 69 

dangerous degree on official advertising at the whim of government 
agencie~.’’~’ 

The landmark decision in late April of 1978 by U.S. Supreme 
Court Chief Justice Warren Burger upholding free speech for cor- 
porations under the First Amendment was viewed by many in the 
media and in the political world, who were intent on regulating 
private business by government power, as an ominous warning as 
well as a bad decision. But the news media business in recent years 
has not been immune to this growing trend by powerful govern- 
ments to try to regulate and restrict its activities. 

The Wall Street JournaE asked the logical, but largely overlooked 
question: Why is it bad for a Mobil Qil Corporation to express its 
opinion in paid advertisements, but a good thing for The Washington 
Post Corporation to express its point of view in editorials? “Would 
The Post be happier,” added The Journal “if Mobil, implementing 
an idea it has toyed with, goes beyond buying ads to buying whole 
newspapers?”28 

Washington Post press Ombudsman, Charles B. Sieb, acknowl- 
edged that, indeed, substantial segments of American news media 
are big business and there is every reason to believe they will get 
bigger. “It would seem that the court’s decision,” he pointed out, 
“gives the press nothing to worry about. It extended First Amend- 
ment freedom to other corporations; it took nothing away from the 
media corporations. 

The questions Burger raised are not legal nit-pickings. They go 
to the heart of our system of government. In his opinion, he quoted 
the late Justice Felix Frankfurter, who said the liberty of the press 
is no greater and no less than the liberty of every citizen. 

That is the point. Legal complexities aside, a free press is inex- 
tricably entwined with the freedom of each of us. To lose one is to 
lose the other. The trick is to keep sight of that central fact in the 
face of changing technology, changing economic structures and a 
society that is changing before our eyes.”2s 

The year 197 1 was a turning point for the free enterprise press 
both at home and abroad. It was the year that Communist and 
Third World nations began in dead earnest their UNESCO cam- 

27. “Freedom Under Assault,” Editor &3 Publisher, April 13, 1974. 
28. “Bellotti And Beyond,” The Wall Street Journal, May 5,  1978. 
29. “The First Amendment As Corporate Business,” The Washington 

Post, May 26, 1978. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



70 Policy Review 

paign to sanction the use of the State as an instrument to gain 
ownership of the means of communications just as a number of 
nations own the means of economic production. In this same year 
the clash between the free enterprise press and the Nixon-Agnew 
administration came to a sharp climax. The most famous and his- 
toric case concerning this issue resulted in the U.S. Supreme Court’s 
refusal to sanction the first attempt by the Federal government in 
the history of the American Republic to impose restraint on the 
newspapers-those that had publishdd the Pentagon Papers. The 
reason the newspapers chose to publish the documents was largely 
in order to influence government policy toward U.S. involvement 
in Vietnam. It was not solely, as the newspapers contended, because 
they believed the people had a right to know, although this principle 
played a part. 

The clash over the Pentagon Papers and later the Watergate 
affair was the clash of two powerful institutions. In both instances 
the free enterprise press won what must be judged momentary 
victories. The price the free enterprise press paid for those two 
victories was the undermining of public confidence in their function 
as a fair and disinterested institution-it was using and abusing its 
rights under the U.S. Constitution. This loss of public confidence 
in the free enterprise press leaves the way open for the legislatures, 
the courts and executive agencies to impose restrictions and regu- 
lations while a mass of Americans look on with little sympathy for 
a free enterprise press that, in their view, is deserving of such 
potentially draconian measures. 

Since the 197 I Pentagon Papers decision, important and powerful 
segments of the free enterprise press and media in America have 
supported or allowed themselves to be manipulated by various polit- 
ical movements that have vastly extended the power of the state over 
the private economic sector; civil rights, labor, consumer, environ- 
mental and feminist groups have all had one thing in common-the 
enlarging of powers of Federal and state governments at the ex- 
pense of the private individual and economy. 

The campaign OE the Communist and Third World nations via 
UNESCO in the name of “development journalism” is a totalitarian 
bell tolling the death of press freedom. 

Intellectual and economic freedom are twins born of the same 
revolution. They will perish together if the free enterprise press, 
both here and abroad, fails to understand that you can’t destroy one 
without destroying the other. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



There are new winners and losers every month. Well 
tell you who they are and how they got there. 

