
No MORE STATIC 

People In Glasnost Houses Shouldn’t Jam Broadcasts 

RICHARD W. CARLSON 
I n  May 1987, the Soviet Union suspended jamming Voice 
of America (VOA) radio broadcasts in Russian and 10 
other Soviet and Baltic languages. The halt in purposeful 
interference, coming four months after a similar end to 
jamming of BBC external broadcasts, has been hailed by 
many in the West as another step in Mikhail Gorbachev’s 
“glasnost” campaign. But the shift in Soviet jamming pol- 
icy should not be exaggerated. In clear violation of interna- 
tional treaties to which they are a party, the Soviets con- 
tinue to interfere deliberately with certain foreign radio 
broadcasts. 

Jamming is more concentrated than ever on broadcasts 
that might strengthen the cultural memory of peoples 
whose national identities the Soviets are trying to suppress. 
VOA broadcasts in Polish as well as the Afghan languages 
of Dari and Pashto are still being jammed. So are Hebrew 
and Yiddish broadcasts by Kol Israel, which help keep alive 
Jewish culture in the Soviet Union, and Russian-language 
broadcasts by Deutsche Welle, the West German radio 
service, which have a special appeal to the Volga Germans 
and the Baltic republics. 

What is more, the Soviets have apparently intensified 
their full-scale jamming of Radio Free Europe/Radio Lib- 
erty (RFE/RL), U.S.-sponsored broadcasts to Eastern Eu- 
rope and the USSR that specialize in political news and 
information about Warsaw Pact countries. About two- 
thirds of Soviet jamming historically has been directed at 
RFE and RL, which employ many Soviet-bloc emigres, and 
provide extensive news coverage of the countries to which 
they broadcast. At least two sky wave transmitters for- 
merly used to jam VOA broadcasts have now been retar- 
geted toward RFE/RL. 

Nor is there any evidence that the Soviets have signifi- 
cantly reduced the extraordinary resources they devote to 
radio interference. A study by the BBC in 1985 estimated 
that the Soviets spend between $750 million and $1.2 bil- 
lion every year to jam Western broadcasts, an amount 
several times higher than the combined annual budgets of 
the BBC, VOA, RFE/RL, Kol Israel, and Deutsche Welle. 
There have been no estimates to date of a substantial 
reduction in Soviet capital or operating expenditures de- 
voted to jamming. (In comparison, the entire 1987 operat- 
ing budget of the Voice of America, which broadcasts in 

80 

44 languages to more than 130 million people worldwide, 
was only $169 million.) 

As many as 15,000 technicians still operate an estimated 
2,500 to 3,000 Soviet jamming transmitters in the USSR, 
Bulgaria, Czechoslovakia, and Poland, using at least one 
billion kilowatt-hours of energy per year. This is slightly 
less than the annual residential consumption of electricity 
in Washington, D.C. 

Since the Soviets are so aware of the power of words and 
have made propaganda a central element of maintaining 
control, it is no surprise that they are willing to go to 
extraordinary lengths to jam Western broadcasts. They 
fear the effect of an informed public opinion on the legiti- 
macy of their regime and on the Communist Party power 
structure. 

Western radio broadcasts are the closest thing to a free 
press in the Soviet Union and Eastern Europe. They pro- 
vide information that Soviet authorities don’t want their 
citizens to hear. Last August, for example, 5,000 people 
joined peaceful demonstrations in the Latvian capital of 
Riga to mark the 48th anniversary of the pact between 
Hitler and Stalin, which led to Soviet annexation of Esto- 
nia, Latvia, and Lithuania. VOA and Radio Free Europe 
had reported plans for the demonstrations; Janis Rozkalns, 
one of the organizers of the protest, claimed that “without 
the Western radio, we might have had 100 or 200.” 

