
Dan Schom: 
The Secret Sharer 

by David lgnatius 
It was a nasty business, from begin- 

ning to end, and people got hurt. Dan 
Schorr, a CBS reporter who wanted to 
fix a spotlight on the CIA, found 
himself muzzled off the air by his 
employers. The staff director of the 
House Intelligence Committee, who 
wanted to expose the intelligence 
blunders that had surrounded Henry 
Kissinger’s foreign policy, ended up 
waiting nervously to be interviewed 
by House Ethics Committee investi- 
gators assigned to track down Schorr’s 
source. The trustees of the Reporters 
Committee for Freedom of the Press, 
who had helped Schorr find a pub- 
lisher and agreed to accept the royal- 
ties, ended up apologizing for “crimes 
against journalism” ( The Chicago 
Tribune) and “selling secrets” (The 
New York Times), and bickering 
among themselves over how to divide 
the blame. 

Something had changed in Wash- 
ington. That much was obvious. The 
House Intelligence Committee had 
been established to investigate the 
illegal, covert operations of the CIA. 
But by the end, the committee’s own 
security lapses had become the focus 
of public attention, and it appeared 
that an official secrets act, far more 
repressive than anything which had 
David Ignatius is an editor of The Washing- 
ton Monthly. 

6 

come before, might result. The Demo- 
cratic Congress, which only months 
before had been loudly asserting its 
independence of the White House, was 
now refusing, on the advice of the 
President, to sign its name to the 
report of one of its own committees- 
and then instructing another commit- 
tee to investigate the first. It was a 
comic opera finale to the great era of 
investigation that had begun in 1973. 
Now Congress was attacking the Con- 
gress, the press attacking the press, the 
Administration (and those charged 
with committing illegal acts) gloating, 
ever so slightly, from the sidelines. 

The story of how it all happened, 
reconstructed from scores of inter- 
views, is a narrative of small details, of 
conflicts of interest among friends, of 
elite backstabbing, of ill-considered 
judgments, of ironies gross and deli- 
cate. There have already been a num- 
ber of partial accounts-too many 
perhaps-but the story deserves a few 
words more. For it is a truly dismal 
chain of events, in which each partic- 
ipant seems to be wearing blinders, 
hurting those closest to him as he 
stumbles forward. It is a story in 
which everyone looks bad-though, as 
it turns out, Dan Schorr better than 
most-and it left many people with a 
queasy sense that the game-whatever 
game it  was that the press, the Con- 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



gress, and the Administration had 
been playing since Nixon left the 
White House-was over. 

A year ago, in March 1975, when 
the game was still fun, many of the 
principals spent a weekend together at 
The Homestead in Virginia, attending 
one of those pleasant, foundation- 
sponsored conferences where mem- 
bers of the elite meet to  discuss 
common problems. This conference, 
sponsored by the Ford Foundation 
and The Washington Post, concerned 
“The Media and the Law.” In a 
preface to a book published later, an 
observer wrote that the assembled 
journalists, jurists, lawyers, and gov- 
ernment Officials “struggled with the 
most troublesome First Amendment 
problems, argued, tested the high 
ground of principle against the erosive 
force of real world legal and journal- 
istic practice, agreed to disagree, 
sometimes even agreed, and learned 
more about each other than most had 
ever known before.” 

Fred Graham of CBS was there, 
along with the other trustees of the 
Reporters Committee for Freedom of 
the Press. Harry Rosenfeld, national 
editor of The Washington Post was 
there, with his colleagues Ben Bradlee 
and Howard Simons. CIA Director 
William Colby led a group of prom- 
inen t government officials. 

Dan Schorr was there too, and he, 
perhaps more than any of the other 
journalists, symbolized the determina- 
tion to press the First Amendment to 
its limits. Schorr could be aggressive, 
almost beyond reason, in pursuing 
stories about intelligence abuses. Later 
that year, chasing down a tip about 
CIA infiltration of the White House, 
Schorr would persistently question a 
National Security Council secretary 
who was at home recovering from 
major surgery, complicated by hepa- 
titis, until she admitted that she 
worked for the CIA. (In truth the 
woman was just a CIA “detailee,” 
working in the White House but paid 
by another agency for cosmetic budg- 
etary reasons.) Later, Schorr came 
across Colonel Fletcher Prouty, a man 
The Washington Monthly/April 1976 

whose experience with the CIA dated 
from the early 1960s, and put him on 
the CBS Morning News, where he 
inaccurately named Alexander Butter- 
field as a CIA contact in the White 
House. This kind of reporting on the 
CIA had led Colby’s predecessor, 
Richard Helms, normally a gentleman, 
to call Schorr a “cocksucker” at a 
press conference. Schorr’s aggressive- 
ness intimidated even his own col- 
leagues, who sometimes grumbled that 
CBS reporters had three competitors: 
NBC, ABC, and Dan Schorr. Yet 
Schorr was, by most accounts, a dedi- 
cated and highly competent reporter. 
As David Halberstam would note, he 
was an “old fashioned print journalist 
-too serious, too subtle, too talented, 
too aggressive for television.” 

Joe Califano, of Williams, Connolly 
& Califano, was at the media confer- 
ence, too. A year later, he would be 
acting as Dan Schorr’s lawyer, trying 
to help Schorr beat a contempt of 
Congress charge and save his job-after 
Schorr pressed the First Amendment 
farther than the House of Representa- 
tives or his employers deemed appro- 
priate. 

The Homestead conferees met for 
round-table discussions of three case 
studies, but the most interesting was 
the first. It described a hypothetical 
situation: Harlow Mason, an investiga- 
tive reporter for The Federal City 
News, has come into possession of 
two documents about the CIA “which 
he believes highly newsworthy.” But 
the CIA insists privately that publica- 
tion of the documents would do 
“irreparable damage to national secu- 
rity.” What should Harlow Mason do? 
Should it make any difference to 
anyone how he obtained his docu- 
ments? Should he, or his editors, have 
to consider the effects of publication 
on the prestige and effectiveness of 
the intelligence agencies? 

