
The Penfa&on Press: 

Illustration by Matt Wuerker 

Prisoners Of Rc 
40 THE WASHINGTON MONTHLYISEPTEMBER 1983 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



m -  U 
by Timothy Noah 

It’s the kind of story that investigative reporters 
are supposed to fantasize about. A major defense 
contractor is caught overcharging the government 
by several hundred million dollars for exorbitantly 
priced spare parts and hefty raises for employees. 
A middle-level Pentagon official who reports the 
abuses to his superiors is immediately slated for 
transfer. When the whistleblower finally goes 
public, top officials at the Department of Defense 
launch a campaign to discredit him and force him 
into early retirement. To look into some of the 
charges raised, the Pentagon appoints an in- 
vestigating committee chaired by a man who is 
a paid consultant of the main contractor under 
suspicion. The committee finds no evidence of 
wrongdoing. 

Fascinating as it all sounds, unless you’re a 
regular reader of the Washington Times, the 
Federal Times, the Hartford Courant, or one of 
the Florida papers, or a regular viewer of ABC 
News’ “20-20, ” you’ve probably missed out on 
this saga. The story of a Pentagon whistleblower 
named George Spanton has received virtually no 
attention in the nation’s leading newspapers, wire 
services, and evening news shows; if these news 
organizations have covered the Spanton story at 
all (and most haven’t), they’ve assigned it the kind 
of play usually reserved for the GSA’s new regula- 
tions on leasing office furniture. 

That so many important journalists and their 
editors have missed the Spanton story is more 
surprising when you consider the rash of first- 
rate stories that have recently appeared about 
faulty weapons systems and huge cost overruns. 
These stories reveal a new combination of skep- 
ticism and sophistication in the press corps’ ap- 
proach to the military. But dismaying shortcom- 
ings remain in how the Pentagon is covered, as 
the Spanton story reveals. 

Clark Mollenhoff of the Washington Times is 
a hulking, sixtyish man who speaks in a low 
croak and tracks down stories with a determina- 
tion that is legendary among his fellow 
Washington reporters. (“He has this tendency, ” 
says one, “to get on an issue and ride it, ride it, 
ride it?) His tenacity is not always regarded 
favorably by Mollenhoff s fellow journalists. In 
Timothy Crouse’s The Boys On The Bus, an 
anonymous member of the White House press 
corps calls Mollenhoff (then a Washington cor- 

Timothy Noah is an editor of The Washington 
Monthly. 

THE WASHINGTON MONTHLY/SEPTEMBER 1983 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



respondent for the Des Moines Register) “the 
Male Sarah McClendon:’ referring to the eccen- 
tric White House correspondent who presidents 
under fire at press conferences can usually count 
on to change the subject. The comparison is re- 
vealing of how the respectable press tends to lump 
its uncool or unusual colleagues into the same 
category of irrelevance. Mollenhoff may embar- 
rass other reporters with his sometimes strident, 
sometimes humorless approach, but he repeated- 
ly gets the stories that they have missed because 
they kept their cool. 

Mollenhoff first heard ,about Spanton from 
one of his sources in the spring of 1982. Span- 
ton was working for something called the Defense 
Contract Auditing Agency-the branch of the 
Defense Department that audits contracts-in 
West Palm Beach, Florida. As a Pentagon 
auditor, Spanton had written a 15-page report on 
excessive wage hikes among companies with 
government contracts. The firms, Spanton had 
found, were granting raises of 15 to 20 percent 
to their employees while federal employees were 
getting raises of only 5 to 8 percent. This didn’t 
strike Spanton as very fair; why should people 
whose livelihood depended on the government 
receive better treatment than those who worked 
for the government? Surely, Spanton’s superiors 
would want to look into this further. 

Only they didn’t. What they really wanted to 
do once they took a look at George Spanton’s 
audit was transfer him to Los Angeles. Spanton’s 
report was stirring up trouble at Pratt & Whitney, 
a division of United Technologies that made jet 
engines (and spare parts for those jet engines) in 
West Palm Beach. Spanton had singled out Pratt 
& Whitney for $150 million in “excessive wage 
escalation? He also called for greater access to 
Pratt & Whitney’s books, as well as an industry- 
wide audit. In effect, Spanton was calling into 
question the DCAA’s traditional kid-gloves ap- 
proach. The reflexive bureaucratic response was 
to send the spoilsport away. Spanton’s superiors 
at the DCAA regional office in Atlanta and at 
the Washington headquarters-Paul Evans and 
Charles Starrett, respectively-threatened to fire 
him if he did not agree to the transfer. 