History of Jamming 
Frequency jamming has been used as an effective 

weapon since the early part of the century. During World 
War I, the Germans used a 5-kw (kilowatt) transmitter to 
interfere with telegram traffic between Paris and Petro- 
grad. In 1926, Romania jammed Soviet broadcasts to 
Bessarabia. The Austrian government jammed Nazi Ger- 
man broadcasts in 1934. Each side in the Spanish civil war 
jammed the other’s broadcasts. 

During World War 11, jamming became a significant 
instrument of military strategy. The Nazis blocked BBC 
broadcasts for political reasons; they also used jamming as 
a military weapon to interfere with radar installations 
along the English Channel. Italy and Japan also engaged in 

RICHARD W. CARLSON is director of the Voice of America. 

Policy Review 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



extensive jamming, and France jammed French-language 
broadcasts from Germany. 

In contrast to the several nations that have resorted to 
jamming primarily in wartime, the Soviets have engaged in 
systematic peacetime jamming for 4O years, intensifying 
their efforts during periods of military intervention and 
political repression in Eastern Europe and Afghanistan. 

The Soviets began interfering with Western broadcasts 
during the Berlin Blockade in 1948 and have been jamming 
intermittently ever since. In September 1959, when Soviet 
Premier Nikita Khrushchev visited the United States, jam- 
ming of VOA and BBC was lifted; selective jamming re- 
sumed soon after he returned. Jamming of VOA and most 
other Western broadcasters was suspended in 1963 about 
the same time the Nuclear Test Ban Treaty was signed. But 
five years later, massive jamming was resumed with the 
Soviet invasion of Czechoslovakia. The initial meetings in 
Helsinki of the Conference on Security and Cooperation in 
Europe (CSCE) in 1973 saw a general relaxation of interfer- 
ence with VOA, BBC, and Deutsche Welle broadcasts, 
although jamming of Radio Liberty continued unabated. 
Soviet internal and external crises such as the rise of Soli- 
darity in Poland in 1980 and the invasion of Afghanistan 
caused the electronic curtain to close again. 

Technology of Interference 
Jamming, the deliberate, harmful interference to a radio 

signal in the audio spectrum, is accomplished by intention- 
ally broadcasting irritating noise, sounds, or programs on 
or near the same frequency as the broadcast to be blocked. 
There are three basic methods of doing this, and the Sovi- 
ets use all three. 

Ground wave or local jamming has varying effectiveness 
depending on the location and power of the jammers, the 
signal strength of the incoming broadcast, and even the 
quantity of structural steel in surrounding buildings. The 
Soviets use more than 2,500 ground wave jammers; we 
know from the identification signals that Soviet engineers 
use to monitor the effectiveness of their jamming, that the 
Soviets have placed jamming stations in every Soviet city 
with more than 500,000 people, and in recent years have 
moved as well to many cities with populations as low as 
100,000. 

S k y  wave transmitters bounce jamming signals off the 
ionosphere, at an angle calculated to return them to earth 
hundreds or even thousands of miles away in the same 
general location as the foreign broadcast. Sky wave jam- 
ming has a much larger “footprint,” that is, covers a much 
larger sector in the broadcast target area, than ground wave 
jamming. The Soviets may have as many as 250 sky wave 
jammers, including a cluster of transmitters near Leningrad 
that can place an electronic curtain over most of the south- 
ern half of European Russia. 

Although sky wave jammers are more powerful than 
ground wave jammers, their efficiency is affected by atmo- 
spheric conditions. They may be subject to “twilight im- 
munity’¶ in the early evening hours: changes in the iono- 
sphere after the sun has set make it difficult for jammers in 
the east to interfere with radio broadcasts from the west, 
where it is still daylight. 

The third method of jamming is for the Soviets to cover 

a Western broadcast signal with one of their own domestic 
radio programs. This interference, while less effective than 
the electronically produced “white noise” emitted from 
ground wave and sky wave jammers, enables the Soviets to 
deny they are jamming. 