The discussion was civilized; there 
was little real disagreement. The press 
should do its job, namely, to make 
public everything it could find out 
about the government. The govern- 
ment should protect only the secrets 

7 LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



whose exposure would truly jeopard- 
ize national security-the sailing or- 
ders of the Polaris fleet, for example. 
Where there were grey areas, editors 
should intervene and make the hard 
decision. It was a reasonable discus- 
sion among reasonable men. And why 
not? CIA Director Colby was, at the 
time, completing his internal investiga- 
tion of CIA abuses. The congressional 
committees would soon be examining 
this material and drafting new legisla- 
tion to prevent future abuses. The 
Dan Schorrs would have a role, too: 
bringing before the public as much 
information as they could discover. If 

gence Committee became the cutting 
edge of the drive to expose intelli- 
gence agency abuses. Where the Sen- 
ate Intelligence Committee took a 
judicious posture, the House commit- 
tee was a streetfighter. Key committee 
staffers began to see themselves 
locked in a struggle with one man- 
Secretary of State Henry Kissinger- 
who to them personified the antidem- 
ocratic impulse that had gotten Amer- 
ica into so much trouble in the past 
decade. Led by combative Chairman 
Otis Pike, the House Intelligence Com- 
mittee disdained “balance”; their job 
was to  attack, attack, attack. The 

Otis Pike Dan Schorr Fred Graham 
His committee attacked Someone slipped him a Dan Schorr’s colleague. 
the abuses of the CIA. copy of Pike’s Report. The Reporters Committee’s 
House members got nervous He wanted it published. trustee. He brought the 
and killed his Report. He paid the price. two together. 

the Dan Schorrs ever got into trouble 
on First Amendment questions, the 
Reporters Committee would be there 
to defend them. That was the way it 
seemed a year ago, when the process 
of exposing and correcting CIA mis- 
conduct was beginning. The prospect 
seemed painful, even risky, to some. 
But that was what life in a democracy 
was all about, wasn’t it? Suffering the 
indignities, and the risks, of living in 
an open society. 

The Cutting Edge 
In the months after the conference 

at The Homestead, the House Intelli- 

8 

CIA, they reasoned, would not lack 
defenders in high places. 

The most emphatic CIA defender 
was, in-fact, the Secretary of State. 
Kissinger believed Pike and the others 
were reckless madmen: he saw them 
undermining necessary institutions 
and, perhaps worse, fostering the illu- 
sion that a superpower could ever 
conduct its diplomacy by pristine 
moral rules. 

But Pike persisted. If exposure of 
illegal or incompetent activities made 
the continuation of such activities 
impossible, so much the better; and 
when Kissinger tried to withhold in- 
formation from the committee on 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



grounds that it would cause grave 
harm, Pike threatened to cite him for 
contempt. The committee had no use 
for Kissinger’s arguments about stabil- 
ity and prestige. Such arguments were 
undemocratic, pure and simple. As 
one committee staff member observed 
in the waning days of the investiga- 
tion, what the Kissingers failed to 
grasp was that an open, democratic 
society could never use clandestine 
operations as effectively as a closed, 
totalitarian one. “We have to get used 
to the idea that we’ll never be as 
effective as the Soviets,” the staff 
member said. “We have to be willing 

mid-January the first draft was sub- 
mitted to the executive branch; or 
more precisely, to Mitch Rogovin, an 
Arnold and Porter lawyer who had 
been retained by the CIA and was 
acting as chief contact between the 
agency and the committee. Rogovin 
parceled out the draft to the State 
Department and the CIA for com- 
ment, collected the comments, and 
passed them back to the committee. 

In its second draft, the committee 
made some of the requested changes. 
Unlike the first, however, this one was 
not sent out for executive branch 
comments. Instead, it was given to the 

Peter Tufo Aaron Latham Clay Felker 
A New York attorney. 
He tried to help Dan Schorr. 
He helped Clay Felker more. 

Felker’s star writer. He 
wrote the intro to the Pike 
Papers after Schorr decided 
to keep mum. 

The big winner. He 
published the hot item in 
The Village Voice. Hooray 
for Clay Felker. 

to take the risk of less than perfect 
intelligence.” 

The committee staff drafted its 
final report in January, and it re- 
flected the streetfighter style. Written 
in non-bureaucratic prose (one person 
who read the first draft cded  it 
“anecdotal, one-sided, over-drama- 
tized and childishly written”), the 
report chronicled every devious move 
of the present Secretary of State, and 
every intelligence-gathering failure of 
the CIA. Here were all the embarrass- 
ing moments: Tet, Czechoslovakia, 
Portugal, Iraq, Cyprus, and Italy; and 
a record of Kissinger’s attempts to 
suppress the truth about them. In 

committee members for final ap- 
proval. For the staff, i t  was the 
culmination of months of exhausting 
work. During the final drafting pro- 
cess, staff members had been up late 
most nights, typing in the office or at 
home, catching a few hours of sleep 
when they could. On Friday, January 
23, the committee voted 9 to 4 to 
approve the report for publication. 

Up t o  this point, reporters had 
been unable to wheedle much of the 
report out of the Pike committee. The 
members and staff had been guarded. 
Now, after the committee vote, every- 
body relaxed. The report was going to 
come out; it would soon be on the 

The Washington MonthlylApril 1976 9 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



way to the printer. 
Any reporter who had been follow- 

ing the committee carefully would 
have known that it would now be 
considerably easier to lay hands on a 
copy of the report than it had been 
before. And over the weekend of 
January 23-24, two reporters did get 
access to  the second draft. One was 
John Crewdson of The New York 
Times. The other was Dan Schorr of 
CBS. Schorr made a Xerox copy of 
the report before returning it, doubt- 
lessly hoping to stretch out his scoop, 
doing a story a day until the report 
was actually published. For a long 
time, no one knew what Crewdson 
had done with his copy. 

The Big Leak 
In several weeks the hunt for the 

source of Schorr’s copy would begin. 
The nearly universal assumption with- 
in the Washington press corps would 
be that Schorr’s source had been A. 
Searle Field, the committee staff di- 
rector. Indeed, it would be said that 
when Schorr admitted giving the re- 
port to The Village Voice, he came 
dangerously close to pinpointing his 
source, since it was widely known that 
Schorr and Field had been friendly 
since the Watergate days, when Field 
worked for Senator Lowell Weicker 
and Schorr covered the Watergate 
Committee. Field may indeed have 
aided Schorr’s attempts to get the 
report. But there was informed specu- 
lation that the actual leaker was not 
Field, but the administrative assistant 
of one of the committee members. At 
this writing, the House Ethics Com- 
mittee has appropriated $350,000 to- 
wards its effort to identify Schorr’s 
source, and the matter seems best left 
to them. 

Wherever he got it, Schorr had his 
copy, and he used it for the first time 
on the night of Sunday, January 25. 
He choose to open with one especially 
juicy item-a memorandum detailing 
Senator Henry Jackson’s efforts to 
protect former CIA Director Richard 
Helms from a Senate Foreign Rela- 

10 

tions Committee hearing into possible 
perjury by Helms in earlier testimony 
on the CIA’S role in Chile. Schorr 
showed on the television screen the 
actual memo describing Jackson’s 
role. 

The Administration was jolted by 
Schorr’s Sunday night story. Not only 
was the report supposedly still secret, 
but the memo in question seemed to 
have been smuggled out of a room at 
the CIA headquarters in Langley, 
where Pike’s staff had been allowed to 
read and make notes on documents 
undisturbed. Apparently the memo 
had been purloined-carried out in a 
pocketbook-by somebody on the 
committee staff who might have 
wanted to make political trouble for 
Senator Jackson. Angry at the discle 
sure, and the apparent larceny, the 
Administration increased its efforts to 
have the Pike report withheld from 
publication until it could be fully 
reviewed by the White House. 