This reaction is less surprising when you con- 
sider the reason the DCAA was created back in 
1964. Since the late fifties, the GAO had been 
conducting some fairly vigorous audits of defense 
contracts under Comptroller General Joseph 
Campbell. This had led to some embarrassment 
for Robert McNamara, who as secretary of 
defense was responsible for preventing waste in 

t the Pentagon. To avoid further embarrassment, 
McNamara merged the auditing functions of the 
four services into one, centralized Pentagon 
auditing agency-the DCAA. 

Once the DCAA was comfortably in place, 
McNamara argued that it would be “waste and 
duplication” for the GAO to audit defense con- 
tracts too. It was a classic administrative end-run: 
first, create a bureaucracy designed to duplicate 
that of an opposing agency; then eliminate the 
opposing bureaucracy in the name of efficiency. 
Under Elmer Staats, Campbell’s more docile suc- 
cessor, the GAO more or less stopped auditing 
defense contracts. This left the job to civilian 
Pentagon employees working under men who 
were looking ahead to careers in defense contrac- 
ting themselves once they retired from the 
military. Small wonder, then, that George Span- 
ton aroused hostility from his superiors when he 
proposed cracking down on Pratt & Whitney. 

Caspar Weinberger stumbled into the story 
when he came by the Washington Times for 
lunch one day in August 1982 and was asked by 
Mollenhoff what would happen to Spanton. 
Weinberger said he hadn’t heard of him. When 
Mollenhoff told him about attempts to transfer 
Spanton against his will, Weinberger said, “That 
would be totally contrary to every policy we’ve 
got. We are seeking these suggestions? A few days 
later a spokesman for Weinberger said Spanton’s 
transfer would be held off until March, at which 
time Weinberger assumed (wrongly, it turned out) 
that Spanton would be due for a routine five-year 
transfer. 

Meanwhile, a few other stories about Pratt & 
Whitney bubbled to the surface. Among them 
was a report by Robert Hancock, deputy chief 
of the commodity division of the Air Force Lo- 
gistic Center at Tinker Air Force Base in 
Oklahoma that found Pratt & Whitney had rais- 
ed prices on some of its spare parts more than 
300 percent in fiscal 1982. In one instance, a jet 
engine spare part had shot up in price from 
$35,189 to $190,855. There was also a Mollenhoff 
story about a retired Air Force general, Alton D. 
Slay, who had been appointed to a government 
panel set up to study spare part overruns after 
the release of Hancock’s report. Slay, it turned 
out, was simultaneously a paid consultant for- 
you guessed it-Pratt & Whitney. The panel con- 
cluded that no fault lay with Pratt & Whitney or 
Air Force personnel and recommended a $4 
billion increase in the appropriation for spare 
parts. 

By now it was March and, in the minds of 

42 THE WASHINGTON MONTHLYEEPTEMBER 1983 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



George Spanton’s superiors, time for him to leave. 
To defend the transfer, they cited DCAA regula- 
tions that auditors be shifted around every five 
years. But when Spanton read the regulations, he 
found that auditors were to be shifted every five 
to seven years. Moreover, Spanton, then 62, 
planned to retire the following December, and the 
rules specifically permitted auditors in that situa- 
tion to remain. No, no, the DCAA insisted, Span- 
ton had to move because auditors who stayed in 
one place tended to get too, uh, cozy with the 
companies they were auditing. 

If Spanton was getting cozy with his clients, 
he had a strange way of showing it: he was pro- 
viding help to an FBI investigation of Pratt & 
Whitney, which by then was being probed by a 
federal grand jury for possible fraud in its ex- 
pense accounts. 

To fend off attempts to transfer him, Span- 
ton had filed with the Merit Systems Protection 
Board. In April 1983 the board blocked Spanton’s 
transfer temporarily. Then Caspar Weinberger 
wrote a letter to a dozen senators and represen- 
tatives explaining that Spanton’s proposed 
transfer was “common practice. . . to avoid the 
perception of ‘clientitis: ” Weinberger’s letter fail- 
ed to explain how Spanton’s aid to the prosecu- 
tion of Pratt & Whitney could possible be con- 
strued as affectionate. (Maybe the secretary had 
a complicated Freudian theory to explain it all.) 
Anyway, at the same time, Charles Starrett Jr., 
director of the DCAA, was providing the op- 
posite (and more candid) explanation: Spanton 
was being transferred because Pratt & Whitney 
executives refused to provide Spanton with data. 