The Soviets have been so intent on blocking Western 
radio signals that they have become a victim of their own 
jamming. Their jamming transmitters are so powerful that 
at times a deafening roar overtakes frequencies used for 

their own broadcasts. Soviet jamming also affects radio 
transmissions in countries thousands of miles from its tar- 
get area. VOA engineers estimate that 60 percent of radio 
transmissions in specific bands in Africa have been affected 
by stray Soviet jamming. 

Getting Through the Curtain 
Despite Soviet jamming, Western broadcasts, VOA, 

BBC, RFE/RL, and Deutsche Welle enjoy wide audiences. 
More than 32 million people in the Soviet Union and the 
Baltic republics, and another 30 million in other parts of 
Eastern Europe listen to Western broadcasts on a regular 
basis (once a week or more), and one-third of all Soviet 
adults tune in to Western radio on an occasional basis. In 
times of crisis, such as the Chernobyl disaster in 1986, this 
figure rises dramatically. 

In Poland, where jamming is intensive, 59 percent of 
Polish adults still listen to RFE regularly. VOA broadcasts 
on medium wave (or AM band), which are not jammed, 
also draw a large audience (48 percent). 

In spite of the heavy jamming of shortwave frequencies, 
the Soviets rarely interfere with medium-wave broadcasts. 
While shortwave frequency assignments are rather dy- 
namic, often changing with every season, medium-wave 
assignments are fairly constant. They’re scarcer, and, 
hence, more valuable to national broadcasters. Interfer- 
ence with Ah4 broadcasts, which is much more obvious, 
might have greater political ramifications than shortwave 
jamming. It appears that the Soviets jam only those AM 
broadcasts that might inflict the most damage-in Poland, 
only RFE/RL is jammed on the medium wave. 

The effectiveness of jamming is difficult to document. 
Since jamming of BBC broadcasts was lifted in January 
1987, their audience has increased an estimated 16 percent; 

Winter 1988 81 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



In Gdansk, Poland, Solidarity leader Lech Walesa listens 
to Radio Free Europe as his wife Danuta accepts his 

1983 Nobel Prize for Peace in Oslo. 

similar increases in listenership are expected for VOA and 
others. Meanwhile, jammed stations and regional broad- 
casts in Eastern Europe are losing some listeners as a result. 

Some of the smaller regional broadcasters such as Radio 
Finland and Radio Sweden, which concentrate primarily 
on entertainment rather than news programs, already have 
noted dwindling audiences, partially as a result of better 
Soviet entertainment programming. On this front, the Sovi- 
ets have become increasingly sophisticated. Realizing that 
most listeners to Western broadcasts tune in between eight 
and midnight (with highest numbers listening at ll), they 
have begun programming rock concerts on radio and first- 
run movies on television at these times to draw listeners 
away. Both VOA and BBC have Friday and Saturday eve- 
ning rock music programs targeted to Soviet youth; the 
USSR has begun its own music shows to air at the same 
time. To counter the popular VOA Russian “Night Owl” 
program, which is aired from midnight to one, the Soviets 
have recently tried their own version of this political com- 
mentary and news feature show. 

Jamming may be one of the most insidious means of 
depriving citizens of information, but it is not impene- 
trable. VOA often receives reports of listeners, in the So- 
viet Union and elsewhere, who travel from their urban 
homes to the countryside to listen to Western broadcasts. 
Outside the range of ground wave jammers, the faithful 

listeners record the programs and bring them back to share 
with friends and neighbors. But perhaps the most inge- 
nious evasion of jamming allows listeners in Afghanistan to 
hear programs in their native languages, albeit a few weeks 
late. VOA Pashto and Dan Service broadcasts are taped 
and the cassettes are sent to mujahideen groups in Afghani- 
stan, Pakistan, and elsewhere. More than 2,300 tapes were 
distributed in 1986, informing and inspiring untold num- 
bers of freedom fighters. 