Schorr himself hadn’t purloined 
any documents, and he had a good 
scoop, an exclusive. He prepared a 
second story for the Monday CBS 
Morning News, this time showing the 
cover of the Report. But the exclusive 
was short-lived. That same morning, 
The New York Times ran Crewdson’s 
comprehensive account of the high- 
lights of the Report. Schorr must have 
assumed, regretfully, that the Times, 
too, had a copy. 

Laurence Stern, The washington 
Post reporter covering the Pike Com- 
mittee, was considerably more upset 
than Schorr. Stem had just returned 
to the Post after a leave of absence. 
Although he was one of the most 
respected reporters on intelligence 
matters, Stern had been having dif- 
ficulty establishing good sources on 
the House committee beat-so much 
so that he asked George Lardner, 
another Post reporter who had been 
covering intelligence, to help him 
make contacts. But top staff mem- 
bers, including Searle Field, had been 
unwilling to discuss the Report, even 
on “background.” Now two journal- 
istic rivals seemed to have their own 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



copies. Stern protested this favoritism 
to the committee staff. 

Suppression of the Report 
The leaks from the Report were 

paradoxically, helpful to the Admini- 
stration in its effort to delay release. 
Ever since the assassination of CIA 
agent Richard Welch, following publi- 
cation of his name by the American 
magazine Counter-Spy , observers 
could not help but feel uneasy about 
the effects of press disclosure of intel- 
ligence information. Leaks seemed to 
be killing CIA agents-and there devel- 
oped a subtle shift of public opinion 
on the disclosure question. (The pub- 
lic’s anger at Counter-Spy was to some 
extent misplaced, as James Fallows 
explains in another article in this 
issue.) As always, the House was an 
accurate barometer of public senti- 
ment, and as the January 29 House 
vote on final publication of the report 
approached, the “safe” political posi- 
tion for an incumbent facing reelec- 
tion appeared to be against disclosure. 
On January 28, the day before the 
vote, Schorr reported the House situa- 
tion on the Cronkite show, displaying 
his copy of the Report and saying that 
the document he was holding in his 
hand might never be published. 

The next day the House voted 246 
to 124 to suppress the Pike Report 
pending White House clearance. Pike 
was suddenly the martyr, a role he 
rather liked aCter so many months of 
appearing as a combative bully. 
Schorr, meanwhile, continued to re- 
port on the committee, and in the 
days immediately after the vote, he 
must have felt somewhat peculiar, 
making his rounds in the Rayburn 
Building. Since all congressional 
copies of the Report had been im- 
pounded, any committee staffer who 
wanted to see what he had written 
would have had to ask Dan Schorr. 
The irony was not lost on the staff, 
several of whom jocularly told Schorr 
that the Report would never come out 
unless Dan Schorr released it. 

Any other journalist who wanted a 

The Washington Monthly/Apnl 1976 

copy would also have had to come to 
Schorr-and that was just what Harry 
Rosenfeld, national editor of The 
Washington Post, did on the night of 
January 29, just after the House voted 
against publication. The two met at a 
reception at the Shoreham Hotel given 
by visiting Israeli Prime Minister 
Rabin. As Schorr was leaving the 
party, Rosenfeld approached him. 
“I’d like to get a copy of that report,” 
Rosenfeld said. Schorr, who knew 
that most of the big stories in the 
Report were already out, asked 
Rosenfeld why he wanted it. Rosen- 
feld said that the Post had experts 
who could go over the document in 
detail and analyze its findings. Schorr 
offered to write a series of articles 
himself. Rosenfeld said no, that the 
Post wanted to assign its own report- 
ers. Schorr said he would think about 
it. 

The next morning, Rosenfeld 
called Schorr and said that Post execu- 
tive editor Ben Bradlee had told him 
to withdraw the request, on grounds 
that the Post would not be willing to 
give CBS a similar document if the 
situation were reversed. Rosenfeld 
said he thought Bradlee was wrong, 
but that those were his orders. 

Rosenfeld’s keen interest might 
have been motivated by a fear that 
The New York Times had a full copy 
and was working up analysis stories of 
its own. But in the days after the 
January 29 vote, the Times was mum. 
Schorr must have begun to wonder 
whether he w s ,  in fact, the sole 
possessor of the Pike Report and 
begun wondering, too, whether he had 
a responsibility to see that somebody 
published it in full. 

On Tuesday, February 3, Schorr’s 
suspicion that he was the sole posses- 
sor was confirmed by a call from 
William Safire, The New Yovk Times 
columnist and former Nixon speech- 
writer. Safire, still carrying the special 
resentment ’of Henry Kissinger pecul- 
iar to those who worked in the Nixon 
White House, said that he was doing a 
piece on Kissinger’s dealings with the 
Kurdish rebels in Iraq. (This was 

11 LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



perhaps the most damaging material 
about Kissinger in the Report.) Would 
Schorr be willing to let Safire have the 
chapter on the Kurds? Schorr was 
startled. Doesn’t the Times have a 
copy? he asked. Apparently not, 
Safire said. He had made inquiries at 
the Times, and Crewdson, it seemed, 
had only made notes. 

Schorr’s Decision to Publish 
Dan Schorr was in a bind. CBS had 

already used most of the hot items in 
the Pike Report. The network had 
gotten its scoops, and if there was 
anything in the Report damaging to 
national security, it had already come 
out. But the document itself was 
being kept from the public by a 
decision of Congress. It was one of 
those bizarre situations, all too fre- 
quent of late, where despite the wide 
dissemination of a set of facts, formal 
admission of them-in the form of a 
book, sitting on library shelves where 
i t  could be thumbed through by any 
citizen-was deemed harmful to the 
national interest. It was an appalling 
situation, and Schorr wanted to get 
the document out, with an introduc- 
tion, setting forth the background of 
Pike’s investigation and explaining the 
national security issues implicit in the 
text. 

But Schorr’s situation had so many 
ambiguities. Was a decision of Con- 
gress to withhold a document binding 
on a reporter who had prior access to 
it? Would its publication add to the 
perception abroad that journalists 
were running the country, and thus 
hamper our diplomatic relations, as 
Kissinger claimed? Or would it instead 
encourage an invigorating debate on 
the role of intelligence in a democ- 
racy? If Schorr made the Report 
public, he could be accused of flaunt- 
ing the will of Congress. But if he 
joined in the suppression, he might be 
violating the ethics of his profession. 

Schorr did not want to make the 
decision alone. He called his friend 
Alan Barth, a former editorial writer 
at the Post and a sensitive student of 

12 

First Amendment issues. He told 
Barth that he felt some responsibility 
to make the Report available, but that 
he would do i t  only if he could find 
some way where there would be no 
profit for him. Barth said he would 
think about it. 

The next day, Barth called back. 
“You have to do it,” he said. But he 
expressed anxiety about several 
points: What about the potential con- 
tempt of Congress problem? What 
about the source? What would CBS 
do? Barth said that if Schorr was 
willing t o  face the problems that 
would surely arise, he should release 
the Report. (When asked whether his 
name could be used on the record for 
this account, Barth considered the 
question for some time and then 
responded simply: “I want my name 
to be associated with Dan Schorr.”) 