This kind of inside information has 
led The New Vosk Times to call The 

Send us $9-half the regular 
subscript ion price-and 
well give you a year’s sub- 
scription and also a free 
copy of the $3.95 second 
edition of our book INSIDE 
THE SYSTEM, which The 
Washington Star has called 
“fascinating and revealing.” 

mmmm 

0 Please send me “INSIDE THE SYSTEM” and enter my 
subscription for one year I enclose $9-half the regular sub- 
scnption pnce 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



TWO NEW SPECIAL ISSUES 
of 

SOCIAL PROBLEMS 
The Official Journal of the Society for the Study of Social Problems 

EDUCATION: STRAIGHTJACKET OR OPPORTUNITY? 
edited by JAMES BENET and ARLENE KAPLAN DANIELS 

Volume 24:2 (December, 1976) 

Articles on ' 

Education and Class in Western Europe by Levin and by Patterson 

Strategies of Control and Freedom by Schwendinger and Schwendinger, by Wittig, by Wilcox 

Two languages as Double Trouble by Vedet and by Lopez 

Efforts at Reform by Donicht and Everhart, by Fry and Miller and by Havighurst 

Professors: Resistance to Change by Lewis and Ryan and by Platt, Parsons and Kirshstein 

and Moriarty and by Swidler 

SSSP AS A SOCIAL MOVEMENT 
edited by RICHARD COLVARD 
Volume 24:l (October, 1976) 

Articles on 
SSSP as a Social Movement by Lee and Lee and by Skura with comments and suggestions by 

past and present SSSP officers 

Social Problems as the journal of a Social Movement by Henslin and Roesti, by Spector and 
by Colvard with comments and suggestions by past and present SP editors and SSSP officers 

Social Problems as a Field of Study and Action by Kohn with comments by Horowitz and 
Berger, by Lauer and by Miller 

OTHER SPECIAL ISSUES STILL AVAILABLE 
FEMINIST PERSPECTIVES: THE SOCIOLOGICAL CHALLENGE edited by Lillian 6. Rubin, Vol- 

SIX PAPERS ON THEORY, Volume 22:5 (June, 1975) 

PAPERS ON WOMEN AND WORK: IN HONOR OF CAROLINE 6. ROSE, Volume 22:4 (April, 1975) 

SOCIAL CONTROL OF SOCIAL RESEARCH edited by Gideon Sjoberg and W. Boyd Littrel, Vol- 

ume 23:4 (April, 1976) 

ume 21:l (Summer, 1973) 

Subscription to SOCIAL PROBLEMS is by membership in the Society for the Study of  
Social Problems. Non-members may subscribe at  the individual rate of $15.00 or the 
library-institutional rate of $25.00 per annum. Single copies of the above issues may be 
purchased at the rate of $3.00 each for SSSP members and $5.00 each for all others. 
(Discount for bulk orders. All orders must be prepaid in U.S. currency.) 

For information on these special issues, subscriptions to SOCIAL PROBLEMS and 
membership in the SSSP, write to: 

The Society for the Study of  Social Problems 

114 Rockwell Hall 
1300 Elmwood Avenue 
Buffalo, NY 14222 

'ssp State University College at Buffalo 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



ROBERT E, SCHUETTINGER 

As President Carter’s anti-inflationary program is being per- 
ceived as a failure by more and more Americans (largely because 
he has been trying to blame everyone except the prime villain in 
the case, the government itself), he is being urged to turn toward 
wage and price controls as a last desperate measure. 

In late 1976, for instance, the economic columnist for The Wash- 
ingtonPost, Hobart Rowen, wrote that “To make both goals-greater 
employment and control of inflation-compatible, fiscal and mon- 
etary policy must be supplemented by voluntary wage-price re- 
straints-sometimes called “income policies.”’ 

Ralph Nader, in a recent column warned that “. . . should infla- 
tion remain at current or higher levels, Carter will find it difficult 
to avoid imposing a selective, mandatory price-wage control policy 
in . . . key industries.”2 

And, of course, the talented novelist from Cambridge, Massachu- 
setts, John Kenneth Galbraith (who has never been happier than 
when he was serving his country in the trenches of the Office of 
Price Administration) chimes in periodically with the same advice. ,> 

All of these learned gentlemen (who oughtmk-now kelter) appear 
to be blissfully unaware of the dismal record of government at- 
tempts over a period of at least the last forty centuries to exercise 
control over wages and prices. 

Such efforts have been made in one form or another periodically 
in almost all times and all places since the beginning of organized 
society. In all times and all places they have as invariably failed to 
achieve their announced purposes. Time after time ,Gihistorian 
has laconically concluded, “. . . the plan to control rising prices 
failed utterly.” Or, “. . . the laws were soon repealed since no one 
paid any attention to them.” 

1. Hobart Rowen, The Washington Post, December 12, 1976, p. M1. 
2. Ralph Nader, The Washington Star, June 17, 1978, p. B2. 
Nader is by no means alone in this view. According to the Gallup Poll 

of February 10-13, 1978.44 percent of those polled favored controls while 
40 percent were opposed. In a poll taken during April 14-17 the percentage 
favoring controls rose to 50 percent. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