In other words, the director of the primary 
audit agency for defense contracts was admitting 
that the government would not force contractors 
like Pratt & Whitney to put up with auditors they 
didn’t like. What did the Pentagon brass make 
of this? Vincent Puritano, the Pentagon com- 
ptroller, wrote Starrett to express his confidence 
that, “under your leadership, the auditors will 
continue as they have in the past to look at all 
claims. . . and question any they feel should be 
questioned!’ It was back to business as usual. 

There you have it-the story that The New 
York Times, The Washington Post, and the even- 
ing news shows slumbered through for a year. It’s 
a little complicated, and it requires looking back 
to events that happened two decades ago, but you 
would think the story would seem important 
enough for reporters to make a special effort. 
Every week at least one of our leading papers 
publishes an indignant editorial about what the 

THE WASHINGTON MONTHLY/SEPTEMBER 1983 43 

Defense Department is doing to the deficit. Yet 
here was a perfect illustration of why the defense 
budget is as big as it is-and no one wanted to 
publish it. Why? 

Most Washington reporters consider 
themsleves outsiders and feel duty-bound to 
maintain a healthy distance from the government. 
They like nothing better than having a tough 
question to lob at a White House official at a 
press conference, for example, and usually con- 
sider it unprofessional when their colleagues take 
a job in government. Still, there is something 
peculiarly ritualistic about this adversary relation- 
ship that makes you wonder whether reporters 
are genuinely confident about challenging the 
status quo. Those tough questions, for example, 
tend to address more banal concernsL‘Would 
you reveal this secret?” “How would you respond 
to this criticism?” and so on-rather than 
challenge the basic assumptions behind those 
concernsL‘Why are we doing this?” “Wouldn’t 
it be better to do this?” etc. And the predisposi- 
tion to disapprove of taking jobs in government 
suggests that deep down reporters really do feel 
vulnerable in their dealings with authority, and 
musn’t allow themselves to get carried away. 

The result is that reporters cultivate a detach- 
ment toward the workings of government. Stories 
are not supposed to be crusades; reporters who 
hammer away on certain topics that the rest of 
the pack haven’t developed an interest in are 
suspected of not merely pursuing a story but try- 
ing to effect change. And trying to effect change 
is not considered respectable by most journalists. 

This has remained true even after the changes 
that came to journalism after Watergate. 
Watergate made dramatically clear that beat 
reporters are overly susceptible to what Caspar 
Weinberger would call “clientitis? Embarrassed 
by the inadequacy of their beat reporters to get 
the Watergate story, major newspapers and TV 
news organizations hired aggressively adversarial 
reporters whose duty it is to dig up the stories 
that lie outside the cloistered world of press con- 
ferences, news releases, and background briefings 
(which, at the Pentagon, are actually referred to 
as “vesper sessions. ”) In this category fall 
reporters like the Times’ Charles Mohr and the 
Post’s Fred Hiatt. These reporters have helped 
raise the standards of investigative reporting for 
daily news organizations by taking a more skep- 
tical view of official Washington than their beat 
counterparts can. 

On the surface, this good cop/bad cop ap- 
proach to journalism should make coverage of 

LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



a story like this easier; the beat reporters would 
just leave it to the investigative reporters. But the 
conventions of reporting made coverage of the 
story Mollenhoff had broken a little difficult. 
Unlike the beat reporter, who is willing to do a 
story that everyone else is doing, an investigative 
reporter is supposed to shun stories that don’t 
allow you a scoop. More than once I heard good 
investigative reporters refer to the story of George 
Spanton and the DCAA as “Mollenhoff‘s 
story. ” What was the point of telling it again 
when Mollenhoff had told it so well? 