Elena Bonner, wife of the Soviet dissident Andrei Sakha- 
rov, in her 1985-86 trip to the United States, recounted to 
VOA officials how she and her husband would listen to 
the Russian Service news broadcasts at the top of each 
hour. The interference would be so bad that they could 
only catch words here and there, which they would write 
down. At the end of the day, by putting all the sentences 
together, they could gain a rudimentary idea of news from 
the West. 

Listeners have often been persistent and ingenious in 
their efforts to pierce the electronic curtain. One VOA 
listener claims that covering his shortwave radio with a wet 
towel filters out the irritating jamming noises. In Libya, 
some have reported that putting their radios in aluminum 
stock pots is effective. In Afghanistan, where broadcasts 
are not jammed in the early morning, the devoted often 
arise at four to listen to Western programs. 

Soviet Audience 
The Soviets have always directed their most intensive 

jamming at the non-Russian nationality languages-Arme- 
nian, Azeri, Belorussian, Dan, Georgian, Kazakh, Pashto, 
Tatar, Tajik, Ukrainian, and Uzbek, as well as those of the 
Baltic republics of Estonia, Latvia, and Lithuania. Broad- 
casts in English, which pose little threat because usually 
only the Party elite speak the language, are rarely jammed. 
In fact, many senior Soviet government officials rely on 
Western broadcasts to stay informed; there have been re- 
ports that at least one Russian broadcast frequency was left 
open for the use of high-ranking Party members. 

Overwhelmingly, Soviet emigres and travelers to the 
West say their primary reason for listening to Western 
broadcasts was the desire to obtain accurate news about 
the world and the Soviet Union. Other reasons included: 
moral support, contact with the outside world, inadequacy 
of the Soviet media, and desire to hear a foreign point of 
view. 

RFE/RL’s May 1987 “Monthly Summary of Listener 
Reactions to Voice of America in the USSR” provides 
some good examples of why people listen. One respondent 
stated that he “would much rather tune in Western radio 
than read Soviet newspapers. VOA’s news, commentaries, 
and programs such as “American Press on the USSR” are 
my main source of information on the world and USSR.” 
Another states: “VOA is very important to me because it 
talks about human rights in the USSR boldly and truth- 
fully. Before VOA, I had no idea that people in other 
countries had more rights than Soviet citizens!” 

The second greatest reason Eastern bloc listeners tune in 
to Westem broadcasts is entertainment. The largest audi- 
ence (more than 100 million people) for any regular inter- 
national broadcast in history belongs to VOA’s “Music 

82 Policy Review 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



USA.” The jazz program host, Willis Conover, is better 
known than most American statesmen, and when he trav- 
els to Eastern bloc countries, such as Poland, thousands of 
devoted fans greet him. Conover’s impact cannot be over- 
stated. Scores of jazz museums in the Soviet Union and 
Eastern Europe credit “Music USA” with introducing 
them to the uniquely American music. 

In his recently published memoirs, In  Search of Melan- 
choly Baby, the Russian writer Vassily Aksyonov called 
jazz “America’s secret weapon number one.” Now living 
in exile in Washington, Aksyonov wrote that the “Music 
USA” broadcasts of his youth “made for a kind of golden 
glow over the horizon when the sun went down, that is, in 
the West, the inaccessible but oh so desirable West.” 

Conover’s popular English broadcast jazz program has 
never been jammed. The allure of jazz has transcended the 
barriers of a closed Soviet society and has resisted 
Stalinistic efforts to mold popular tastes. In fact, jazz is one 
of the most popular forms of music in the USSR, perhaps 
more so than in the United States. 

Violated Treaties 
Jamming directly violates numerous international trea- 

ties and regulations to which the Soviet Union is a party. 
Specifically, jamming violates: 
e The Universal Declaration of Human Rights adopted 

by the United Nations General Assembly in 1948: Article 
19 advocates the “right to freedom of expression and to 
seek, receive and impart information and ideas through any 
media regardless of frontiers.” 

e Article 35 of the 1982 International Telecommunica- 
tions Convention: “All stations, whatever their purpose, 
must be established and operated in such a manner as not 
to cause harmful interference to the radio services or com- 
munications of other members.” 

e The Final Act of the 1975 Helsinki accords: “The 
participating states. . . make it their aim to facilitate freer 
and wider dissemination of information of all kinds.” 