Schorr, with Barth’s help, had 
made his decision. He would see that 
the Report got out. But how? The 
obvious course of action was to get a 
CBS subsidiary to publish it, so that 
any monetary gain or notoriety would 
go to CBS, much as it already had 
from Schorr’s use of the Report on 
CBS News, 

The question of what discussions 
Schorr had about this with CBS is a 
touchy subject. Richard Salant, CBS 
News president, has refused to com- 
ment on reports that he talked person- 
ally with Schorr about possible publi- 
cation through a CBS subsidiary. 
Some basic facts caq be inferred: 
Publication by the principal CBS- 
owned publishing house, Holt, Rine- 
hart, &Winston, was impossible. Holt, 
Rinehart produces hardback books 
and couldn’t possibly do a quickie 
paperback of the sort Schorr wanted. 
But the other CBS publishing subsid- 
iary, Popular Library, could-in fact, 
it would have been able to produce a 
Pike Report quickie in about ten days. 
Pat O’Connor, the editor of Popular 
Library, has refused to comment on 
whether such a quickie was ever dis- 
cussed, reflecting an order from CBS 
management not to discuss any aspect 
of the Schorr affair with reporters. 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



But several sources have confirmed 
that there were such discussions, and 
that CBS executives decided against 
any Popular Library involvement. 

The Reporters Committee 
Closed out of in-house publication, 

Schorr had to make other arrange- 
ments. He turned first to his colleague 
Fred Graham, CBS’s Supreme Court 
reporter. In his spare time, Graham 
served as a trustee of the Reporters 
Committee for Freedom of the Press, 
the Washington group specializing in 
First Amendment problems. As a bro- 
chure said of the committee’s work: 
“The Reporters Committee Fights 
Back. . . .[It] believes that every ma- 
jor challenge to press freedom requires 
an early and effective response on the 
part of the working press.” 

In many respects the Reporters 
Committee was a stepchild of the 
Nixon years. Created in 1970, when 
the Mitchell Justice Department was 
attempting to subpoena reporters’ 
notes and jail those who refused to 
supply them, the committee had sur- 
vived into the new, post-Nixon era, 
when reporters were triumphant cul- 
ture heroes and government officials 
were in ragged retreat. The committee 
was also something of a pet project of 
CBS. In addition to Graham, Walter 
Cronkite was on the steering commit- 
tee. And CBS itself had been the 
largest contributor, giving $50,000 in 
1975, more than double the amount 
of the next largest contributor. As if 
to stress how seriously the network 
took First Amendment rights, CBS 
President Arthur Taylor, warning of 
“cumulative erosion of press free- 
dom,” had pledged in May 1975 to 
help organize a $Zmillion fund-raising 
drive for the committee. 

So, in going to the Reporters Com- 
mittee, Schorr had prudently chosen 
the boss’s favorite charity. He ex- 
plained the situation to Graham: he 
wanted the Report published as a 
quickie paperback, the way the Penta- 
gon Papers were, with an introduc- 
tion. It would be, in effect, The Pike 

The Washington Monthly/April 1976 

Papers-the Dan Schorr Edition. But 
he needed help. Since publication was 
a First Amendment fight, he wanted 
any proceeds of the book sale to go to 
the Reporters Committee, where they 
could be used to help other reporters. 
Would the trustees agree to accept the 
money and vouch for Schorr’s state 
ment in the introduction of the book 
that he was turning over the money to 
charity? Graham said he would poll 
the trustees. 

In the hours after Schorr’s first 
discussion with Fred Graham, the 
telephones began ringing in a number 
of newspaper, legal, and foundation 
offices, as the small net of people with 
an intense interest in intelligence af- 
fairs began to hear that Dan Schorr 
wanted to unload the hot document. 

John Marks, a former foreign ser- 
vice officer who had gone to work for 
the leftish Center for National Secu- 
rity Studies exposing CIA misdeeds, 
had learned that Schorr wanted to 
release the Report. Marks told this to 
his friend Robert Borosage, the Cen- 
ter’s young director. Borosage then 
called his friend Chuck Morgan, direc- 
tor of the Washington office of the 
American Civil Liberties Union, and 
said that although Schorr apparently 
didn’t want the Center’s help (the 
group w a s  too much identified as an 
antagonist of the CIA), he might be 
willing to release the Report through 
the ACLU. Morgan then called his 
friend Dan Schorr, saying that the 
ACLU would like to be helpful in any 
way it could. Somewhat taken aback, 
Schorr said that while he was grateful 
for the ACLVs interest, he didn’t 
want publication to  be an ACLU 
project. It was a reporters’ thing, 
Schorr said, and he had already con- 
tacted the Reporters Committee. 

Meaning to be helpful, Morgan 
then called his friend Jack Nelson, 
Washington bureau chief of The Los 
Angeles Times and told him that 
Schorr had the Report. The Times 
might be able to get a copy, Morgan 
said, if i t  were willing to print the full 
text. Nelson was interested, and made 
inquiries with his editors in Los 

13 LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



Angeles. Word came back that the 
Times wanted the Report but would 
insist on using “editorial discretion” 
in choosing what to  print. Having 
already decided against piecemeal 
publication, Schorr turned the offer 
down. 

(It would later be said that this 
windmill telephoning had made identi- 
fication of Schorr as the Voice’s 
source inevitable.) 

Fred Graham was the person on 
whom Schorr was actually depending, 
and Graham reported back that the 
Reporters Committee trustees had 
unanimously approved the arrange- 
ment. Just what that arrangement was 
is still a matter of dispute within the 
Reporters Committee. Several of the 
trustees believed that the group was to 
play a merely “passive” role- 
receiving, and publicly acknowledging, 
a contribution from Schorr in the 
amount he received from a publisher. 
But the committee, or at least one of 
its trustees, gave a more active sort of 
help: Fred Graham supplied Schorr 
with the name of a New York lawyer 
who knew the publishing world. 

The New York Intermediary 
The New York lawyer was named 

Peter Tufo, and his role in the story is 
intriguing. Tufo was a personal friend 
of Fred Graham (they had known 
each other for ten years) and 
Graham’s personal lawyer. When a 
desperate Spiro Agnew threatened, in 
the final days of his Vice Presidency, 
to subpoena some of Graham’s notes 
on the Agnew case, Tufo immediately 
flew to Washington. By most ac- 
counts, Tufo was a charming, intelli- 
gent man, who had left his Mid- 
western background far behind and 
made it big in New York, winning the 
trust of the New York business and 
political elite. He was also making his 
way in cafe society, photographed 
often by Women’s Wear Daily escort- 
ing Jackie Kennedy’s sister Lee 
Radziwill to the movies, to society 
dances, and the like. (Women’s Wear 
Daily called him a “walker”-their 
14 

gossip term for someone who escorts 
prominent socialites about town.) 