Set aside the obvious answer to that 
question-that the Washington Times isn’t read 
by many people in Washington, let alone the rest 
of the country-and accept the proposition that 
investigative reporters shouldn’t tell the same 
story twice. That still leaves a lot of avenues for 
an imaginative reporter to perceive emanating 
from the Spanton story. Inspiration isn’t the same 
as theft, as any artist will tell you: Michelangelo 
spent a lot of time studying the Belvedere torso, 
but no one would call his Moses a fake. To ex- 
tend this flattering analogy to reporters, there 
would have been nothing unoriginal in tracking 
down a few leads that Mollenhoff’s story should 
have brought to mind. 

The labor story is a case in point. Although 
high labor costs are one of the biggest reasons 
for astronomical yearly Pentagon budgets, the 
press has done little to expose them. Partly this 
is because reporters are reluctant to criticize huge 
labor increases if they can’t also reveal huge 
management salaries-information government 
contractors withhold from reporters on the 
grounds that it’s “proprietary. ” But this “pro- 
prietary” claim is pure arrogance; why should we 
take these managers’ word that their salaries are 
in line with the Defense Department’s contrac- 
tual guidelines when all the evidence indicates 
contrary? Rather than bow to this dubious claim, 
reporters should be digging into this matter. 

Another rich area for reportorial mining is the 
DCAA itself. The evidence provided by Spanton’s 
case suggests. that this agency is not the most ag- 
gressive watchdog in the federal government. Call 
it sour grapes, but on one of the all-too-rare oc- 
casions when the GAO took a look at defense 
contracting, it left a definite impression that 
George Spanton isn’t the only DCAA auditor 
who is having trouble getting hold of contractors’ 
records, even from the Pentagon’s own procure- 
ment officers. According to a 1979 GAO report, 
“one procurement contracting officer said he 
considered the records to be internal contractor 

documents that are not necessary for evaluating 
contractor proposals. ” Isn’t there a story there? 

Ask a reporter why he didn’t pursue these leads 
and he’s likely to tell you they just don’t match 
up to, say, a high-tech weapon failure story. Hard- 
ware is what really excites his editors, he’ll tell 
you, and the only hardware in the Spanton story 
was a lot of spare parts, which sounds hopeless- 
ly nickel-and-dime. The respectable press has paid 
more attention to the “spare parts” angle of the 
Spanton story than any other, but that’s largely 
because it was prepackaged by a government 
official-in the Hancock report and more recent- 
ly in a Pentagon inspector general’s report-and 
even then, the reporting was unenthusiastic. But 
a little imagination would have helped overcome 
this apathy: one spare part may not be worth 
much, even if it is overpriced by a factor of five, 
but what about a whole lot of spare parts? A. 
Ernest Fitzgerald, the Air Force whistleblower 
who last year was reinstated in a job he lost dur- 
ing the Nixon administration after he called at- 
tention to cost overruns on the Lockheed C-5A 
transport, offered “20-20” a pretty good explana- 
tion for why spare parts matter. “You’ve got to 
remember that Mr. Gillette didn’t get rich sell- 
ing razors, ” says Fitzgerald. “He got rich sell- 
ing blades. ” 

There are two final ways in which the press 
corps revealed itself, in its failure to pursue the 
Spanton story, to be trapped in respectability: in 
its regard for the paper Mollenhoff works for, 
and the source he was dealing with. 

The newspaper, the Washington Times, is own- 
ed by followers of the Unification Church and 
its leader, the Reverend Sun Myung Moon. You 
would think that Mollenhoff s fellow reporters 
would have read one or two of his pieces on 
George Spanton and concluded that this was a 
story much too important for a paper owned by 
a bunch of Moonie crackpots. Instead, their logic 
has been a little different: because the stories have 
appeared in a paper owned by the Moonies, 
reporters have felt free to ignore it. This seems 
less peculiar when you understand that most 
reporters feel pressure to cover not stories that 
receive the least dissemination in obscure papers 
like the Washington Times but stories that receive 
the widest dissemination in prestigious 
newspapers like The New York Times and The 
Washington Post. For most journalists in this 
country, these papers certify what’s really ‘‘news:’ 
Had the story appeared in either paper, editors 
would no doubt be hounding their reporters to 
get on the story. But whose editor regularly reads 

44 THE WASHINGTON MONTHLY/SEF’TEMBER 1983 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



the Washington Times? One would expect that 
Ben Bradlee, the executive editor of the only 
direct competitor of the Washington Times, 
would make some effort to read it, if only out 
of noblesse oblige. But Bradlee had this gracious 
comment for The Post recently: “It doesn’t seem 
to me I have to read it to keep up. I read it more 
out of curiosity-never out of necessity. ” 