The International Frequency Registration Board (IFRB) 
issued a report at the 1987 World Administrative Radio 
Conference that fully documents, for the first time, Soviet 
jamming practices. The IFRB concluded that the Soviets 
prior to May 1987 were using 37 short-wave frequencies in 
the USSR, Czechoslovakia, and Poland to jam VOA and 
RFE/RL broadcasts. 

Open she Air Waves 
There appear to be some internal calls for opening the 

air waves. Alexander Bovin, a prominent journalist, wrote 
in the April 16, 1987 Izvestia that he hoped “the time of 
the ‘jammers’ is coming to an end.” Vitaly Korotich, editor 
of the Soviet magazine Ogonyok, echoed Bovin in remarks 
before the National Press Club in Washington, D.C., on 
April 22, when he openly expressed that he believed that 
jamming would halt. Shortly thereafter, it ceased against 
VOA transmissions to the USSR. 

The Soviets had already stopped jamming the BBC‘s 
vernacular broadcasts on the eve of British Prime Minister 

VOA’s Willb Conover is greeted by fans daaiwg 
a 1984 trig to Warsaw. 

Thatcher’s trip to Moscow in January 1987. When that 
policy was greeted with favorable response, enhancing 
Gorbachev’s public image, it set the stage for further cessa- 
tions of jamming. 

In the past, the Soviets explained they jammed Western 
broadcasts as a service to their citizens. Khrushchev stated 
in a television interview during his 1956 visit to the United 
States that the Soviets jam in order to prevent their people 
from getting a false view of Americans. 

The Soviets have argued at the Helsinki conference and 
followup sessions that they have the right to jam because: 
governments have the right to control information from 
abroad; Western radio broadcasts are subversive instru- 
ments of psychological warfare designed to incite rebellion 
within the Soviet bloc; and Western radios are manned by 
“traitors, deserters, turncoats, and former Nazi flunkies 
and renegades.” 

These charges are feeble, especially in light of the mas- 
sive and systematic campaign the Soviets have conducted 
against Western broadcasts for the last 40 years. Despite 
Soviet rationalizations, jamming violates the fundamental 
human right of free expression, and is a confession of 
internal weakness. 

Although we welcome the easing of interference di- 
rected at VOA broadcasts, the Soviets should not be re- 
warded for simply not breaking the law. We expect the 
Soviets to adhere to the basic tenets of human rights, in- 
cluding the fundamental right of freedom of expression. 

If the Soviets are sincere about reform they should cease 
jamming all broadcasts and be willing to compete freely 
and fairly in the international marketplace of ideas. As 
proof of that sincerity they should immediately dismantle 
each of their jamming stations, thereby eliminating the 
temptation of turning them back on as soon as it suits their 
political interests. E 

Winter 1988 83 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



BOOK REVIEWS 
What to Read 
on Nicaragua 
An annotated bibliography by Mark Falcoff 

S ince  1979, the number of books on Central America 
available for the English-speaking reader has increased 
more than fivefold, and the number on Nicaragua almost 
tenfold. To some degree, the publishing industry has fol- 
lowed the national debate. In 1980 and 1981 most books 
on Central America dealt with El Salvador, today most 
address Sandinista Nicaragua. 