Finally, and most important, Tufo 
was a friend of Clay Felker, editor of 
New York and The Village Voice. 
Tufo was also a director of the parent 
company whichowned the two publica- 
tions. It appears to have been an 
extraordinary, multiple conflict of in- 
terest. 

The question of whom Tufo was 
representing would later cause enor- 
mous confusion. Tufo now says he 
thought he was representing the Re- 
porters Committee. The Reporters 
Committee now says he was repre- 
senting Schorr. He may in fact have 
helped Felker most. But at the outset, 
he was probably just doing a favor for 
his friend Fred Graham. 

Schorr explained to Tufo that he 
wanted to have the report published 
quickly, with an introduction. He 
thought by this point that he had the 
only copy, but he was uncertain 
enough to warn Tufo not to contact 
Quadrangle, The New York Times’ 
book company, on the chance that 
Crewdson did have a copy which he 
might then release. Schorr was still 
thinking like a journalist. Beyond his 
basic conviction that the Report 
should be released, Schorr wanted to 
release it first. But Quadrangle was an 
unlikely bet anyway; there were only 
two houses specializing in quickie 
paperbacks, Bantam and Dell. 

On Wednesday, February 4, Tufo 
called Oscar Dystel, publisher of 
Bantam Books. Dystel returned the 
call the next day, and Tufo outlined 
the proposal-in imprecise terms, but 
clear enough that Dystel understood 
what was being offered. Dystel said 
that Bantam, which had published the 
Pentagon Papers, would be interested, 
but would probably want to publish 
in a joint venture with a newspaper 
like the Post or the Times. “We would 
want to talk about this with a part- 
ner,” Dystel said. Dystel expected to 
see a copy of the Report the next day, 
but when Tufo relayed the conversa- 
tion, Schorr balked at the “joint 
venture” aspect. He was apparently 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



afraid that such a relationship would 
disturb CBS. (Meanwhile, Schorr’s 
business agent, Richard Leibner, was 
also making calls to Bantam and Dell.) 

Tufo called Schorr Thursday night, 
February 5, with an important mes- 
sage. He was getting nowhere with 
book publishers. “But I do have one 
firm offer,” he said, “Clay Felker.” 
Tufo did not say which of Felker’s 
publications was the potential pub- 
lisher (although that could easily have 
been inferred: it would be impossible 
for a magazine like New York to 
publish the entire report in one issue). 
Tufo did not mention his business 
relationship and friendship with 
Felker, either. He just said that Felker 
was willing to publish the full text, 
and that he would make a “substan- 
tial” contribution to the Reporters 
Committee. 

Schorr groaned: “Oh, no. . . I’ve 
got to think about that. It’s just too 
awful.” And it was. For if there was 
one publisher Dan Schorr would not 
have wanted to entrust with the Pike 
Report, introduced by Dan Schorr, it 
was Clay Felker. In May 1975 Felker 
had published a very critical piece on 
Schorr in the Voice, written by Ann 
Pincus, a Washington free-lance and 
the wife of Washington Post reporter 
Walter Pincus. The next month, 
Felker published another Schorr pro- 
file, which Schorr also disliked, in 
New York. Schorr had been stung, 
especially by the Voice piece. His 
reaction when it first came out, a 
friend recalled, was “hysterical,” and 
he threatened to sue for libel. Months 
later, he still refused to talk to the 
author, Ann Pincus, even when the 
two found themselves together in 
Aspen during the summer of 1975. 
Pincus had questioned Schorr’s profes- 
sionalism, and that, to Schorr, was 
unforgivable. Moreover, the Voice had 
been critical of CBS in recent months 
(so much so that CBS people were 
joking that Felker had a secret alliance 
with NBC), and Schorr was enough of 
a company man to be offended by 
that, too. 

The prospect of publication in the 

The Washington Monthly/April 1976 

Voice had obviously agitated Schorr. 
“Think about it,” Tufo said. “But the 
offer is valid only until tomorrow. 
Felker has to have the document 
tomorrow afternoon. ” 

Such an ultimatum was typical of 
Felker, dubbed “New York’s Budding 
Beaverbrook” by [MORE] in 1975. 
One young writer would recall that 
Felker had used a similar hurry-up 
style in offering him a job as an 
editor-saying in one machine-gun sen- 
tence: “You wanna job? Whad’dya 
make? I’ll pay’ya more!” But in this 
case, Felker had a special reason for 
hustling a potential contributor. His 
f i t  national issue of The Village 
Voice, planned for months, was 
coming out the next week. With the 
Pike Papers stuffed inside, it would 
probably sell out nationwide, at- 
tracting notoriety and new revenues 
for the financially ailing paper. 

Schon’s Mistake 
Schorr must have felt wretched. 

Here he had embarked on a First 
Amendment crusade, but the one fm 
offer of publication had come from a 
publication he had reason to dislike. 
What was more, he had only 24 hours 
to make a decision. In a sense, he had 
no choice: he would give Felker the 
Pike Report, fulfdling the promise he 
had made to himself. But he would do 
no more. Somebody else would have 
to write the introduction. And, to 
spare himself personal embarrassment, 
Schorr would ask that his role in the 
transaction be kept quiet. 

In this sudden change of plans, 
Schorr made his only major mistake in 
the Pike Papers affair. He had, com- 
mendably, wanted to take credit for 
releasing the Report, and to help 
explain its meaning to the public. But 
now, apparently, recalling past indig- 
nities-and thinking more about the 
form of publication than about con- 
tent-he was asking for anonymity. 
Dan Schorr, more than most, should 
have learned to be thick-skinned 
about such criticism as he had re- 
ceived in Felker’s publications. He 

15 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



hadn’t, and he would pay a severe 
price. For it seems clear, with hind- 
sight, that open publication, with Dan 
Schorr’s by-line on the introduction, 
would have spared Schorr most of his 
later problems with Congress, the Re- 
porters Committee, and CBS. 

(There is one other plausible specu- 
lation: that Schorr had last-minute 
source problems of his own. It is 
conceivable that whoever had given 
Schorr the Report in the first place 
learned that he was about to release it 
and insisted that Schorr provide a 
buffer of protection by not identify- 
ing himself in any way with publica-‘ 
tion. This explanation-it could not be 
confirmed-would place Schorr’s be- 
havior in a more favorable light.) 

Schorr called Tufo Friday morning 
and told him that Felker could have 
the Report but would have to write 
his own introduction. The Report 
would be waiting at Schorr’s house in 
Cleveland Park. Tufo called Oscar 
Dystel at Bantam and told him that 
the Report had “gone elsewhere.” 
And then, on Friday afternoon, Tufo 
left New York for the weekend. 

The last-minute transformation of 
the project into a surreptitious, 
hushed-up deal would prove ruinous 
for Dan Schorr. But if anything, it 
increased the sex appeal of Felker’s 
big scoop. 