Somewhat more complicated is the risk to a 
reporter’s reputation posed by government 
whistleblowers. A whistleblower is someone who 
says that something is wrong with his organiza- 
tion that the public doesn’t know about. The 
public doesn’t know because the organization’s 
leaders are concealing the facts and because the 
regular press coverage of the agency has failed 
to uncover them. A reporter siding with a 
whistleblower thus takes on not only the leaders 
of the whistleblower’s organization-the sort of 
people likely to dine with his editor or 
publisher-but also his colleagues, who have 
either missed the story or concluded that the 
whistleblower’s beef isn’t newsworthy. By writing 
a story about a whistleblower, a reporter is say- 
ing, “This person is right and yet he is being ig- 
nored. ’’ That’s a frightening step to take. 

It’s frightening even for those few reporters 
who aren’t afraid to more boldly propose better 
ways of doing things, for taking on a 
whistleblower isn’t just taking on a cause, but also 
taking on the promoter of that  cause. 
Whistleblowers are invariably subject to some 
degree of persecution from their superiors, 
whether it be demotion, firing, isolation, or, in 
Spanton’s case, unwanted transfer. In large 
bureaucracies, such harassment can be achieved 
through byzantine methods that may magnify 
and even distort a whistleblower’s feeling that the 
system is rigged against him. As this feeling, ra- 
tional or irrational, takes hold, a whistleblower 
can start to act peculiar, and may even retaliate 
in extreme ways-like saying something that 
betrays hatred of his superiors or self-pity. Once 
he’s under press scrutiny, any slip like that can 
be fatal, allowing the opposition to write him off 
as pettily resentful or maladjusted-hardly the 
sort of person a serious journalist would turn to 
for a diagnosis of governmental ills. 

There’s no evidence that George Spanton has 
let harassment get to him; by all reports, he is 
a well-adjusted bureaucratic infighter. But at least 
one reporter I spoke with in the course of resear- 
ching this article confessed to me that he just 
didn’t know about George Spanton. Maybe he 
was a lazy bureaucrat who felt like spending his 

p - -  

sunset years in Florida. He certainly didn’t write 
audits that read like other people’s audits; they 
were “screeds? How was he to know whether the 
guy was for real? 

There is, of course, no prescribed way to tell- 
no reliable method of separating the cranks from 
the heroes, the McClendons from the 
Mollenhoffs-and so convention generally dic- 
tates that the smartest thing to do is ignore such 
people and go on about your business. Reporters 
will deny this, telling you how they stood by Er- 
nie Fitzgerald throughout his 13-year struggle. 
But a look at the stories they wrote in 1968 and 
1969 when Fitzgerald’s persecution began will 
show that most of them didn’t touch the story 
in the beginning. When it comes to those who 
are blowing the whistle right now, the respectable 
press is usually the last to recognize them. (The 
one notable exception to this rule is the case of 
Franklin C. Spinney the defense whistleblower 
who, to Time’s great credit, was featured on its 
cover one week last winter. But you will recall 
that this was definitely not one of those weeks 
Newsweek had the same cover, nor has Spinney 
been celebrated by the networks or the major 
newspapers.) 

The conventional approach of respectable 
journalism prevents embarrassment, but an un- 
fortunate side-effect is that it prevents originality 
as well. This is as true for the investigative 
reporter as it is for the corporate manager who 
favors financial stability over the perils of en- 
trepreneurialism. Reporters don’t think of 
themselves as timid souls, and in many ways they 
aren’t; within the boundaries of what they 
perceive to be respectability there’s room for a fair 
amount of courage-but not for much originali- 
ty. Instead of following the safe paths of their 
predecessors, we need more reporters who judge 
the merits of potential stories, not on the basis 
of convention, but on the basis of their own 
original thinking. 