As any visitor to a bookstore will quickly discover, the 
vast majority of these books support the Sandinista regime 
or, at a minimum, are hostile to U.S. policy. Since 1984, 
books have begun to blur distinctions about the conduct 
of the Sandinistas at home and to concentrate almost ex- 
clusively upon the sins, real or imagined, of the Nicaraguan 
resistance forces. Many titles make no pretense to ob- 
jectivity, much less commitment to democratic values as 
we understand them. This is true for products not merely 
of small, left-wing houses but also of many mainstream 
imprints such as Adriana Angel and Fiona Macintosh‘s The 
Tiger‘s Milk: Women of Nicaragua (Henry Holt and Co., 
1987), a glossy coffee table production full of lush photos 
and lurid prose. (According to the authors, the Sandinistas 
are not merely bringing education and health to the poor 
and needy, but “open[ing] a space to [Nicaraguan women] 
to realize their potential as never before.”) 

A typical product of small presses is Ron Ridenour’s 
Yankee Sandinistas: Interviews with North Americans 
Living and Working in the New Nicaragua (Curbstone 
Press, 1986). Chapter titles include “This Is My Revolu- 
tion, Too,” “Jesus Would Be Happy in Nicaragua Today,” 
“I Was Always a Rebel,’’ and-the pike  de r2sistance- 
“Jailers with Compassion.” Connecticut residents may be 
interested to know that the flyleaf of this book announces 
that its costs were partly underwritten by the Connecticut 
Commission on the Arts, “a State agency whose funds are 
recommended by the Governor and appropriated by the 
State Legislature.” 

While on Nicaragua-as on several highly controversial 
topics-there appears to be some informal censorship at 
work within the community of book publishers and edi- 
tors, it is also true that the market for Latin American 
books in the United States is a “left” market, and in provid- 
ing the titles they do, publishers are responding to eco- 

nomic logic. They are driven to some extent by orders 
from university bookstores, where courses on Latin Amer- 
ica tend to be taught in the United States by leftish or 
Marxist academics. Nonetheless, some very good books 
have been published on Nicaragua, many of them quite 
useful in understanding the current situation and often rich 
in materials for supporters of the democratic resistance. 
Few are available at ordinary bookstores; however, most 
of them can be acquired through the mail or by special 
order at full-service bookstores. 

History 
For those interested in the background to U.S. involve- 

ment, the essential book is Neil1 Macaulay’s The Sandino 
Affair (Duke University Press, 1985). This book, which 
covers the period 1912-36, is particularly valuable in flesh- 
ing out the personality and role of the man after whom the 
Sandinista Front has taken its name and should be read 
together with Richard Millett’s Guardians of the Dynasty 
(Orbis Books, 1977). Guardians, which carries the story 
forward from 1936 to nearly the end of the Somoza dy- 
nasty, focuses upon the creation of the National Guard 
and the rise of the Somoza family; though critical of the 
U.S. role, it also provides a balanced assessment of the 
U.S.-Somoza relationship. Among other things, it shows 
that the United States intended a wholly different outcome 
in creating the National Guard; that the elder Somoza 
benefited from the new doctrine of automatic recognition 
of “revolutionary” governments that the Latin American 
states had forced upon the Hoover and Roosevelt adminis- 
trations; and that, in fact, over the years the Somozas often 
carried out their plans over heated U.S. opposition. Above 
all, Guardians shows that the United States never “in- 
stalled” the Somozas in power, a myth the Sandinistas and 
their American supporters never tire of repeating. 

Two recent books illuminate the later period of the 
Somoza regime. Josfiaa Muravchik’s The Uncertain Cru- 
sade:]immy Carter and the Dilemmas o f  Human Rights 
Policy (Hamilton Press, 1986) and Robert A. Pastor’s Con- 
demned to Repetition: The United States and Nicaragua 
(Princeton University Press, 1987) reveal from very differ- 
ent perspectives the way the Carter administration-work- 
ing at cross-purposes with its own stated goals-under- 
mined Somoza without successfully engendering an 
acceptable democratic replacement. Pastor, a former offi- 
cial of the Carter National Security Council is now adviser- 
in-residence on Latin American affairs at the Carter Center 

MARK FALCOFF is visiting fellow at the Council on Foreign 
Relations in Washington, D.C. 

84 Policy Review 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