Felker wanted to get his hands on 
the Report immediately, so he dis- 
patched his secretary, who took the 
air shuttle down and back, picking up 
the document from Schorr’s house- 
keeper. (The secretary would later 
have a bitter argument with her hus- 
band about whether she did the right 
thing in helping transmit the docu- 
ment.) 

Felker had chosen Aaron Latham 
to write the introduction. Latham was 
a careful reporter, who had made a 
name at The Washington Post before 
coming to New York. Under Felker’s 
tutelage, he had become a master of 
the “reconstruction” story -recreating 
in loving detail the events of Nixon’s 
Saturday Night Massacre, for example, 
and two years later, recreating in 
16 

similar fashion Ford’s firing of James 
Schlesinger and William Colby. 
Meticulous in his writing and attentive 
to his editor’s advice, Latham was 
Clay Felker’s star. “Clay had a crush 
on Aaron,” obseded Sally Quinn, 
who had reason to dislike them both 
after Latham wrote a savage profile of 
Quinn for New York. (“I can have any 
penis I want,” was one memorable, 
but according to Quinn, innaccurately 
quoted, line.) Quinn’s comments may 
have been excessive, but Latham was 
close to Felker, and the ideal trusted 
aide to execute the Pike Papers proj- 
ect. 

Operation Swordfish 
When Latham walked into the New 

York offices that Friday afternoon, 
Felker took him aside. “We have a 
Pentagon Papers situation here,” he 
said. He gave Latham the Report and 
asked him to make three copies: one 
for Felker, one for the typesetters, 
one for Latham to use in preparing his 
introduction. The operation, code- 
named “Swordfish” by Felker, would 
soon be moved to  a secret head- 
quarters at the offices of the Voice’s 
typesetters, Sterling Graphics. But 
that afternoon Latham had to copy 
the entire 338-page draft in the 
crowded New York office. Felker, it 
seemed, had forbidden partitions, on 
the theory that people performed 
better with other people looking over 
their shoulders. Latham had to tell 
passersby that he had written a novel. 

The exact form which publication 
would take was still in question. The 
Report would be inserted in The 
ViZZuge Voice-that much was fairly 
clear. But there had been discussion 
with Schorr about the publication of a 
special 64-page “one-shot”-a copy of 
the Report which could be sold with 
the Voice and sold separately, too. On 
Friday afternoon, Felker discussed the 
“one-shot” with Latham, hew York 
editorial director Shelly Zalaznick, the 
circulation director, and the distrib- 
utor. The discussion was inconclusive. 
There were some jokes about the risks 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



everybody was taking. Felker hypoth- 
esized his own arrest: “I’m going to go 
down screaming-‘You never got the 
higher-ups. You never got Kay 
Graham’ ” Latham went home to 
72nd Street to read his copy. 

By Saturday Latham was the only 
one who had read the report through, 
and he was distressed. He had been 
looking for the major news story, the 
new scandal, the scoop, which the 
Voice could banner. But (as Schorr 
could have told him) all the headlines 
had already been printed. Latham was 
also worried that other publications 
might be preparing to run verbatim 
excerpts of their own. He called a 
friend on the Pike Committee, who 
confirmed that most of the findings- 
perhaps 70 per cent-had indeed al- 
ready been reported. But the staff 
member also made it clear that the 
Schorr copy, now in possession of 
Clay Felker, was probably the only 
one extant. 

“Once I realized that not everyone 
had it, I knew we were on to some- 
thing,” Latham would recall. The laws 
of supply and demand, not the Re- 
port’s contents, made the document 
valuable. It was suppressed-therefore 
a hot property. Latham realized that 
the headline would have to be, in 
effect, “The Village Voice Publishes 
Pike Report.” That was the news-the 
act of publication. 

On Sunday morning, on his way to 
get a cup of coffee, Latham met 
Shelly Zalaznick, who was on his way 
to the Sterling Graphics office. 
Latham explained his worry that there 
was not much sensational news in the 
Report. The two agreed, tentatively, 
that the one-shot (which had been 
Dan Schorr’s last hope for respectable 
publication of the full text) was a 
loser. Later that day, Felker agreed. 
The Report would come out , in abbre- 
viated form, as a 24-page insert in the 
regular edition of the Voice, folded 
into the usual jumble of Voice ads for 
massage parlors and dirty movies. 
There was some discussion about 
raising the price for this issue. Felker 
decided that there had already been so 

many price rises (the newsstand price 
had increased from 25 to 35 to 50 
cents during Felker’s short tenure) 
that regular Voice readers would get 
angry. 

Latham stayed up all night Sunday 
writing the introduction. Meanwhile, 
the report was being typeset, with the 
slug “Swordfish,” and proofread. 
There was also some editing to be 
done, since even in agate type, the 
Report would never fit into the 24- 
page format. Part I, detailing the Pike 
Committee’s frustrations in trying to 
get information from Henry Kissinger, 
was dropped entirely on the grounds 
that it was “boring.” (It would be 
published the next week after requests 
from reporters and others.) In addi- 
tion, about two thirds of the foot- 
notes in Part I1 were cut-with the 
editors trying to preserve only those 
quoting classified CIA or State De- 
partment cables. “The rest were really 
boilerplate,” Latham recalled. (Pike 
Committee staff members, however, 
would be despondent when they read 
the Voice edition and saw the cuts, 
since they felt that much of their case 
was developed in the careful docu- 
mentation of the footnotes.) 

By Tuesday, the Voice’s presses 
were rolling. The next day, Wednes- 
day, February 11, the Voice was 
heading toward newsstands across the 
country. It was a gala premier for 
Felker’s first national issue-with a 
New York Daily News-style full-cover 
headline in red type: “The CIA R e  
port the President Doesn’t Want You 
to Read.” And Clay Felker had it. 
William Safire (among others) called 
to congratulate him. 

Meanwhile, in Washington, all hell 
was breaking loose. It was suddenly 
gangland war among the journalists, 
friends, and friends of friends who 
had hovered around the project. What 
was the Report doing in the Voice? 
And where was Dan Schorr’s introduc- 
tion? Was he even the source? 

Laurence Stern of The Washington 
Post knew that there was a story here. 
Conversations with people who had 
knowledge of the matter led Stern to 

The Washington Monthly/April 1976 17 LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



suspect strongly that Schorr was the 
source. Harry Rosenfeld could con- 
firm that Schorr had had a copy. But 
it was difficult to confirm that Schorr 
had made it available to Felker. (The 
Post’s Bob Woodward called his friend 
Latham that Wednesday afternoon 
and asked who the Voice’s source was. 
Latham said he would divulge the 
name if Woodward would tell him 
who “Deep Throat” was.) 

A League of Frightened Men 
After making some calls, Stern 

contacted Dan Schorr, and there en- 
sued an extraordinary cat-and-mouse 
conversation, weaving back and forth, 
on and off the record. Stern, who felt 
that Schorr wanted “plausible deni- 
ability” on the record, made it as clear 
as he could “without being insulting” 
that he knew Schorr had given the 
Voice its copy. Schorr insisted on the 
record that he was not the source, but 
explained off the record some of what 
had happened. The line between off 
and on became blurred, and Schorr 
felt he had been betrayed the next 
morning when Stern’s story on the 
“Journalistic Morality Play” appeared, 
naming Schorr as the source. 