If reporters had thought about the Spanton 
story, they might have realized that Clark 
Mollenhoff‘s unseemly enthusiasm was focused 
on a pretty good story. I f  they’d thought a bit 
further they could have guessed at likely promis- 
ing developments in the story that could have 
been their own. And if they’d thought long and 
hard about Spanton and what he had to say, they 
might have come to a reasonable evaluation as 
to his reliability, rather than written him off as 
a risk. Instead, they maintained their chilly 
distance, waiting for someone with more authori- 
ty to tell them that it all mattered. rn 

THE WASHINGTON MONTHLYEEPTEMBER 1983 45 
LICENSED TO UNZ.ORG

ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED



Neoconservatives cram 
A year ago the story of Mahatma Gandhi was 

fast fading from memory. Those who were old 
enough might remember him from the newsreel 
footage that flashed in 1940s movie theaters- 
but recall little beyond the fact that he somehow 
brought the British empire to its knees. For the 
most part, Gandhi’s fame had faded with the 
passing of time. He was just a foreign name con- 
nected to a distant land and a previous era. 

Of course Richard Attenborough’s film chang- 
ed all that. Suddenly Gandhi was once again 
splashed across the pages of the world press. He 
has appeared in the film sections, in the style sec- 
tions, on the op-ed pages, and in the Sunday 
magazines. Biographies have been rereleased, and 
foreign correspondents of an earlier day have 
gone digging for their notes. As an advocate of 
small-scale economics, Gandhi presumably 
would approve: a cottage industry has been spun 
out of Gandhiana. 

As the reappraisals stack higher and higher, 
one would hope we’d all find ourselves getting 
closer to the elusive truth about one of the few 
indisputably great men of this century. Instead, 
however, we seem to be getting closer to 
something more mundane: the preoccupations 
and illusions of the left and the right. A review 
of the discussions and debates that Richard At- 
tenborough’s film biography has inspired pro- 
vides a useful Rorschach of these ideologies, and 
some insights into where both camps go wrong 
in their view of contemporary America-to say 
nothing of colonial India. 

The commentary ranges across a wide terrain. 
The liberal Progressive, for example, concluding 
that “Gandhiism. . . is relevant:’ argued that 
among the film’s many messages is “the 
knowledge that diet is crucial to well-being!’ 
Given Gandhi’s affection for such delicacies as 
groundnut butter and lemon juice-and his many 
nearly suicidal fasts-the Progressive’s conclu- 
sions seem questionable. Ralph Nader, mean- 

Jason DeParle is a staff writer at The New Republic. 

while, appropriated Gandhi on behalf of the con- 
sumer movement: never mind that Gandhi’s 
asceticism had distinctly non-consuming 
proclivities. 

Of course, most of the Gandhi discussion has 
focused on “peace?’ “In these days of raised con- 
sciousness about the nuclear threat:’ says 
McCall’s, the film “speaks to the power of peacd’ 
The Christian Century had a similar thought: “It 
is good to be reminded of Gandhi’s beliefs when 
the possibility of nonviolent conflict resolution 
as a substitute for war requires our serious con- 
sideration? So did Newsweek “At a time of deep 
political unrest, economic dislocation, and 
nuclear anxiety, seeing Gandhi is an experience 
that will change many hearts and minds? Now 
McCall’s doesn’t reveal what it thinks the film 
says when it “speaks to the power of peace;’ Nor 
does Newsweek say what changes will come to 
our hearts and minds. But Colman McCarthy, 
a Catholic liberal, gets more specific. Writing in 
The Washington Post, he claims, “The relevance 
of Gandhi is that the moral force of nonviolence 
is always stronger than its opposite, the physical 
force of violence!’ Gandhi provided music to the 
liberals’ ears. The weak triumph over the strong, 
good over evil, righteousness over injustice. An- 
tiracism, anticolonialism, and nonviolence 
prevail. 

On the other hand, a chorus of conservative 
voices has attacked the movie and attacked the 
man. Columnists like Patrick-Buchanan and Em- 
mett Tyrrell have joined the fray. The strongest 
words, however, have come from Richard Grenier, 
film critic for Commentary. Not satisfied with 
simply attacking the movie and the man, Grenier 
in a March article for the magazine went on to 
vilify all of India, all of Hinduism, and then to 
flail at a target closer to home, and close to the 
hearts of his fellow neoconservatives: American 
liberals. Grenier’s 13,000-word tirade was widely 
reprinted and subsequently released as a book 
dedicated to Norman Podhoretz and Midge 
Decter. 

46 THE WASHINGTON MONTHLY/SEPTEMBER 1983 LICENSED TO UNZ.ORG
ELECTRONIC REPRODUCTION PROHIBITED