Stern’s motivations for writing the 
story bear examination. Rightly or 
wrongly, reporters usually avoid 
naming sources-their own or other 
people’s. Stern had broken the unwrit- 
ten rule in this case. Some would later 
question whether Stern’s resentment 
at failing to get the Report himself 
when two other colleagues had it 
might have been a subtle motivation. 
But those who knew Stern found this 
implausible. “Stern is one of the few 
reporters who doesn’t have a vindic- 
tive streak,” Leslie Gelb of the Times 
observed. “It took courage for him to 
break the usual taboo on writing 
about other reporters.” Stern himself 
would later explain that he had first 
learned about the story almost by 
accident and that he felt he had a 
responsibility to publish the informa- 
tion he had accumulated. He reasoned 
that “when the press gets involved in 

18 

clammy affairs, we’ve got to be ready 
to report on them” 

The recriminations were already 
beginning at the Reporters Commit- 
tee, whose trustees were seeing the 
project to which they had devoted 
hundreds of hours of spare time en- 
snarled in controversy over exchange 
of a classified document for money. 
They were angry: most of all at Dan 
Schorr, whose decision not to take 
credit in the Voice had given the 
whole arrangement a clandestine, 
guilty-handed aura. 

On Thursday, February 12, Dan 
Schorr issued a statement admitting 
he had provided the Report to the 
Voice and denouncing the Reporters 
Committee for “leaks.” The situation 
began to get vicious. Trustee Bob 
Maynard, a Post editorial writer, re- 
torted that Schorr was “trying to  
make us a partner in his calumny.” 
Trustee Jack Nelson told a reporter 
that Schorr was “just a no-good shit 
trying to transfer blame to the com- 
mittee in case his source gets burned.” 
Steering Committee member Ken 
Auchincloss, managing editor of 
Newsweek, resigned from the com- 
mittee in protest. Old friendships ex- 
ploded that Thursday, as reporters 
began telling tales on other reporters- 
to reporters covering the story of the 
story. 

The Reporters Committee trustees 
were feeling more chagrined than they 
needed to, and their sense of being 
caught unwittingly in the act of some- 
thing sly, involving money, led them 
to suppress much of the true story of 
their dealings with Schorr. But there 
was another reason for their anxiety 
and obfuscation. One of the trustees, 
Fred Graham, was deeply involved in 
the publication arrangement. It was 
already clear that Schorr was in trou- 
ble at CBS (he would soon be taken 
off the intelligence beat, then sus- 
pended altogether from reporting), 
and the trustees hoped that by sepa- 
rating the Reporters committee from 
Schorr, they could help protect 
Graham. A lawyer himself, Graham 
refused repeatedly to discuss any facet 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



of the story with reporters-saying 
that he was “deferring to  the wishes 
of the lawyers” and that “we’ve got to 
protect ourselves now.” 

Meanwhile, as the journalists were 
behaving like a league of frightened 
men, others in Washington moved to 
take what advantage they could from 
the disclosure. President Ford offered 
“the full resources and services of the 
executive branch” to track down the 
person who had leaked the document 
to Schorr. Secretary of State Kissin- 
ger, in what was described as “an 
unusually hoarse and tense voice,” 
told a press conference that the 
Schorr leak was “a new version of 
McCarthyism,” which had “done dam- 
age to the foreign policy of the United 
States” in some way that he was too 
mortified to explain to the churls of 
the press. On Capitol Hill, House 
Intelligence Committee chairman Pike 
and staff director Field opined that 
they suspected the leak had come 
from the executive branch, as part of 
an effort to discredit the committee. 
Field would later explain, “You’re 
dealing here with propaganda experts, 
whose stock-in-trade is to turn issues 
to their advantage.” The counter- 
culture magazine, Crawdaddy, assum- 
ing that Field must be right (after 
all. . . who had benefited?), immedi- 
ately assigned a reporter to expose the 
conspiracy. Rep. Samuel Stratton, in 
the meantime, introduced a successful 
resolution to investigate whether Dan 
Schorr should be held in contempt of 
Congress. 

Ironies Gross and Delicate 
As Larry Stern would later ob- 

serve, “Evelyn Waugh, at his bitterest, 
could not have written a more de- 
pressing story.” Schorr-deserted by 
most of his colleagues, threatened 
with a contempt citation, in danger of 
losing his job-was the only one who 
seemed to have a clear understanding 
of what had happened. He had done 
what he felt he had to and he was 
paying the price. 

The gross irony of the matter was 

The Washington Monthly/April 1976 

that Schorr’s victimization came not 
at the hands of the government, but 
from the world in which he lived, 
worked, went to parties. His problems 
were, for the most part, created by his 
friends-other journalists, other liber- 
als, others who shared his anger at the 
CIA. These people surrounded Schorr 
as soon as it was known that he had 
the hot item, wanting to make them- 
selves useful, offering help, reinforce 
ment-and then calling up other 
friends to chat about the matter. As 
the papers made their way across the 
spider web of the journalistic/social 
elite of Washington and New York, a 
little of Dan Schorr stuck at each 
point of contact, and finally he was 
caught. 

Schorr himself was a part of this 
spider-web world, and it must be said 
that he played a major role in his own 
entrapment. For when he let an old 
resentment against Clay Felker and 
The ViZZage Voice overrule his proper 
instinct to  release the Pike Report 
openly, he plunged himself into the 
very world of secrecy, backstabbing, 
and betrayal which he had spent his 
career exposing. 

The delicate irony was that 
Schorr’s personal act of conscience 
seemed to have gone in vain. He had 
believed that release of the document 
would stimulate public discussion of 
the role of intelligence in a democ- 
racy, but he was in error. In the days 
after the Report was published there 
was not a single major analysis of its 
contents. There was no great debate 
over intelligence; no spontaneous 
court of public opinion; no apparent 
need, or even desire, to know-no sign 
whatsoever, in fact, of the vibrant 
democratic consciousness that journal- 
ists like to invoke when ferreting out 
secrets. 

Instead, the public seemed to be 
angry at Dan Schorr and desirous to 
protect the fragile institutions of 
government from the assaults of 
people like him-people who, in the 
public mind, were weakening the 
country, exposing its foreign agents to 
assassination, divulging its secrets. 

19 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



This reaction was especially unfortu- recriminations, had done no more 
nate in the case of the Pike Report, than what it had always done in the 
which provided citizens with genu- past-help reporters who believed that 
inely useful information. Unlike ear- the First Amendment right to publish 
lier examinations of the CIA, this was outweighed any other consideration. 
not a colIection of sensational revela- And the Congress, which now, facing 
tions and blown covers. It was, in- reelection, wanted to disown the Re- 
stead, an attempt to analyze the con- port, had commissioned it in the first 
sistently poor performance of our place in a flush of democratic senti- 
intelligence network abroad. The goal ment, believing that the anarchic proc- 
of the Report was, ultimately, to ess of debate in an open society, with 
strengthen the CIA, not weaken it, Congress always at the throat of the 
and i t  provided the kind of facts executive, and the press always at the 
about intelligence that informed citi- throats of both, was preferable to the 
zens do need to know. imperial presidency, the cult of intel- 

tunate, but i t  was real nonetheless. Those noble sentiments faded in 
There was, in the meantime, a pained February 1976, as after three bruising 
silence from most of Schorr’s col- years, Washington’s great experiment 
leagues (Tom Wicker was a notable in democracy began to seem too 
exception); but in the silence, one dangerous, too raucous, too free. 
could sense a dawning recognition We were all bureaucrats now, more 
that although Dan Schorr had done no concerned about the threat of leaks 
more than what a good reporter is than with understanding the vital in- 
supposed to do-get out the facts-he formation they conveyed, And so an 
had misjudged the public temper. This extraordinary period in our nation’s 
was not the Pentagon Papers and he history-in which the power and secre- 
was not Daniel Ellsberg, and this was cy of the executive branch had, for a 
not even the same country, anymore, moment, been challenged; in which 
that had needed the press to batter its the scourge of CIA dirty tricks had, 
corrupted institutions, force a lying for a moment, been lifted; in which 
President out of office, strip the cover the lassitude of the Congress had, for 
of national security from the CIA. a moment, been dispelled-seemed to 
The necessary demolition had been have come to an end. Dan Schorr was 
accomplished, and the country was the immediate victim, but we were all 
like a wounded animal, leaderless and likely to pay a price. 
confused. But Dan Schorr-ever the 
reporter-was still battering away. It Answers March 
was an act of conscience-by one of 
the country’s most dedicated broad- 
cast journalists-but it suggested the 
limits of the press’s role. 

In this sense, something had 
changed. Schorr could rightly claim 
that he had only been doing his job. If 
information came into his possession, 
his only responsibility, his only 
choice, was to make it available to the 
public. And until the Big Leak, this 
view seemed widely accepted. CBS, 
which would later suspend Schorr, 
had not protested when he used the 
Report to scoop the other networks 
and win prestige for the corporation. 
The Reporters Committee, for all its 

The public reaction was unfor- ligence, and the rest. 

rn 

20 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



Memoof theMonth 

F F l C E  OF F A C I L I T I E S  E N G I N E E R I N G  AND P R O P E n T Y  MANP.GEf.:ENT 

A S H l l : G T O N ,  D.C.  20201  . - .. -. - . ._ . . .  .. ... .. .. - _.- ...: - . %  . . .  . .  . . .  

. . . .  

3 :  

R3V : 

UBJECT : 

iealt h Facility . . .  Planning and Development - - -- Projew .._._ 
. . . . . . . . . . . .  . .  . . . . . . . .  _. . . .  __- .. .  ...... . .  ... - . .  .- - - .. 

D i s t r i b u t i o n  A a4TE: January 1 4 ,  1976 

P r o j e c t  O f f i c e r  
O f f i c e  o f  P lann ing  and Deveiopment. OFEP?: 

December P r o g r e s s  Report  

DJring D e c h e r  1975. t h e  major  p rogres s  has  been t h e  development,  
p u b l i c a t i o n  and d i s s e n i n a t i o n  of t h e  "green book" document. Th i s  major  
p r o g r e s s  r e p o r t  w a s  widely c i r m l a t e d  as a p r e l i m i n a r y  d r a f t  and t e c h n i c a l  
r e sponse ,  and r e f inemen t  ha. been achieved i n  a v a r i e t y  o f  ways, i n c l u d i n g  
broad-based workshops,  t ech i : i ca l  c o n t a c t  mee t ings ,  t e l ephone  i n t e r v i e w s ,  
and d i r e c t  correspondence.  S p e c i f i c  items o f  o u t p u t  con ta ined  i n  the 
green book p r o g r e s s  r e p o r t  i nc lude :  

1. A.  g e n e r i c  h e a l t h  and f a c i l i t i e s  p l ann ing  and development flow 
c h a r t  which d e p i c t s  t h e  g e n e r i c  p rocess  a t  f o u r  l e v e l s  o f  
h i e r a r c h i c a l  concern -- i n s t i t u t i o n a l ,  h e a l t h  systems agency, 
state agency, and Fede ra l .  The f low c h z r t  p r o c e s s  i s  
complenented by n a r r a t i v e  d e s c r i p t i o n  o f  each s t e p  i n  t h e  
p l ann in?  p rocess .  

2.  A m a t r i x  t h a t  d e n o n s t r a t e s  t h e  l e g a l  framework (P.L.93-641) f o r  
h e a l t h  fac i l i t i es  p lann ing  and development,  t h e  h i e r a r c h y  of 
r e s p o n s i b i l i t i e s ,  expected p roduc t s  emanating from ass igned  
r e s p o n s i b i l i t i e s ,  i e e n t i f i c a t i o n  o f  HEW c o n t r a c t o r s  and in-house 
e f f o r t s  a3a res sed  t o  v a r i o u s  ele?.cnts o f  t h e  total h e a l t h  
? iar .nin$ p r o c e s s  keye5 t o  c u e  dd te s  f o r  oucpcts ,  and t h e  
i5ent i i rca: ivr .  o i  F C S S ~ D ~ ~  ga?z. 

3. A review of t h e  s t a t e - o f - t h e - o r t  for c o p r e h e n s i v e  area-wide 
h e a l t h  p l ann ing ,  i n s t i t u t i o n e l  program p lann ing .  and f a c i l i t y  
f u n c t i o n a l  and space  p rogrx -dng .  

i ;>rk is w e l l  ahead o f  s chedu le .  Th i s  has  r e s u l t e ?  from t h e  e x t e n s i v e  
e f f o r t  p l a c e d  on the d e v e l o w e n t  o f  t 5 e  g e n e r i c  h e a l t h  f a c i l i t i e s  p l ann ing  
p rocess  s i n u l t a n e o u s  w i t h  t h e  development c f  t n e  s t z t e - o f - t h e - a r t  p o s i t i o n  
p a a e r s .  

Dcring t h e  m n t h  of Janua ry ,  we w i l l  f i n a l i z e  t h e  g reen  book and t h e  g e n e r i c  
p l ann ing  p rocess .  I f  you have i n p u t s  to aake  and have n o t  y e t  done so, 
p l e a s e  c o m u n i c a t e  w i t h  m e  o r  t h e  c o n t r a c t o r  as soon as p o s s i b l e .  

The n e x t  major product  w i l l  be  a "Blue Boo):" con:aining planninq 
methodology and t h e  rudimentary beginnings of  hou-to-do-it  
Manuals. yLw4e &LJ/ 

Thomas A.  Clary 

I 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


